Gå til innhold

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid? Noen som har erfaring og/eller kunnskap om dette og som vil dele?

Anonymkode: 3884c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid? Noen som har erfaring og/eller kunnskap om dette og som vil dele?

Anonymkode: 3884c...57b

Søk på omad (one meal a day) så finner du mye. Selv spiser jeg 2-3 måltider om dagen og trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid? Noen som har erfaring og/eller kunnskap om dette og som vil dele?

Anonymkode: 3884c...57b

Jeg spiser keto og har gjort det i flere år. Jeg spiser et måltid per dag, typisk rundt lunchtider (dette er mitt valg. å spise keto kan fordeles jevnt utover dagen, dette er bare slik det har fungert best for meg). Jeg er aldri sulten annet enn rett før jeg skal spise. Det er mange ulike variasjoner av kost som kan gjøre et måltid mulig per dag, men jeg anbefaler deg å lese deg opp og ikke bare hive deg på ulike trender som herjer på some.

Anonymkode: 03366...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (22 minutter siden):

Søk på omad (one meal a day) så finner du mye. Selv spiser jeg 2-3 måltider om dagen og trives med det.

Åja, jeg visste ikke at der var ett eget ord for det. Takk for tips! Skal ta å google og lese meg opp på det.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spiser keto og har gjort det i flere år. Jeg spiser et måltid per dag, typisk rundt lunchtider (dette er mitt valg. å spise keto kan fordeles jevnt utover dagen, dette er bare slik det har fungert best for meg). Jeg er aldri sulten annet enn rett før jeg skal spise. Det er mange ulike variasjoner av kost som kan gjøre et måltid mulig per dag, men jeg anbefaler deg å lese deg opp og ikke bare hive deg på ulike trender som herjer på some.

Anonymkode: 03366...6cd

Takk for tips om keto, jeg skal forsøke sette meg inn i det. Har du noen gode eksempler på hva du vanligvis spiser når du nå bare spiser ett måltid? Spiser du små porsjoner av "alt mulig" eller lager du typisk f.eks bare en middagsrett? Hadde satt veldig pris på om du hadde mulighet og tid til å utdype litt.

Anonymkode: 3884c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja, jeg visste ikke at der var ett eget ord for det. Takk for tips! Skal ta å google og lese meg opp på det.

Takk for tips om keto, jeg skal forsøke sette meg inn i det. Har du noen gode eksempler på hva du vanligvis spiser når du nå bare spiser ett måltid? Spiser du små porsjoner av "alt mulig" eller lager du typisk f.eks bare en middagsrett? Hadde satt veldig pris på om du hadde mulighet og tid til å utdype litt.

Anonymkode: 3884c...57b

Jeg spiser et varmt måltid, typisk en middagstallerken (det er fordi jeg er svak for middag generelt). Jeg varierer mellom kjøtt og fisk og mye grønnsaker.  Og så setter jeg det sammen med det antallet karbo jeg skal ha i forbindelse med tilbehør. Men som sagt, les deg opp om det er keto  du ønsker. Finnes sikkert mye annet som er enklere å sette seg inn i for keto kommer med spesifikke krav. En slags middelhavsvariant av lavkarbo med høyere antall karbo kan sikkert være enklere å forholde seg til for en som er ny. Hva er årsaken til at du kun vil spise en gang per dag?

Anonymkode: 03366...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Dette her kan jeg ikke så mye om, men spiller ikke blodsukkeret en rolle her? At ikke dette passer alle, men for noen kan det fungere utmerket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (21 minutter siden):

Dette her kan jeg ikke så mye om, men spiller ikke blodsukkeret en rolle her? At ikke dette passer alle, men for noen kan det fungere utmerket? 

Blodsukkeret avhenger av maten du spiser, derfor velges også kosten med omhu.

Anonymkode: 03366...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Trinity80 skrev (1 time siden):

Dette her kan jeg ikke så mye om, men spiller ikke blodsukkeret en rolle her? At ikke dette passer alle, men for noen kan det fungere utmerket? 

Om man holder karbohydratnivået nede og sørger for å få i seg nok fett og proteiner så holder blodsukkeret seg stabilt og fint selv om man ikke spiser så ofte. :) I dag har jeg spist lunsj i 12-tiden og middag ca. 17:30 og har ikke hatt noen problemer med svingende blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Blodsukkeret avhenger av maten du spiser, derfor velges også kosten med omhu.

Anonymkode: 03366...6cd

 

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Om man holder karbohydratnivået nede og sørger for å få i seg nok fett og proteiner så holder blodsukkeret seg stabilt og fint selv om man ikke spiser så ofte. :) I dag har jeg spist lunsj i 12-tiden og middag ca. 17:30 og har ikke hatt noen problemer med svingende blodsukker.

Takk for svar dere. Da lærte jeg en ny ting her i dag🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid? Noen som har erfaring og/eller kunnskap om dette og som vil dele?

Anonymkode: 3884c...57b

Det er det nok om det 1ne måltidet ditt inneholder mye grønnsaker. Men hvorfor vil du deg selv så vondt? Gå rundt å være sulten halve dagen 

Anonymkode: 47952...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det nok om det 1ne måltidet ditt inneholder mye grønnsaker. Men hvorfor vil du deg selv så vondt? Gå rundt å være sulten halve dagen 

Anonymkode: 47952...b71

Om man spiser riktig og nok så er man ikke nødvendigvis sulten halve dagen om man spiser bare ett måltid, men da må man sette seg inn i hva kroppen trenger og satse på fettforbrenning fremfor sukkerforbrenning. Selv er jeg så glad i mat at jeg ikke ser vitsen med å spise kun en gang i døgnet og spiser som sagt 2-3 ganger. Og er sjelden kjempesulten selv om det kan gå 8 timer fra frokost til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 timer siden):

Om man spiser riktig og nok så er man ikke nødvendigvis sulten halve dagen om man spiser bare ett måltid, men da må man sette seg inn i hva kroppen trenger og satse på fettforbrenning fremfor sukkerforbrenning. Selv er jeg så glad i mat at jeg ikke ser vitsen med å spise kun en gang i døgnet og spiser som sagt 2-3 ganger. Og er sjelden kjempesulten selv om det kan gå 8 timer fra frokost til middag.

Skjerp deg og slutt å oppmuntre folk til å spise så dårlig og spiseforstyrret. 

Spiser man bare 1 gang daglig så kommer man til å være svimmel, kanskje besvime mot slutten av dagene. Ikke alle dager, men det skjer. Blodsukkeret blir ikke bra av 1 måltid daglig. Dessuten vil man bli en grinete person ingen vil være rundt. 

Anonymkode: 47952...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Skjerp deg og slutt å oppmuntre folk til å spise så dårlig og spiseforstyrret. 

Spiser man bare 1 gang daglig så kommer man til å være svimmel, kanskje besvime mot slutten av dagene. Ikke alle dager, men det skjer. Blodsukkeret blir ikke bra av 1 måltid daglig. Dessuten vil man bli en grinete person ingen vil være rundt. 

Anonymkode: 47952...b71

Så hyggelig du er da. Det er godt mulig å spise ett måltid om dagen og klare seg fint, men da skal du vite hva du driver med og ikke bare kaste deg hodeløst ut i det uten å lese deg skikkelig opp på det først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjerp deg og slutt å oppmuntre folk til å spise så dårlig og spiseforstyrret. 

Spiser man bare 1 gang daglig så kommer man til å være svimmel, kanskje besvime mot slutten av dagene. Ikke alle dager, men det skjer. Blodsukkeret blir ikke bra av 1 måltid daglig. Dessuten vil man bli en grinete person ingen vil være rundt. 

Anonymkode: 47952...b71

Dette er bare tull og har ingenting med spiseforstyrrelse å gjøre. Jeg har levd på et måltid i flere år og har hverken besvimt eller  er spiseforstyrret. Blodsukkeret mitt har forøvrig aldri vært bedre. Det krever endel kunnskap å leve slik, noe jeg har tilegnet meg over tid, derfor oppmuntres også vedkommende innsender til å forsøke noe litt mindre krevende.  

Anonymkode: 03366...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Du må google hva kroppen trenger i løpet av en dag. Jeg ser ikke helt poenget med kun ett måltid om dagen, for hva er greia med det? Sånne innfall uten mening? Mye rart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (1 time siden):

Du må google hva kroppen trenger i løpet av en dag. Jeg ser ikke helt poenget med kun ett måltid om dagen, for hva er greia med det? Sånne innfall uten mening? Mye rart.

Noen mener at kroppen og spesielt tarmsystemet har godt av færre måltider så tarmen får hvile mellom hver gang den får mat, og for mange som plages med f.eks. irritabel tarm o.l. så er det faktisk lurt å kutte ned på antall måltider. Ellers er jeg egentlig enig med deg i at omad er for spesielt interesserte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...