Gå til innhold

Gå tom for melk?


Anda

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 3 uker. De første to ukene hadde jeg bra med melk, og ammingen gikk fint. Jeg måtte pumpe meg noen ganger utenom ammingen, og fikk da ut ca. 150 ml. Datteren vår har den siste uken hatt noen skikkelige gråtetokter på kveldene. Først trodde vi det var luftplager, men tenkte også på om det kunne være at hun ikke fikk nok mat. I dag pumpet jeg meg på morgenen og fikk kun ut ca. 60 ml. tilsammen. Pumpet meg også på kvelden og fikk ikke ut noe.

Det jeg egentlig lurer på er om det virkelig kan stoppe så plutselig opp, og om det eventuelt er noe jeg kan gjøre for å få produksjonen opp igjen. Jeg vil jo gjerne amme videre, men selvsagt er det viktigste at datteren vår får nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en gutt på 8 uker som er sånn du beskriver.Det er vist vanlig at barn kan være urolige om kvelden.De finner ikke helt roen til å sove.Du kan også ha litt mindre melk om kvelden.Jeg har begynt å gi han litt tillegg ved siden av puppen om kvelden og det gjorde underverker.Sover lengre om natten bl.a.Hvis du legger barnet sent om kvelden kan du prøve å legge litt før.Vi la han ca kl 2200 og flyttet det til 2030,da ble ikke kvelden så lang med skriking.Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første økeperiode etter to til tre uker, og ammet annenhver time til jeg hadde nok melk. Jeg brukte vel en halv uke på dette. Det var stressende mens det pågikk ettersom dette var mitt første barn, men jeg oppdaget siden at melken ikke forsvinner over natten under normale omstendigheter. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pumpa ikke får ut noe så mye som barnet gjør! Det er også ganske vanlig at barnet etter 1 - 3 uker blir mer urolig om kvelden og henger i puppen da. Ammete gjør underverker for meg, jeg får melkespreng i et par dager av ett krus bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du tror at hennes gråtetokter skyldes at hun er sulten, synes jeg du skal la henne få suge så mye bryst hun vil, så ofte hun vil, også om natta. Det er viktig med øke-døgn. Da må amming prioriteres framfor alt. Det skulle ikke være nødvendig å pumpe for å få opp produksjonen. Det beste er at hun får suge MYE. Sørg for å få nok søvn, mat og drikke. Har hun god sugeteknikk, skulle det etterhvert normalt ikke være noe i veien for at du får opp produksjonen. Det er vanlig at 2 øke-døgn gjør underverker. Du vil kjenne litt mer brystspreng. Når hun kun er 3 uker, skulle det være totalt meningsløst å gi morsmelkstillegg. Det er mange misforståelser ute og går på dette området. Hvis du opplever at melken virkelig har stoppet opp, må du søke råd hos helsesøster for å sjekke om barnet ikke legger på seg. Uansett er det ikke uvanlig at barnet begynner å bli mer urolig på kvelden eller for den sags skyld om dagen når de har blitt noen uker gamle. De første leveukene er det mange som lever litt i dvale, og det sies at det er først etter noen uker de våkner virkelig til live, da ser man mer deres temperament osv.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...