Gå til innhold

Noen betraktninger fra en gammel mann en grå og trist fredag ettermiddag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 

Da er det fredag og helg igjen. Og jeg skal igjen sitte alene og glo, en hel lang helg, lav på penger, og kan ikke gjøre så mye, fordi det ikke er penger til det. Men nå er jeg også en eldre mann, snart 60 år, og på en lav uføretrygd. Jeg har dessverre vendt meg til at livet mitt bare er slik nå, og vil fortsette å være slik i lang tid fremover, de neste 10 månedene. Men å være ung og i begynnelsen av livet, og måtte leve slik som meg, ville ikke være hyggelig. Men dessverre er det mange unge som gjør det. Det er også mange unge som ikke trives, og ikke har det så bra. Men mange av de unge som ikke trives, bruker visst timer og timer online på forskjellige sosiale medier, der de sitter og ser på videoer på TikTok og Instagram og videoer på YouTube hver dag. Det er ofte redigert innhold, laget av veldig unge mennesker, som dem selv, der de viser et liv online, i overflod og rikdom, og med mange morsomme og hyggelige opplevelser. Så sitter man alene, i en liten mørk leilighet, eller på et lite rom, lav på penger, og blir nedtrykt og deprimert, fordi man ikke har noe å gjøre selv, og ingen penger til noe gøy eller hyggelig.

Anonymkode: c584d...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

 

Da er det fredag og helg igjen. Og jeg skal igjen sitte alene og glo, en hel lang helg, lav på penger, og kan ikke gjøre så mye, fordi det ikke er penger til det. Men nå er jeg også en eldre mann, snart 60 år, og på en lav uføretrygd. Jeg har dessverre vendt meg til at livet mitt bare er slik nå, og vil fortsette å være slik i lang tid fremover, de neste 10 månedene. Men å være ung og i begynnelsen av livet, og måtte leve slik som meg, ville ikke være hyggelig. Men dessverre er det mange unge som gjør det. Det er også mange unge som ikke trives, og ikke har det så bra. Men mange av de unge som ikke trives, bruker visst timer og timer online på forskjellige sosiale medier, der de sitter og ser på videoer på TikTok og Instagram og videoer på YouTube hver dag. Det er ofte redigert innhold, laget av veldig unge mennesker, som dem selv, der de viser et liv online, i overflod og rikdom, og med mange morsomme og hyggelige opplevelser. Så sitter man alene, i en liten mørk leilighet, eller på et lite rom, lav på penger, og blir nedtrykt og deprimert, fordi man ikke har noe å gjøre selv, og ingen penger til noe gøy eller hyggelig.

Anonymkode: c584d...4ae

Er det fysiske begrensninger til at du ikke kan gjøre ting? Eller er det fordi du er deprimert eller av andre psykiske grunner ikke kommer deg ut? Det er mye som ikke koster noe, jeg regner med du har et par sko som tåler føret der du bor og en ytterjakke. Kanskje har du en termos og kan ta med deg lunsjen og litt kaffe og gå en tur? Sitte på en benk i parken eller skogen, lytte til fuglene og ta lunsjen din ute om været tillater det? Biblioteket har både filmer, bøker, lydbøker (selv om det blir mindre av akkurat det, dessverre) og tidsskrifter til utlån. Har du sjekket om det er noen sosiale møteplasser i nærmiljøet ditt? Kanskje frivilligsentralen, menigheten eller Røde Kors arrangerer noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Jeg har også sympati med helt unge mennesker som er ensomme og som ikke får gjort noe av det de egentlig ønsker og vil. At de også ser på alle såkalt vellykkede på some som tilsynelatende lever et problemfritt liv med både venner, økonomi til å leve i luksus og god helse. 

Det er jo ikke alltid sannheten, men noen er jo utvilsomt mer priviligerte enn andre. Jeg håper bare unge er bedre på å ikke hetse på nett, for det gjør ikke situasjonen deres bedre.

Ingen unge burde være passive og venneløse. Det er utrolig trist at det er sånn for flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (42 minutter siden):

Kanskje har du en termos og kan ta med deg lunsjen og litt kaffe og gå en tur? Sitte på en benk i parken eller skogen, lytte til fuglene og ta lunsjen din ute om været tillater det?

Det er så kos å gjøre nettopp dette. Jeg har stor glede og nytte av det, og gleder meg til å gjøre mer av det i tida framover. Ofte er det ikke mer som skal til for å ha det bra ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Andre kan leve livet i luksus med venner, forhold, sex, karriereliv, familieliv, reising, god økonomi mens vi må lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Men trøst deg med at du bor i Norge. Er mange i fattige land som drømmer om livet ditt selv om det er innholdsløst og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody

Hvem har det egentlig best av en som bor i et ekstremt fattig land med god psykisk og fysisk helse enn en som bor i Norge og har alt av materielle gode men har dårlig psykisk og fysisk helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Everybody skrev (1 minutt siden):

Hvem har det egentlig best av en som bor i et ekstremt fattig land med god psykisk og fysisk helse enn en som bor i Norge og har alt av materielle gode men har dårlig psykisk og fysisk helse?

Det som er viktigst er at flere deler samme skjebne. Uavhengig hvor du lever og hvordan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...