Gå til innhold

Fordeler med avtalespesialist?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Kjæresten min var på samtale med psykologen min på sengeposten idag. Hun fortalte han at de ville henvise meg videre til avtalespesialist og ikke poliklinikken. 

En ulempe jeg ser med det er at det er uendelig lang ventetid. Spesielt siden helseforetaket jeg hører til har gjort en avtale som betyr at det har forsvunnet 10 000 samtaler hos avtalespesialistene her i foretaket i året. Da blir køen uendelig lang.

Men hva er fordelen? (Evt er det ulemper jeg ikke vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Før kunne man vel gå til avtalespesialister nokså lenge/ i det uendelige, men kanskje det er endra nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordelen er at en er sikret behandling hos en spesialist. 

Anonymkode: a283e...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen jeg opplever hos avtalespesialisten jeg går til er at det er at jeg opplever å ha mer å si enn hos DPS. Ingenting blir gjort uten avtale med meg og behandlingen er mer forutsigbart. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (57 minutter siden):

Kjæresten min var på samtale med psykologen min på sengeposten idag. Hun fortalte han at de ville henvise meg videre til avtalespesialist og ikke poliklinikken. 

En ulempe jeg ser med det er at det er uendelig lang ventetid. Spesielt siden helseforetaket jeg hører til har gjort en avtale som betyr at det har forsvunnet 10 000 samtaler hos avtalespesialistene her i foretaket i året. Da blir køen uendelig lang.

Men hva er fordelen? (Evt er det ulemper jeg ikke vet)

Fordelen er kontinuitet. DPS har mye gjennomtrekk. Vær derimot selektiv på hvem du velger, få anbefalinger eller sjekk i hvert fall hvilken form for terapi de tilbyr. 

Anonymkode: df98b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Kjæresten min var på samtale med psykologen min på sengeposten idag. Hun fortalte han at de ville henvise meg videre til avtalespesialist og ikke poliklinikken. 

En ulempe jeg ser med det er at det er uendelig lang ventetid. Spesielt siden helseforetaket jeg hører til har gjort en avtale som betyr at det har forsvunnet 10 000 samtaler hos avtalespesialistene her i foretaket i året. Da blir køen uendelig lang.

Men hva er fordelen? (Evt er det ulemper jeg ikke vet)

Har du vurdert å heller få støttesamtaler i kommunen? 

Anonymkode: 5b056...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du vurdert å heller få støttesamtaler i kommunen? 

Anonymkode: 5b056...b17

Jeg har søkt det ja. Men det er ikke egentlig støttesamtaler jeg trenger. Det har jeg hatt i mange år. Det har jo en veldig annen funksjon enn behandling. Nå er det først og fremst traumebehandling som står på tapetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (12 minutter siden):

Jeg har søkt det ja. Men det er ikke egentlig støttesamtaler jeg trenger. Det har jeg hatt i mange år. Det har jo en veldig annen funksjon enn behandling. Nå er det først og fremst traumebehandling som står på tapetet.

Har du aldri snakket om traumene dine alle de årene du har gått til dps tidligere? 

Anonymkode: 5b056...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du liker å lese og generelt er såpass selvgående og ressurssterk: kanskje denne boken hadde vært nyttig i tillegg til eller eventuelt i stedet for terapi. Den inneholder mange fine øvelser og verktøy for bearbeiding og håndtering av traumer. 

https://www.bibsent.no/tilbake-til-natid-en-manual-for-handtering-av-traumereaksjoner-9788292014202

Anonymkode: df98b...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (11 timer siden):

Jeg har søkt det ja. Men det er ikke egentlig støttesamtaler jeg trenger. Det har jeg hatt i mange år. Det har jo en veldig annen funksjon enn behandling. Nå er det først og fremst traumebehandling som står på tapetet.

Hei ikke meninga å kuppe tråden- men hva slags hjelp fikk du av kommunen?

Anonymkode: 03275...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du aldri snakket om traumene dine alle de årene du har gått til dps tidligere? 

Anonymkode: 5b056...b17

Nei, veldig lite. De konsentrerte seg om personlighetsforstyrrelsen istedet. De mente nok at jeg var for syk til å få traumebehandling og så var jeg plutselig for frisk til å få behandling. 

Det var jeg også så det var jeg enig i.

Men nå har ptsd symptomene blomstret opp igjen og plager meg mer i hverdagen.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Siden du liker å lese og generelt er såpass selvgående og ressurssterk: kanskje denne boken hadde vært nyttig i tillegg til eller eventuelt i stedet for terapi. Den inneholder mange fine øvelser og verktøy for bearbeiding og håndtering av traumer. 

https://www.bibsent.no/tilbake-til-natid-en-manual-for-handtering-av-traumereaksjoner-9788292014202

Anonymkode: df98b...155

Takk for tipset. Jeg har den boken hjemme. Har lest den, men da var jeg så dårlig at jeg glemte mesteparten. Nå burde jeg nok lese den igjen.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei ikke meninga å kuppe tråden- men hva slags hjelp fikk du av kommunen?

Anonymkode: 03275...099

Jeg fikk oppfølging tre timer i uken de første årene, da var det mest praktisk hjelp som å dusje, rydde og vaske.

Så ble det to timer og det var en kombo av praktisk hjelp og støttesamtaler.

Så redusertes det til en støttesamtale i uken helt til jeg avsluttet i høst.

I tillegg hadde jeg heller tiden hjemmesykepleien som styrte medisinene. Først hver dag, så tre ganger i uken, til slutt en gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (30 minutter siden):

Nei, veldig lite. De konsentrerte seg om personlighetsforstyrrelsen istedet. De mente nok at jeg var for syk til å få traumebehandling og så var jeg plutselig for frisk til å få behandling. 

Det var jeg også så det var jeg enig i.

Men nå har ptsd symptomene blomstret opp igjen og plager meg mer i hverdagen.

Takk for tipset. Jeg har den boken hjemme. Har lest den, men da var jeg så dårlig at jeg glemte mesteparten. Nå burde jeg nok lese den igjen.

Jeg fikk oppfølging tre timer i uken de første årene, da var det mest praktisk hjelp som å dusje, rydde og vaske.

Så ble det to timer og det var en kombo av praktisk hjelp og støttesamtaler.

Så redusertes det til en støttesamtale i uken helt til jeg avsluttet i høst.

I tillegg hadde jeg heller tiden hjemmesykepleien som styrte medisinene. Først hver dag, så tre ganger i uken, til slutt en gang i uken.

Hva innebærer støttesamtaler? Hvordan foregår de på måter man ikke kan ha med venner feks?

Anonymkode: 03275...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontinuitet og at du er sikret å komme til spesialist. 
 

det er ikke noe mirakelkur å komme til avtalespesialist. Du er ikke sikret en behandling som hjelper deg. Mange har lang ventetid, men min erfaring er at de som er svært syke og har et stort behov får raskere time. Jeg fikk time etter 1 uke hos avtalespesialist når ventetiden hennes egentlig var 1.5 år. Jeg hadde ikke hatt mye behandling tidligere, så mulig det spilte inn. Det virker som du har hatt svært mye oppfølging av helsevesenet og kommune. Hva gjør at dette kommer til å fungere?

Anonymkode: 5cb47...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva innebærer støttesamtaler? Hvordan foregår de på måter man ikke kan ha med venner feks?

Anonymkode: 03275...099

De minner litt om dem man har med venner, men man har ikke for hva den andre føler og tenker om det en sier. Man trenger heller ikke spørre tilbake, alt handler om deg. Så handler det om kjemi, erfaring og kunnskap som vedkommende har. Noen kommer med gode tanker og utfordrer deg på den rette måten, andre blir det bare å tømme seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

De minner litt om dem man har med venner, men man har ikke for hva den andre føler og tenker om det en sier. Man trenger heller ikke spørre tilbake, alt handler om deg. Så handler det om kjemi, erfaring og kunnskap som vedkommende har. Noen kommer med gode tanker og utfordrer deg på den rette måten, andre blir det bare å tømme seg

Takk for svar. Kan det bli litt som en slags terapi for å takle en vanskelig tid feks?

Hadde håpa man fikk én fast som kom da

Anonymkode: 03275...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (49 minutter siden):

Nei, veldig lite. De konsentrerte seg om personlighetsforstyrrelsen istedet. De mente nok at jeg var for syk til å få traumebehandling og så var jeg plutselig for frisk til å få behandling. 

Det var jeg også så det var jeg enig i.

Men nå har ptsd symptomene blomstret opp igjen og plager meg mer i hverdagen.

Takk for tipset. Jeg har den boken hjemme. Har lest den, men da var jeg så dårlig at jeg glemte mesteparten. Nå burde jeg nok lese den igjen.

Jeg fikk oppfølging tre timer i uken de første årene, da var det mest praktisk hjelp som å dusje, rydde og vaske.

Så ble det to timer og det var en kombo av praktisk hjelp og støttesamtaler.

Så redusertes det til en støttesamtale i uken helt til jeg avsluttet i høst.

I tillegg hadde jeg heller tiden hjemmesykepleien som styrte medisinene. Først hver dag, så tre ganger i uken, til slutt en gang i uken.

Hvordan foregikk hjelp til å dusje? Sto de å så på mens du dusjet? Tørket de deg? Tok de av og på klærne dine? 

Anonymkode: 5b056...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for svar. Kan det bli litt som en slags terapi for å takle en vanskelig tid feks?

Hadde håpa man fikk én fast som kom da

Anonymkode: 03275...099

Det kan nok ikke kalles terapi, men kan nok ha en terapeutisk virkning.

Jeg hadde et fast team som kom til meg. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan foregikk hjelp til å dusje? Sto de å så på mens du dusjet? Tørket de deg? Tok de av og på klærne dine? 

Anonymkode: 5b056...b17

Nei, kjære vene. Stort sett så inngikk vi en avtale om at jeg skulle dusje etter at de hadde gått og så ringte de for å spør om jeg hadde gjort eller spurte meg dagen etter.

Det de gjorde sammen med meg var å rydde og vaske huset. Det som hadde med personlig hygiene var avtaler vi gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...