Gå til innhold

Brintelix


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det en ssri?

Jeg har nedsatt metsbollsme på cyp2d6. Og tåler ingen ssri pga reaksjon på cyp2d6 og cyp2c19. 
leser at brintelix bruker cyp2d6- kan jeg ta den da?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du noe om denne @ISW?

det er selvsagt legens jobb å svare på det- men jeg trenger å ha noen forslag og meninger inn i samtalen med legen da vi har prøvd litt ulikt.

 

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 13.48):

Er det en ssri?

Jeg har nedsatt metsbollsme på cyp2d6. Og tåler ingen ssri pga reaksjon på cyp2d6 og cyp2c19. 
leser at brintelix bruker cyp2d6- kan jeg ta den da?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Jeg har også nedsatt aktivitet av CYP2D6, «tåler ikke» SSRI visstnok og bruker Brintellix. For meg har den ikke vært magisk eller en mirakelmedisin, men den oppleves ganske «mild» for meg. Har en del typiske AD-bivirkninger (kvalme særlig ved oppstart, kløe, nattesvette, tretthet, seksuelle problemer, litt flat/lite emosjonell respons på ting). Men ingen rare psykiske bivirkninger (med mindre det er den som har redusert impulskontrollen og hemningene mine, hvem vet), ingen store svingninger eller voldsom skvettenhet eller angst. Har strengt tatt ingen angst eller depresjon nå, men jeg kan jo ikke vite sikkert om det bare er fordi depresjonen gikk over av seg selv, på grunn av livomstendigheter, eller om medisinen har effekt. 

Det er ikke en SSRI, men den ligner (dette kan ISW mer om!) 

Den er ganske dyr så du får den bare om du har prøvd andre ting først, noe det høres ut som du har gjort. Så det er bare å foreslå. Håper du finner noe som funker! 😊

 

 

Anonymkode: 1ee87...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også nedsatt aktivitet av CYP2D6, «tåler ikke» SSRI visstnok og bruker Brintellix. For meg har den ikke vært magisk eller en mirakelmedisin, men den oppleves ganske «mild» for meg. Har en del typiske AD-bivirkninger (kvalme særlig ved oppstart, kløe, nattesvette, tretthet, seksuelle problemer, litt flat/lite emosjonell respons på ting). Men ingen rare psykiske bivirkninger (med mindre det er den som har redusert impulskontrollen og hemningene mine, hvem vet), ingen store svingninger eller voldsom skvettenhet eller angst. Har strengt tatt ingen angst eller depresjon nå, men jeg kan jo ikke vite sikkert om det bare er fordi depresjonen gikk over av seg selv, på grunn av livomstendigheter, eller om medisinen har effekt. 

Det er ikke en SSRI, men den ligner (dette kan ISW mer om!) 

Den er ganske dyr så du får den bare om du har prøvd andre ting først, noe det høres ut som du har gjort. Så det er bare å foreslå. Håper du finner noe som funker! 😊

 

 

Anonymkode: 1ee87...07c

Det var betryggende å høre! 
Jeg trenger mindre uro og angst (roe meg ned), mer gode følelser og normal kognitiv funksjon… 

Den virker jo «snill» utfra bivirkningslista så blir nesten skeptisk

må du ha veldig liten dose da?

Hvordan reagerte du på ssri/annet?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var betryggende å høre! 
Jeg trenger mindre uro og angst (roe meg ned), mer gode følelser og normal kognitiv funksjon… 

Den virker jo «snill» utfra bivirkningslista så blir nesten skeptisk

må du ha veldig liten dose da?

Hvordan reagerte du på ssri/annet?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Jeg tar 10 mg. Startet på det og har ikke økt. Tipper bivirkningslisten også er snill fordi den er nyere enn SSRI-ene, så det tar litt tid å avdekke/melde inn bivirkninger. Men den har litt lang halveringstid, så det tar litt tid å komme opp i full konsentrasjon, så kanskje derfor jeg opplevde starten som ganske «myk» og snill.

Jeg har kun prøvd Zoloft og Remeron. Ble trøtt og gikk opp i vekt av Remeron og den var kjip å bråseponere (fikk insomnia, angst og «influensa»). Zoloft er SSRI, jeg fikk omtrent alle bivirkningene i boka, sånn at jeg trodde jeg var alvorlig fysisk syk etterhvert, ble veldig ustabil i humøret (høyt og lavt også mer og mer deprimert), tidvis føltes det som dop. Den gikk veldig fint å seponere, bare litt sånne støt i hjernen som ikke var plagsomme (reduserte gradvis, men ganske raskt i samråd med lege). 

Men dette er jo veldig individuelt. Har du prøvd Efexor? Det er jo SNRI som kan hjelpe mot angst. Jeg har ikke prøvd. Ville hatt den på listen over kandidater, selv om jeg har hørt at den er litt kjip å seponere. 

Anonymkode: 1ee87...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du noe om denne @ISW?

det er selvsagt legens jobb å svare på det- men jeg trenger å ha noen forslag og meninger inn i samtalen med legen da vi har prøvd litt ulikt.

 

Anonymkode: 59bcf...3d9

Hei,

Det virker som om du har misforstått legen litt.

Om du har for høy eller lav enzymaktivitet i CYP2D6 eller CYP2C19 betyr det ikke at du ikke tåler SSRI, men fordi metabolismen av medisiner kan være raskere eller langsommere enn normalt, så må dosen ofte være annerledes.

Noen SSRI hemmer disse enzymene ytterligere (f.eks. Seroxat og Cipralex). Hvis du har for lav aktivitet allerede, og så tar en av disse medisinene, så kan du risikere for sterk effekt av f.eks. betablokkere hvis du bruker dette (den vanligste metaboliseres av CYP2D6). 

Så det hele handler egentlig om å følge opp med serumkonsentrasjonsmålinger og justere dosene forsiktig. 

Du spør om Brintellix er et SSRI. Det er det (blant annet) og det metaboliseres blant annet av CYP2D6. Så denne blir påvirket, men det betyr ikke at det er farlig å bruke den så lenge legen følger deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tar 10 mg. Startet på det og har ikke økt. Tipper bivirkningslisten også er snill fordi den er nyere enn SSRI-ene, så det tar litt tid å avdekke/melde inn bivirkninger. Men den har litt lang halveringstid, så det tar litt tid å komme opp i full konsentrasjon, så kanskje derfor jeg opplevde starten som ganske «myk» og snill.

Jeg har kun prøvd Zoloft og Remeron. Ble trøtt og gikk opp i vekt av Remeron og den var kjip å bråseponere (fikk insomnia, angst og «influensa»). Zoloft er SSRI, jeg fikk omtrent alle bivirkningene i boka, sånn at jeg trodde jeg var alvorlig fysisk syk etterhvert, ble veldig ustabil i humøret (høyt og lavt også mer og mer deprimert), tidvis føltes det som dop. Den gikk veldig fint å seponere, bare litt sånne støt i hjernen som ikke var plagsomme (reduserte gradvis, men ganske raskt i samråd med lege). 

Men dette er jo veldig individuelt. Har du prøvd Efexor? Det er jo SNRI som kan hjelpe mot angst. Jeg har ikke prøvd. Ville hatt den på listen over kandidater, selv om jeg har hørt at den er litt kjip å seponere. 

Anonymkode: 1ee87...07c

Jeg har også forsøkt remeron - og cipralex. Ble gal av   Cipralex og remeron funka ikke- ble gradvis verre- men det er umulig å si hva det skyldtes

så er jo skeptisk 🙈

brintelix virker snillere enn effexor…

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (Akkurat nå):

Hei,

Det virker som om du har misforstått legen litt.

Om du har for høy eller lav enzymaktivitet i CYP2D6 eller CYP2C19 betyr det ikke at du ikke tåler SSRI, men fordi metabolismen av medisiner kan være raskere eller langsommere enn normalt, så må dosen ofte være annerledes.

Noen SSRI hemmer disse enzymene ytterligere (f.eks. Seroxat og Cipralex). Hvis du har for lav aktivitet allerede, og så tar en av disse medisinene, så kan du risikere for sterk effekt av f.eks. betablokkere hvis du bruker dette (den vanligste metaboliseres av CYP2D6). 

Så det hele handler egentlig om å følge opp med serumkonsentrasjonsmålinger og justere dosene forsiktig. 

Du spør om Brintellix er et SSRI. Det er det (blant annet) og det metaboliseres blant annet av CYP2D6. Så denne blir påvirket, men det betyr ikke at det er farlig å bruke den så lenge legen følger deg opp.

Fått beskjed av psykiater at jeg ikke skal ta ssri. Fordi hadde motstridene reaksjoner på de to enzymene.. så vidt jeg forstod 

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (54 minutter siden):

Hei,

Det virker som om du har misforstått legen litt.

Om du har for høy eller lav enzymaktivitet i CYP2D6 eller CYP2C19 betyr det ikke at du ikke tåler SSRI, men fordi metabolismen av medisiner kan være raskere eller langsommere enn normalt, så må dosen ofte være annerledes.

Noen SSRI hemmer disse enzymene ytterligere (f.eks. Seroxat og Cipralex). Hvis du har for lav aktivitet allerede, og så tar en av disse medisinene, så kan du risikere for sterk effekt av f.eks. betablokkere hvis du bruker dette (den vanligste metaboliseres av CYP2D6). 

Så det hele handler egentlig om å følge opp med serumkonsentrasjonsmålinger og justere dosene forsiktig. 

Du spør om Brintellix er et SSRI. Det er det (blant annet) og det metaboliseres blant annet av CYP2D6. Så denne blir påvirket, men det betyr ikke at det er farlig å bruke den så lenge legen følger deg opp.

Jeg tok 2,5 mg cipralex og fikk en helt syk reaksjon- tok det i to uker økte til 5 og ble enda verre. Måtte slutte til slutt- så ikke så rart jeg er skeptisk?🙃 

Hva er forskjellen forøvrig med brintelix og vanlig ssri ? Mtp at det skulle gå greiere å bruke den?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tar 10 mg. Startet på det og har ikke økt. Tipper bivirkningslisten også er snill fordi den er nyere enn SSRI-ene, så det tar litt tid å avdekke/melde inn bivirkninger. Men den har litt lang halveringstid, så det tar litt tid å komme opp i full konsentrasjon, så kanskje derfor jeg opplevde starten som ganske «myk» og snill.

Jeg har kun prøvd Zoloft og Remeron. Ble trøtt og gikk opp i vekt av Remeron og den var kjip å bråseponere (fikk insomnia, angst og «influensa»). Zoloft er SSRI, jeg fikk omtrent alle bivirkningene i boka, sånn at jeg trodde jeg var alvorlig fysisk syk etterhvert, ble veldig ustabil i humøret (høyt og lavt også mer og mer deprimert), tidvis føltes det som dop. Den gikk veldig fint å seponere, bare litt sånne støt i hjernen som ikke var plagsomme (reduserte gradvis, men ganske raskt i samråd med lege). 

Men dette er jo veldig individuelt. Har du prøvd Efexor? Det er jo SNRI som kan hjelpe mot angst. Jeg har ikke prøvd. Ville hatt den på listen over kandidater, selv om jeg har hørt at den er litt kjip å seponere. 

Anonymkode: 1ee87...07c

Hva slags symmtomer hadde du på angst/depresjon? 
jeg sliter med veldig uro og andhedoni kognitivt og er ikke meg selv 

Ble også verre mens jeg gikk på remeron-så skjønner ikke helt- burde jo hjulpet

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (4 timer siden):

Hei,

Det virker som om du har misforstått legen litt.

Om du har for høy eller lav enzymaktivitet i CYP2D6 eller CYP2C19 betyr det ikke at du ikke tåler SSRI, men fordi metabolismen av medisiner kan være raskere eller langsommere enn normalt, så må dosen ofte være annerledes.

Noen SSRI hemmer disse enzymene ytterligere (f.eks. Seroxat og Cipralex). Hvis du har for lav aktivitet allerede, og så tar en av disse medisinene, så kan du risikere for sterk effekt av f.eks. betablokkere hvis du bruker dette (den vanligste metaboliseres av CYP2D6). 

Så det hele handler egentlig om å følge opp med serumkonsentrasjonsmålinger og justere dosene forsiktig. 

Du spør om Brintellix er et SSRI. Det er det (blant annet) og det metaboliseres blant annet av CYP2D6. Så denne blir påvirket, men det betyr ikke at det er farlig å bruke den så lenge legen følger deg opp.

Det psykiater har skrevet er at «ssri panel genotypen av serotonintransportøren tilsier økt risiko for manglende effekt og økte bivirkninger av ssri antidepressiver og dette bør ikke gis. i tillegg er det nedsatt megabolisme av alle ssri via cyp2d6 og cyp2c19.

Generelt nedsatt enzymaktivitet av 2d6 og 2c19 og dette kan gi lavere dosebehov av midler som benytter disse»

 

Gir d mer mening da? Og regnes da brintelix ikke med som en sånn ssri som ikke bør gis- men bare som en jeg evt kan ha lav dose av?

 

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags symmtomer hadde du på angst/depresjon? 
jeg sliter med veldig uro og andhedoni kognitivt og er ikke meg selv 

Ble også verre mens jeg gikk på remeron-så skjønner ikke helt- burde jo hjulpet

Anonymkode: 59bcf...3d9

Godt spørsmål. Prøver å huske tilbake: Dyp skamfølelse, veldig mørke tanker, anhedoni men ikke totalt, husker jeg møtte noen venner og det var hyggelig i øyeblikket, null motivasjon og tiltaksløs, vanskelig å gjøre enkle oppgaver, snudde døgnet og derfor veldig trøtt om morgenen/dagen, dårlig apetitt (eller bare orket jeg ikke lage mat? Usikker), intens uutholdelig uro, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, ville bare vekk fortest mulig. Angsten var mest i anfall eller i tilknytning til forbigående paranoide tanker.

Er så godt som symptomfri nå, ingen mørke tanker, ingen angst, men litt flat og sliter med prioritering av oppgaver, blir lett distrahert, lever veldig her og nå og klarer ikke løfte blikket, planlegge ting i flere trinn eller bry meg om konsekvenser. Gjør gjerne det som gir mest belønning raskest og det er ganske ulikt meg. Aner ikke hvilken effekt medisinen har på dette og ikke. 

Du må vel nesten bare høre på råd fra lege/psykiater og prøve deg frem. 

Anonymkode: 1ee87...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Godt spørsmål. Prøver å huske tilbake: Dyp skamfølelse, veldig mørke tanker, anhedoni men ikke totalt, husker jeg møtte noen venner og det var hyggelig i øyeblikket, null motivasjon og tiltaksløs, vanskelig å gjøre enkle oppgaver, snudde døgnet og derfor veldig trøtt om morgenen/dagen, dårlig apetitt (eller bare orket jeg ikke lage mat? Usikker), intens uutholdelig uro, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, ville bare vekk fortest mulig. Angsten var mest i anfall eller i tilknytning til forbigående paranoide tanker.

Er så godt som symptomfri nå, ingen mørke tanker, ingen angst, men litt flat og sliter med prioritering av oppgaver, blir lett distrahert, lever veldig her og nå og klarer ikke løfte blikket, planlegge ting i flere trinn eller bry meg om konsekvenser. Gjør gjerne det som gir mest belønning raskest og det er ganske ulikt meg. Aner ikke hvilken effekt medisinen har på dette og ikke. 

Du må vel nesten bare høre på råd fra lege/psykiater og prøve deg frem. 

Anonymkode: 1ee87...07c

Jeg føler meg litt sånn- klarer ikke løfte blikket fokusere konsentrere osv og er flat i følelsene, adhedoni frakobla fjern kognitivt svekka osv.- og intens uro 

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler meg litt sånn- klarer ikke løfte blikket fokusere konsentrere osv og er flat i følelsene, adhedoni frakobla fjern kognitivt svekka osv.- og intens uro 

Anonymkode: 59bcf...3d9

Håper du finner noe som fungerer da. Veldig vondt å ha det sånn ❤️

Anonymkode: 1ee87...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Håper du finner noe som fungerer da. Veldig vondt å ha det sånn ❤️

Anonymkode: 1ee87...07c

Det er det. Vet ikke om brintelix kan hjelpe på noe av det. 
Høres det ut som depresjon?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor brukes ikke denne mer dersom den er så snill som bivirkningslista tilsier?

Er den aktiverende eller roer den ned?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 18.33):

Det psykiater har skrevet er at «ssri panel genotypen av serotonintransportøren tilsier økt risiko for manglende effekt og økte bivirkninger av ssri antidepressiver og dette bør ikke gis. i tillegg er det nedsatt megabolisme av alle ssri via cyp2d6 og cyp2c19.

Generelt nedsatt enzymaktivitet av 2d6 og 2c19 og dette kan gi lavere dosebehov av midler som benytter disse»

 

Gir d mer mening da? Og regnes da brintelix ikke med som en sånn ssri som ikke bør gis- men bare som en jeg evt kan ha lav dose av?

 

Anonymkode: 59bcf...3d9

Vet du noe om dette @ISW

At man kan brintellix likevel siden den ikke er ren ssri?

Anonymkode: 59bcf...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...