Gå til innhold

Ad vs sobril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man ser bort fra den åpenbare grunnen til å ikke bruke sobril

Hva virker best for angst av ad og sobril?

 

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er individuelt. Noen har ikke virkning av AD, noen har ikke virkning av Sobril.

Anonymkode: cb0e9...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ser bort fra den åpenbare grunnen til å ikke bruke sobril

Hva virker best for angst av ad og sobril?

 

Anonymkode: d70e7...1ad

Tror AD virker langsiktig, mens Sobril virker kortsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Vendi skrev (29 minutter siden):

Tror AD virker langsiktig, mens Sobril virker kortsiktig. 

Ja, enig med @Vendi  Av åpenbare grunner (paradoksaleffekten samt tilvenning) ville jeg anbefalt riktig AD ved kronisk eller langvarig angst.

Men da bør angst være konstatert av lege og alt annet utelukket. Har vært borti flere som tror at de har angst, så har det vært andre diagnoser som har vært årsaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (9 timer siden):

Ja, enig med @Vendi  Av åpenbare grunner (paradoksaleffekten samt tilvenning) ville jeg anbefalt riktig AD ved kronisk eller langvarig angst.

Men da bør angst være konstatert av lege og alt annet utelukket. Har vært borti flere som tror at de har angst, så har det vært andre diagnoser som har vært årsaken. 

Hva da for eksempel?

 

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (9 timer siden):

Ja, enig med @Vendi  Av åpenbare grunner (paradoksaleffekten samt tilvenning) ville jeg anbefalt riktig AD ved kronisk eller langvarig angst.

Men da bør angst være konstatert av lege og alt annet utelukket. Har vært borti flere som tror at de har angst, så har det vært andre diagnoser som har vært årsaken. 

Vet at ad er anbefalt men virkningsmessig- hjelper det like bra som sobril? Det virker jo helt annerledes

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 timer siden):

Ja, enig med @Vendi  Av åpenbare grunner (paradoksaleffekten samt tilvenning) ville jeg anbefalt riktig AD ved kronisk eller langvarig angst.

Men da bør angst være konstatert av lege og alt annet utelukket. Har vært borti flere som tror at de har angst, så har det vært andre diagnoser som har vært årsaken. 

Hva menes med paradoksaleffekt? At man får mer angst? Det er vel paradoksalt efffkt av ad også

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kort sikt: sobril

Lang sikt: AD

Dette er fasit.

Anonymkode: d1569...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Angst" er veldig mye.

Hvis du har forbigående og situasjonsbestemt angst (f.eks. angst for tannlegen eller for å fly) så ville jeg brukt Sobril ved behov.

Har du en kronisk angstlidelse, vil AD (kunne) hjelpe, men det finnes også mange gode terapialternativer som er verdt å forsøke. Ikke alt trenger å løses med medisiner alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva menes med paradoksaleffekt? At man får mer angst? Det er vel paradoksalt efffkt av ad også

Anonymkode: d70e7...1ad

Velg ditt våpen med omhu 😉 Med AD som fungerer for en, blir man mer stabil over tid, med benzo så KAN mekanismene jeg nevnte kicke inn og forverre situasjoen.

Er bare å google paradoksaleffekt, tilvenning og abstinens + Sobril.

Det med depresjon og benzo er noe de som kan dette her råder om. Det er også gjort noen studier man kan se gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (13 minutter siden):

"Angst" er veldig mye.

Hvis du har forbigående og situasjonsbestemt angst (f.eks. angst for tannlegen eller for å fly) så ville jeg brukt Sobril ved behov.

Har du en kronisk angstlidelse, vil AD (kunne) hjelpe, men det finnes også mange gode terapialternativer som er verdt å forsøke. Ikke alt trenger å løses med medisiner alene.

Har ikke en angstlidelse egentlig- men mye angst og frykt som har aktivert meg- reell frykt🥹men langvarig ja

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Velg ditt våpen med omhu 😉 Med AD som fungerer for en, blir man mer stabil over tid, med benzo så KAN mekanismene jeg nevnte kicke inn og forverre situasjoen.

Er bare å google paradoksaleffekt, tilvenning og abstinens + Sobril.

Det med depresjon og benzo er noe de som kan dette her råder om. Det er også gjort noen studier man kan se gjennom.

Vil man bli mer stabil over tid selv om angsten er reell?

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kort sikt: sobril

Lang sikt: AD

Dette er fasit.

Anonymkode: d1569...d64

Ja det vet jeg/ men de har jo veldig ulik virkningsmekanisme- så hvordan fungerer ad på angsten siden den ikke er beroligende slik feks sobril er

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (18 timer siden):

Ja, enig med @Vendi  Av åpenbare grunner (paradoksaleffekten samt tilvenning) ville jeg anbefalt riktig AD ved kronisk eller langvarig angst.

Men da bør angst være konstatert av lege og alt annet utelukket. Har vært borti flere som tror at de har angst, så har det vært andre diagnoser som har vært årsaken. 

Jeg synes akkurat dette er vanskelig. Har prøvd ulike og opplever ikke at det biter på. Har du noe kunnskap om hvorfor man må prøve så mange ulike?

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes akkurat dette er vanskelig. Har prøvd ulike og opplever ikke at det biter på. Har du noe kunnskap om hvorfor man må prøve så mange ulike?

Anonymkode: d70e7...1ad

Er ikke bare du som synes det er vanskelig dessverre. Både leger og pasienter synes nok det.

Det er vel sånn ca. det man vet i dag:

Individuell respons: Ikke alle reagerer på samme måte på en type AD. Noen kan oppleve betydelig bedring med ett legemiddel, mens andre kan oppleve lite eller ingen effekt. Prøving av ulike typer AD kan hjelpe med å finne det som fungerer best for den enkelte.

Bivirkninger: Noen personer kan oppleve ordentlig bivirkninger med en type AD, mens de kanskje tåler en annen type bedre.

Type depresjon: Det er forskjellige typer depresjon, og noen antidepressiva kan være mer effektive for spesifikke typer depresjon enn andre.

Toleranse: Noen tåler en type AD bedre enn én annen type, ref. punkt over.

Kombinasjonsbehandling: Noen ganger kan legen anbefale en kombinasjon av ulike antidepressiva eller andre typer behandlinger for å oppnå best mulig effekt.

Tror det er det vi vet i dag, og det jeg kommer på akkurat nå. Andre må gjerne fylle inn der det mangler ☺️

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (På 19.3.2024 den 17.46):

Er ikke bare du som synes det er vanskelig dessverre. Både leger og pasienter synes nok det.

Det er vel sånn ca. det man vet i dag:

Individuell respons: Ikke alle reagerer på samme måte på en type AD. Noen kan oppleve betydelig bedring med ett legemiddel, mens andre kan oppleve lite eller ingen effekt. Prøving av ulike typer AD kan hjelpe med å finne det som fungerer best for den enkelte.

Bivirkninger: Noen personer kan oppleve ordentlig bivirkninger med en type AD, mens de kanskje tåler en annen type bedre.

Type depresjon: Det er forskjellige typer depresjon, og noen antidepressiva kan være mer effektive for spesifikke typer depresjon enn andre.

Toleranse: Noen tåler en type AD bedre enn én annen type, ref. punkt over.

Kombinasjonsbehandling: Noen ganger kan legen anbefale en kombinasjon av ulike antidepressiva eller andre typer behandlinger for å oppnå best mulig effekt.

Tror det er det vi vet i dag, og det jeg kommer på akkurat nå. Andre må gjerne fylle inn der det mangler ☺️

Merkelig egentlig. Hvordan kan man vite hva slags depresjon man evt har? Og hvorfor reagere man såå ulikt på et medikament som virker på en bestemt måte..?

jeg har forsøkt to typer- opplevde å BLI (mer) deprimert da jeg gikk på de. Nå har jeg slutta og er jo ikke bra, men samtidig ikke verre enn da jeg gikk på de. Så kjenner jeg er skeptisk til å prøve mer og samtidig hva skal man prøve da

jeg er veldig urolig stressa angstete og samtidig apatisk bryr meg ikke føler ikke ikke noe respons eller interesse eller glede i systemet veldig sliten og kogntive svekka. Hva slags type passer? 

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså når jeg har blitt mer dårlig på ad- er det håp om at andre typer kan virke?

Anonymkode: d70e7...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...