Gå til innhold

Et hypomant symptom uten å være hypoman (søvn)


Glitter

Anbefalte innlegg

Dette er tredje natten at jeg våkner veldig tidlig på natten. Har våknet 03, 0330 og i dag kl 01. Uten behov for mer søvn. Klar og våken for dagen. Ikke fått sove mer. Eller jo i går en halvtime. 

Et slikt søvnmønster har jeg utelukkende ved hypomani. Men jeg har ikke andre symptomer. Annet enn at jeg har pratet litt med medpasienter på mitt initiativ noe jeg aldri gjør. Ellers ingen andre symptomer.

Men jeg går jo på en ganske grei dose Litium samt har begynt med både abilify fast og zyprexa ved behov og behov har jeg hatt. 

Det jeg lurer på er om jeg hadde blitt ordentlig hypoman nå hvis jeg ikke hadde hatt all medisinen. Jeg er jo i en veldig presset situasjon i tillegg bruker jeg bli hypoman på denne tiden av året.

Noen andre her som opplever at enkelte symptomer på hypomani kan bryte igjennom medisinene, men ikke så mye at man blir hypoman? 

Jeg får ganske mye å sove på om kvelden og vi prøvde å gi meg 10 mg vivsl i stad for å roe ned hodet, men merker ikke at jeg hsr tatt det en gang. Det er som sukkertøy. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja! Jeg har våknet etter typ 3-4 timer konsekvent siste 2 ukene og har mye mer energi og lyst til å gjøre ting som har resultert i at jeg har meldt meg inn i ridekurs, blitt frivillig med eldre, planlagt hvordan jeg skal pusse opp leiligheten, begynt å jogge osv osv. Men jeg er ikke noe unormalt høy likevel da, tror jeg. Ingen som har sagt at de har merket noe på meg foreløpig i alle fall.

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja! Jeg har våknet etter typ 3-4 timer konsekvent siste 2 ukene og har mye mer energi og lyst til å gjøre ting som har resultert i at jeg har meldt meg inn i ridekurs, blitt frivillig med eldre, planlagt hvordan jeg skal pusse opp leiligheten, begynt å jogge osv osv. Men jeg er ikke noe unormalt høy likevel da, tror jeg. Ingen som har sagt at de har merket noe på meg foreløpig i alle fall.

Anonymkode: 808fe...b74

Synes du høres hypoman ut. Jeg er bare ikke trøtt, sover lite og har ut av det blå begynt å smile til og snakke med medpasienter..noe jeg aldri gjør ellers. 

Mens du har jo starter en hel drøss med prosjekter som du ikke har maktet før nå. Og du har mye energi. 

Har du begynt på medisiner igjen, forutsatt at jeg tenker riktig angående hvem du er. (Sier så klart ikke noe om det).

Jeg tenker du helt klart er hypoman. Hvorfor tror du at du ikke er det? 

Tror ikke man MÅ ha den sterke euforiske følelsen og taletrangen. Jeg får alltid det da, men sikkert ikke ett kriterie. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det kan sikkert være at du er hypoman, men akkurat det vet jeg lite om.

Jeg tenker bare at når du bruker Vival og annet som demper angst, så slapper du jo mer av sånn at du lettere kan snakke til andre også? 

Så har du hatt det veldig tøft og noe stresset lenge med Mia. Du er i andre omgivelser uten å gjøre noe spesielt i løpet av dagen. Så det er kanskje ikke så rart at du ikke sover så mye? 

Jeg har gjort ekstremt lite et par uker pga skader, og jeg har også sovet lite på grunn av det. Spesielt tror jeg at bortfall av de lengre turene med hunden i frisk luft disse ukene har gjort at jeg ikke har vært trøtt nok. Det har vært kræsj med rutiner.

Det jeg tenker er at man fort kan legge noe på diagnose, men så kan det jo være helt naturlig årsak også. Det merker du vel muligens etterhvert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (48 minutter siden):

Synes du høres hypoman ut. Jeg er bare ikke trøtt, sover lite og har ut av det blå begynt å smile til og snakke med medpasienter..noe jeg aldri gjør ellers. 

Mens du har jo starter en hel drøss med prosjekter som du ikke har maktet før nå. Og du har mye energi. 

Har du begynt på medisiner igjen, forutsatt at jeg tenker riktig angående hvem du er. (Sier så klart ikke noe om det).

Jeg tenker du helt klart er hypoman. Hvorfor tror du at du ikke er det? 

Tror ikke man MÅ ha den sterke euforiske følelsen og taletrangen. Jeg får alltid det da, men sikkert ikke ett kriterie. 

Hmmm. Jeg tror ikke selv jeg hypoman? (Har foreløpig ingen helsepersonell som jeg har mulighet til å diskutere det med så vet ikke hva 'profesjonelle' ville sagt om det). Grunnen til at jeg ikke tror jeg er hypoman nå er det at jeg mangler glad-følelse. Jeg er enten ganske nøytral eller likegyldig til det meste nå egentlig. Så jeg er langt fra eufori. Jeg tenker også at man ikke MÅ ha en euforisk følelse for at oppstemtheten skal klassifiseres som en hypomani/mani, men jeg hadde liksom forventet i det minste å ha en ganske så konstant glad-følelse? Om ikke minst kjenne på skikkelig glede når der var ting i livet mitt som jeg faktisk gledet meg til? Jeg kjenner dessverre liksom ingen glede over noe som helst nå (ikke at jeg gjorde det spesielt mye før heller da). Men for å ta ett eksempel: Sånn for som ridekurset som jeg har meldt meg på er jo noe jeg har hatt kjempelyst til i flere ÅR fordi jeg er så glad i hester og det å ri. Men når jeg tenker på at jeg skal begynne på ridekurset for første gang nå på torsdag så er jeg nesten litt likegyldig til det hele. Litt sånn: "Ja, det er jo kjekt, det blir nå sikkert greit det". Så jeg er på en måte litt skuffet over at jeg ikke gleder meg sånn skikkelig til det, om du skjønner?

Nå vet jeg ikke helt hvem du tror jeg er da, siden jeg ikke har fulgt så nøye med på forumet nå i det siste så kan det jo være flere i samme/lignende situasjon som meg. Men det stemmer at jeg har begynt på medisiner igjen ja. Jeg begynte på seroquel depot for en ukes tid siden siden jeg var redd for tilbakefall, og hadde ett ønske om å holde meg så stabil som mulig. Så jeg håper virkelig at seroquel kan hjelpe meg til det (også kommunen da som fastlegen sendte ny henvisning til da, men dessverre forholdsvis lang ventetid der men jeg har det jo bra nå da så det er jo ikke slik at det haster og jeg ikke kan vente). 

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hmmm. Jeg tror ikke selv jeg hypoman? (Har foreløpig ingen helsepersonell som jeg har mulighet til å diskutere det med så vet ikke hva 'profesjonelle' ville sagt om det). Grunnen til at jeg ikke tror jeg er hypoman nå er det at jeg mangler glad-følelse. Jeg er enten ganske nøytral eller likegyldig til det meste nå egentlig. Så jeg er langt fra eufori. Jeg tenker også at man ikke MÅ ha en euforisk følelse for at oppstemtheten skal klassifiseres som en hypomani/mani, men jeg hadde liksom forventet i det minste å ha en ganske så konstant glad-følelse? Om ikke minst kjenne på skikkelig glede når der var ting i livet mitt som jeg faktisk gledet meg til? Jeg kjenner dessverre liksom ingen glede over noe som helst nå (ikke at jeg gjorde det spesielt mye før heller da). Men for å ta ett eksempel: Sånn for som ridekurset som jeg har meldt meg på er jo noe jeg har hatt kjempelyst til i flere ÅR fordi jeg er så glad i hester og det å ri. Men når jeg tenker på at jeg skal begynne på ridekurset for første gang nå på torsdag så er jeg nesten litt likegyldig til det hele. Litt sånn: "Ja, det er jo kjekt, det blir nå sikkert greit det". Så jeg er på en måte litt skuffet over at jeg ikke gleder meg sånn skikkelig til det, om du skjønner?

Nå vet jeg ikke helt hvem du tror jeg er da, siden jeg ikke har fulgt så nøye med på forumet nå i det siste så kan det jo være flere i samme/lignende situasjon som meg. Men det stemmer at jeg har begynt på medisiner igjen ja. Jeg begynte på seroquel depot for en ukes tid siden siden jeg var redd for tilbakefall, og hadde ett ønske om å holde meg så stabil som mulig. Så jeg håper virkelig at seroquel kan hjelpe meg til det (også kommunen da som fastlegen sendte ny henvisning til da, men dessverre forholdsvis lang ventetid der men jeg har det jo bra nå da så det er jo ikke slik at det haster og jeg ikke kan vente). 

Anonymkode: 808fe...b74

Hm ja når du utdyper hvordan du hsr det blir jeg også usikker. Men meg skal du jo uansett ikke stole på sånn sett. Jeg er jo bare meg. Men du burde få snakket med helsepersonell. Kan du kontakte helsepersonell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det første jeg ville tenkt som årsak er nye medisiner og ny kombinasjon av medisiner. Vet ikke hva som er av bivirkninger på medisinene du går på, men når søvnproblemer starter etter oppstart på medisiner så ser jeg ikke at det skulle være noen annen grunn? Hvordan medisinene påvirker din kropp og hvordan den kombinasjonen av medisiner virker på akkurat deg står jo ikke i felleskatalogen. 

Anonymkode: 7a6e5...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det første jeg ville tenkt som årsak er nye medisiner og ny kombinasjon av medisiner. Vet ikke hva som er av bivirkninger på medisinene du går på, men når søvnproblemer starter etter oppstart på medisiner så ser jeg ikke at det skulle være noen annen grunn? Hvordan medisinene påvirker din kropp og hvordan den kombinasjonen av medisiner virker på akkurat deg står jo ikke i felleskatalogen. 

Anonymkode: 7a6e5...93b

Nei det er jo et godt poeng. Men jeg har prøvd begge medisiner hver for seg før uten at det har ført til søvnproblemer. Men skulle jeg ikke uansett vært trøtt? For jeg er ikke trøtt. 

Men er i så fall kombinasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 timer siden):

Hm ja når du utdyper hvordan du hsr det blir jeg også usikker. Men meg skal du jo uansett ikke stole på sånn sett. Jeg er jo bare meg. Men du burde få snakket med helsepersonell. Kan du kontakte helsepersonell? 

Ja, jeg kunne jo alltids bestilt en time hos fastlegen? Men terskelen min for å kontakte helsepersonell fordi jeg tror jeg kanskje er hypoman er på en måte litt høy? For jeg vil liksom ikke bry noen når det går bra, om du skjønner?

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg kunne jo alltids bestilt en time hos fastlegen? Men terskelen min for å kontakte helsepersonell fordi jeg tror jeg kanskje er hypoman er på en måte litt høy? For jeg vil liksom ikke bry noen når det går bra, om du skjønner?

Anonymkode: 808fe...b74

Egentlig skjønner jeg det ikke fordi helsevesenet er der faktisk for pasientene sine. Det er alltid best å be om hjelp før det går for langt. 

Da får du en prat så ser dere om noe skal gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (38 minutter siden):

Egentlig skjønner jeg det ikke fordi helsevesenet er der faktisk for pasientene sine. Det er alltid best å be om hjelp før det går for langt. 

Da får du en prat så ser dere om noe skal gjøres. 

Ja, du har jo helt rett. Har time 2. april. Var første ledige... 

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du har jo helt rett. Har time 2. april. Var første ledige... 

Anonymkode: 808fe...b74

Det er jo litt lenge til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Det er jo litt lenge til da.

Ja, er det kanskje det? Jeg rekker vel bli ganske så hypoman på den tiden? Men er det innafor å ringe legekontoret og bestille hastetime for noe sånt da (bare mulig hypomani)? Hva tenker du?

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, er det kanskje det? Jeg rekker vel bli ganske så hypoman på den tiden? Men er det innafor å ringe legekontoret og bestille hastetime for noe sånt da (bare mulig hypomani)? Hva tenker du?

Anonymkode: 808fe...b74

Ja det tenker jeg er innafor. Det har jeg gjort selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (28 minutter siden):

Ja det tenker jeg er innafor. Det har jeg gjort selv. 

Oki, jeg får ringe i morgen da kanskje. Takk for "dytten" til å ta tak i det!

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oki, jeg får ringe i morgen da kanskje. Takk for "dytten" til å ta tak i det!

Anonymkode: 808fe...b74

Bare hyggelig. Ønsker deg alt vel du er en bra person det kan jeg kjenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (9 timer siden):

Bare hyggelig. Ønsker deg alt vel du er en bra person det kan jeg kjenne. 

Åå, det ble jeg skikkelig glad av å høre! Tusen takk og det samme tilbake til deg, du er også en bra person.

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Åå, det ble jeg skikkelig glad av å høre! Tusen takk og det samme tilbake til deg, du er også en bra person.

Anonymkode: 808fe...b74

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Takk. :)

❤️

Anonymkode: 808fe...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...