Gå til innhold

Paranoia vs psykose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Inspirert av flere tråder om psykose den siste tiden, har jeg begynt å fundere på egen helse. Jeg har en sykdom hvor jeg flere ganger har påvist psykose ved sykdom. Til vanlig har jeg ingen psykose. Men jeg har hele mitt liv hatt mye angst i perioder som kan være så intens at det paranoide tankekjøret styrer mye av tilværelsen. Dette har jeg aldri drøftet med behandler, jeg har bare kalt det angst og ubehag. I disse periodene kjennes det som om ingen liker meg, at folk ler bak ryggen min, at vennene mine ikke vil ha noe med meg og gjøre, at barna mine står i fare for å forulykke hele tiden mm. Til vanlig har jeg en robust personlighet uten store bekymringer, mens jeg i disse angst-periodene er svært bekymret og lite robust. Det gjør at jeg isolerer meg, tar utgangspunkt i at jeg er venneløs og oppfører meg avvisende mot mine venner (tror jeg), mm. Jeg er gjerne suicidal o denne tilstanden da den er smertefull og ensom. Jeg får til å jobbe og ellers fungere i denne tilstanden. Spørsmålet mitt er hvor grensen for psykose begynner og angst/paranoia slutter. Er det funksjon? Er dette vanlig angst eller er paranoiaen for inngående til å kalles angst? 

Anonymkode: 4129f...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ofte har du det sånn? 

Jeg tenker: Er det i forbindelse med PMS? Har du prøvd å loggføre for å se en sammenheng? 

Skjer det i perioder du er ekstra sliten og stresset? 

Eller kommer det når som helst? 

Uten at jeg er noen persin med mye kunnskap om psykose og hvor grensene går så synes jeg ikke dette høres ut som psykose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Hvor ofte har du det sånn? 

Jeg tenker: Er det i forbindelse med PMS? Har du prøvd å loggføre for å se en sammenheng? 

Skjer det i perioder du er ekstra sliten og stresset? 

Eller kommer det når som helst? 

Uten at jeg er noen persin med mye kunnskap om psykose og hvor grensene går så synes jeg ikke dette høres ut som psykose. 

Takk for svar. Har det gjerne sånn i perioder med angst. Har ingen sammenheng med pms mm. Kan også ha angst uten denne type paranoia. Har til nå plassert det som angst. Ved psykose har jeg depresjon også og da er denne type tanker mer låst i faste forestillinger. Det jeg opplever ved angst og paranoia er på en måte en mild versjon av det som skjer ved legeobserverte psykotiske symptom. Så det må være en glidende overgang et sted mellom det å ha angst og være noe paranoid og det å defineres som psykotisk. Ekkelt er det iallfall. 

Anonymkode: 4129f...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Har det gjerne sånn i perioder med angst. Har ingen sammenheng med pms mm. Kan også ha angst uten denne type paranoia. Har til nå plassert det som angst. Ved psykose har jeg depresjon også og da er denne type tanker mer låst i faste forestillinger. Det jeg opplever ved angst og paranoia er på en måte en mild versjon av det som skjer ved legeobserverte psykotiske symptom. Så det må være en glidende overgang et sted mellom det å ha angst og være noe paranoid og det å defineres som psykotisk. Ekkelt er det iallfall. 

Anonymkode: 4129f...74c

Ja det høres ekkelt ut. 

Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye for har ikke satt meg sånn inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...