naturecalls Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Jeg var på besøk hos en allmennlege i forbindelse med en tidligere ørebetennelse, og nevnte samtidig at gymlæreren og treneren min begge hadde uttrykt at jeg angivelig hadde en ganske høy puls. Legen undersøkte dette, og fant ut at jeg hadde forholdsvis høy hvilepuls. Han sjekket også blodtrykket, og mente det også var ganske høyt. Vet ikke så mye om forskjellen på disse to, men han snakket om at verdiene varierte mellom 140 og 160 begge gangene han hadde sjekket (dunno hvilken av enhetene). Han spurte også om jeg noen gang hadde fått høre at jeg hadde dårlig hjerte, men det har jeg ikke hørt. Jeg skulle bli innkalt til en time hos noen eksperter i indremdisin eller noe, legen (allmenlege) skulle ordne det. Jeg er 16 og har drevet med en eller annen form for sprort eller idrett fra jeg var 7 år. Nå driver jeg mest med fotball og bryting, + litt basketball. Ellers er jeg elev ved en landbruksskole, så det blir endel fysisk arbeid. Lurer på følgende: - Vil det si at jeg "ligger tynt an" eller? - Og er det noe jeg burde gjøre? - Og hva vil eksperten i indremedisin gjøre (hater sprøyter!)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48027-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Svar til Naturecalls. Sannsynligheten for at en ung gutt med ditt aktivitetsnivå er hjertesyk er forsvinnende liten. Engangsmålinger av blodtrykk er ganske lite å stole på, og er påvirkelig av mange faktorer. Din hvilepuls vil kunne variere betydelig, og vurderes best når du våkner om morgenen. Hvis din lege har funnet grunn til at du blir videre undersøkt bør du bli med på det. Da det er flere som har reagert på pulsen din vil det være fornuftig å få fastslått om den er normal. Likeledes er det ønskelig at du får registrert ditt blodtrykk bedre, og evt. får vurdert om det kan foreligge en grunn til at det kan være litt høyt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48027-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-puls/#findComment-192249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.