Gå til innhold

Medisiner for angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

1. Når man tar dette- (uavh av type), vil det hjelpe for reell frykt også?

2. dersom noe som skal hjelpe angst hjelper på symptomene man har-kan man da anta at det skyldes angst eller stress? Disse tilstandene skaper jo mange rare symptomer. Og jeg er i tvil om de for min del skyldes angst/stress eller ikke.

 

Anonymkode: f5ac1...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du er i tvil burde du IKKE gå på dette, men heller søke hjelp/psykolog og eksponeringsterapi

Anonymkode: 25bb7...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er i tvil burde du IKKE gå på dette, men heller søke hjelp/psykolog og eksponeringsterapi

Anonymkode: 25bb7...0d0

Dette er et godt råd. 

Anonymkode: 40c99...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medikamentell behandling hjelper nok bedre mot depresjon enn mot angst.

Noen får god hjelp av medisiner mot angst, noen får litt effekt og noen får ingen effekt. Det beror på mange faktorer, blant annet hvilken angstlidelse man har (er man veldig glad i å bekymre seg og ser en mening i det, kan ingen medisiner magisk stoppe deg fra det) - samt hvordan hjernen og det serotonerge system i hjernen er bygget opp. Det er sjeldent så enkelt å løse en angstlidelse som bare en resept på antidepressiva. Angstlidelser er ofte mer kroniske enn depresjon i tillegg, og krever ofte mer langvarig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (13 minutter siden):

Ja, noen av de funker bra på frykt. 

Hvilke?

Anonymkode: f5ac1...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke?

Anonymkode: f5ac1...720

Venlafaxin for eksempel er kjent for å være bra for frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (54 minutter siden):

Venlafaxin for eksempel er kjent for å være bra for frykt.

Bare så vi ikke snakker forbi hverandre her:

Frykt er jo en rasjonell reaksjon. F.eks. hvis noen utsetter deg for et ran - ønsker du å ikke få en reaksjon på det? Kan Venlafaxin hjelpe deg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (5 minutter siden):

Bare så vi ikke snakker forbi hverandre her:

Frykt er jo en rasjonell reaksjon. F.eks. hvis noen utsetter deg for et ran - ønsker du å ikke få en reaksjon på det? Kan Venlafaxin hjelpe deg med det?

Ikke meg du siterer.

Men den frykten jeg snakker om er mer frykt for egen helse (reell) og situasjon feks som vanskelig kan «jobbes» med sånn det er nå derfor Tengs noe som roer ned systemet og frykten så man kan få litt mindre symptomer og klarer hjerne å tenke med

Anonymkode: f5ac1...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
ISW skrev (19 minutter siden):

Bare så vi ikke snakker forbi hverandre her:

Frykt er jo en rasjonell reaksjon. F.eks. hvis noen utsetter deg for et ran - ønsker du å ikke få en reaksjon på det? Kan Venlafaxin hjelpe deg med det?

Jeg mener overdreven frykt. Hvis man er redd for absolutt alt, ting som folk flest ikke er redd for. Da vil Venlafaxin dempe det. Man blir fortsatt redd for ran selv om man går på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (23 minutter siden):

Jeg mener overdreven frykt. Hvis man er redd for absolutt alt, ting som folk flest ikke er redd for. Da vil Venlafaxin dempe det. Man blir fortsatt redd for ran selv om man går på den.

Men da har man jo en angstlidelse og ikke en frykt? Angst = irrasjonell eller overdreven frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke meg du siterer.

Men den frykten jeg snakker om er mer frykt for egen helse (reell) og situasjon feks som vanskelig kan «jobbes» med sånn det er nå derfor Tengs noe som roer ned systemet og frykten så man kan få litt mindre symptomer og klarer hjerne å tenke med

Anonymkode: f5ac1...720

Veldig mange som er redde for egen helse, har ett eller annet symptom (f.eks. ekstraslag). Hvis reaksjonen på dette symptomet ikke står i forhold til symptomets alvorlighet eller prognose (objektivt sett), så har man angst.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (18 minutter siden):

Veldig mange som er redde for egen helse, har ett eller annet symptom (f.eks. ekstraslag). Hvis reaksjonen på dette symptomet ikke står i forhold til symptomets alvorlighet eller prognose (objektivt sett), så har man angst.

Det er ikke slik for meg. Har muligens en sykdom og man finner ikke helt ut hva det er

og har også angst for angsten osv og egne tanker.

Anonymkode: f5ac1...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men også bare generell indre spenning uro og angst følelse

Anonymkode: f5ac1...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 timer siden):

Medikamentell behandling hjelper nok bedre mot depresjon enn mot angst.

Noen får god hjelp av medisiner mot angst, noen får litt effekt og noen får ingen effekt. Det beror på mange faktorer, blant annet hvilken angstlidelse man har (er man veldig glad i å bekymre seg og ser en mening i det, kan ingen medisiner magisk stoppe deg fra det) - samt hvordan hjernen og det serotonerge system i hjernen er bygget opp. Det er sjeldent så enkelt å løse en angstlidelse som bare en resept på antidepressiva. Angstlidelser er ofte mer kroniske enn depresjon i tillegg, og krever ofte mer langvarig behandling.

Dette er jeg enig i. Når det er sagt, hjalp SSRI meg godt på veien til å gjøre det enklere å leve med angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Osten skrev (6 minutter siden):

Dette er jeg enig i. Når det er sagt, hjalp SSRI meg godt på veien til å gjøre det enklere å leve med angst. 

Meg også. Det er graden av angst, og kan gjette typen angst.

Nå får jeg angst på ett nivå jeg kan jobbe meg gjennom, i forhold til før hvor hele livet var styrt av angsten.

Jeg har andre helseutfordringer også (fysisk), så det ble litt smør på flesk for meg. Om man har dårlig funksjonsevne, bør man vurdere medisinering? Ikke ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Osten skrev (34 minutter siden):

Dette er jeg enig i. Når det er sagt, hjalp SSRI meg godt på veien til å gjøre det enklere å leve med angst. 

Ja det er jo noe med det å få dempa det verste så man kan klare å tenke litt klart og være mer seg selv og ha kapasitet til noe annet enn angst…?

Anonymkode: f5ac1...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...