Gå til innhold

Moderat alvorlig personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det står i journalen min at jeg har moderat alvorlig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Er det noen som vet hva som menes med dette? Jeg vet at unnvikende personlighetsforstyrrelse regnes inn som en av de mindre alvorlige personlighetsforstyrrelsene, er det kanskje derfor de har skrevet det sånn? 

 

Det er ikke den vanlige behandleren min som har skrevet dette i journalen min, men en annen, så det er vanskelig å få spurt hva som menes. 

Anonymkode: e229a...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det står i journalen min at jeg har moderat alvorlig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Er det noen som vet hva som menes med dette? Jeg vet at unnvikende personlighetsforstyrrelse regnes inn som en av de mindre alvorlige personlighetsforstyrrelsene, er det kanskje derfor de har skrevet det sånn? 

 

Det er ikke den vanlige behandleren min som har skrevet dette i journalen min, men en annen, så det er vanskelig å få spurt hva som menes. 

Anonymkode: e229a...cf5

det står om du scroller nedover på siden 

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/personlighetsforstyrrelser/

Anonymkode: 85e34...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Ja. Det er av de mindre alvorlige personlighetsforstyrrelser. Så du tenker riktig antar jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

det står om du scroller nedover på siden 

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/personlighetsforstyrrelser/

Anonymkode: 85e34...7d0

Limer det inn i tilfelle du ikke finner det. Det er måten det preger deg på.

 

Mild personlighetsforstyrrelse

Ved mild personlighetsforstyrrelse vil du på enkelte områder streve med hvordan du opplever deg selv og forholdet til andre mennesker, slik at det gir deg utfordringer i hverdagen.

For eksempel kan du ha vansker med å finne retning på livet og streve i noen sosiale og mellommenneskelig situasjoner, mens andre relasjoner fungerer bra. Mild personlighetsforstyrrelse er sjelden forbundet med selvskading eller aggresjon mot andre.

Moderat personlighetsforstyrrelse

Ved moderat personlighetsforstyrrelse vil du ha problemer innen flere områder knyttet til din selvopplevelse og i relasjoner til andre. Du kan for eksempel streve med usikkerhet på egen identitet, i nære relasjoner, med impulskontroll og å regulere deg i sosiale situasjoner.

Men på noen områder kan du fungere relativt bra. Moderat personlighetsforstyrrelse er ofte forbundet med selvskading eller aggresjon mot andre. Du vil ha tydelige problemer innen flere viktige områder av livet. Det kan være i skole og arbeid, med venner og i familien, selv om du på noen få områder kan fungere bra.

Alvorlig personlighetsforstyrrelse

Ved alvorlig personlighetsforstyrrelse vil du ha betydelige problemer knyttet til din opplevelse av deg selv og i relasjoner til andre. Dette går på bekostning av din mulighet til å studere eller forbli i jobb. Eksempelvis kan selvfølelsen være så vag eller ustabil at du blir usikker på hvem du er.

Du kan oppleve en veksling mellom ekstrem selvforakt og følelsen av å være overlegen andre eller svært spesiell. Du vil ha problemer i alle mellommenneskelige situasjoner og streve alvorlig med å fungere i skole og arbeid, med venner og familie.

Alvorlig personlighetsforstyrrelse er forbundet med alvorlig selvskading og/ eller aggresjon mot andre.

Ved moderat eller alvorlig personlighetsforstyrrelse har du vanligvis lav livskvalitet, opplever sterk indre smerte og ustabil selvfølelse. Du kan ofte være plaget med angst, depresjon og rus, og ha økt selvmordsrisiko.

Du vil ha store problemer med å fungere i skole og yrkesliv, med venner, i familien og som omsorgsperson.

Anonymkode: 85e34...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en mild, moderat eller alvorlig personlighetsforstyrrelse handler gjerne mer om i hvilken grad det påvirker livet ditt.

Jeg har en blandet personlighetsforstyrrelse, noe som jo betyr at jeg ikke tilfredsstiller kriteriene til noen av personlighetsforstyrrelsene. Likevel har legene her på DPS og akuttpsyk sagt at jeg har (eller hadde) en alvorlig personlighetsforstyrrelse.

Ps: Jeg har kommet meg utav det og på innleggelsen nå sier de at de ikke ser trekk av pf. Det vil si at du kan komme utav det også, selv om ting er vanskelig nå😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...