Gå til innhold

Dere som har hatt alvorlig depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

1. hvordan artet den seg?

2. måtte du prøve flere ad før noen virket?

3. hvordan merka du bedring? (Mer følelser, mer tilstede, mer energi, mer seg selv, mindre fysiske symptomer.. osv)

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

1. hvordan artet den seg?

2. måtte du prøve flere ad før noen virket?

3. hvordan merka du bedring? (Mer følelser, mer tilstede, mer energi, mer seg selv, mindre fysiske symptomer.. osv)

Anonymkode: dc46e...77d

1. Jeg orket ingenting, all energi forsvant, jeg så ikke lenger noe mening i det å leve, ville bare dø (ta selvmord), på det værste lå jeg bare i sengen hele dagene og spiste knapt, gikk bare på do når jeg måtte.

2. Jeg har hatt flere alvorlige depresjoner, noen har jeg kommet meg ut av "med tiden til hjelp", dvs begynte jeg ikke på noen medisiner. Mens andre ganger har jeg brukt antidepressiva. Den antidepressivaen som har hjulpet meg aller mest er nok wellbutrin ut i fra de 3-5 forskjellige jeg har forsøkt.

3. Jeg merket veldig gradvis bedre, alt det som var "feil" ble bedre, jeg merket gradvis en glede over å ha overlevd selvmordsforsøk, så mer mening i livet, hadde en vilje til å leve videre og hadde håp og ønsker for fremtiden som å få en jobb, kjøpe egen bolig, få barn, få nye venner og kjæreste i fremtiden, begynne med nye hobbyer osv. Kjente også på de tingene som du lister opp som mer energi, at jeg var mer tilstede her og nå, at jeg var mer meg selv osv.

Anonymkode: 46f1c...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg ble aller først mer sliten, både i hodet og i kropp. Så fikk jeg dårligere søvn, og ble etter hvert mer trist. Uten noe grunn. Skjedde sakte for min del, så legen tok en hel del blodprøver siden vi trodde årsaken var fysisk. Kjapt inn etter 3 år fikk jeg diagnose alvorlig depresjon på DPS.

Måtte prøve halve apoteket føler jeg, men nå overdriver jeg litt. Men i alle fall 8-10 ulike medikamenter, de fleste AD.

Merket det like sakte når jeg begynte å bli bedre. Startet vel med at jeg ønsket å ta vare på meg selv igjen, dusje og spise osv. Komme meg ut av sengen og ikke ha selvmordstanker. Så kom livslysten tilbake, fikk mer matlyst og lyst til å være aktiv mentalt og fysisk. Gleden kom også tilbake. Dette skjedde ila noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Jeg ble desillusjonert først av alt. Jeg syns alt var falskt og usant. Jeg ble kynisk. Jeg syns i ettertid så utrolig synd på alle rundt meg. De prøvde å gi meg omtanke og ja.. var greie. Og jeg bare "sikkert 🙄" Jeg var uspiselig ( og før noen sier noe : ja jeg vet at jeg ikke er en person alle umiddelbart liker i utgangspunktet. Så tenk meg tusen ganger verre ) 

Jeg ble helt uimotståelig for alt positivt. Tilogmed rock. Jeg hatet musikk. Det var en høy alarm.

Så ble jeg fjern. Var ikke tilstede. Sånn hjemne alene i hodet. Det var en kollega som reagerte tilslutt ( bless him )

Så var det lege og innleggelse. 

Jeg gikk på et slag AD. De hjalp jo, men etter som Kupton skrev her ( 😎 ) så burde jeg blitt friskere fortere. Det tok tre år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Jeg ble aller først mer sliten, både i hodet og i kropp. Så fikk jeg dårligere søvn, og ble etter hvert mer trist. Uten noe grunn. Skjedde sakte for min del, så legen tok en hel del blodprøver siden vi trodde årsaken var fysisk. Kjapt inn etter 3 år fikk jeg diagnose alvorlig depresjon på DPS.

Måtte prøve halve apoteket føler jeg, men nå overdriver jeg litt. Men i alle fall 8-10 ulike medikamenter, de fleste AD.

Merket det like sakte når jeg begynte å bli bedre. Startet vel med at jeg ønsket å ta vare på meg selv igjen, dusje og spise osv. Komme meg ut av sengen og ikke ha selvmordstanker. Så kom livslysten tilbake, fikk mer matlyst og lyst til å være aktiv mentalt og fysisk. Gleden kom også tilbake. Dette skjedde ila noen måneder. 

Oi. Merka du ingen bedring på de første du prøvde? Godt gjort å ikke miste motet og tenke at det kunne være noe annet da

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi. Merka du ingen bedring på de første du prøvde? Godt gjort å ikke miste motet og tenke at det kunne være noe annet da

Anonymkode: dc46e...77d

Nei, det var altfor mye bivirkninger til at man kunne holde ut. Men i dag hadde jeg nok holdt ut lenger med de første ADene jeg prøvde.

Jeg har en fysisk tilstand også, hatt problemer og hatt mange operasjoner i magen - så vi trodde hele tiden at dette var grunnen til mine plager.

Ble til og med operert på Ullevål, siden de mistenkte det ene og det andre. Når jeg ser tilbake på disse 3 årene så er jeg glad for at helsevesenet ikke ga meg opp. Men å stå i jobb har vært viktig for meg☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt ble svart, ingen livslyst/livsglede. Kunne ikke lengre stå i jobb.

Jeg har prøvd mange forskjellig AD uten god effekt. Det ble ECT etterhvert og nå 2, 5 år etter at jeg ble syk blir det ketamin-behandling.

Jeg er fått fra å være alvorlig deprimert til å nå være moderat deprimert. Klarer å jobbe litt og være litt sosial.

Anonymkode: 35a21...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (27 minutter siden):

Jeg ble desillusjonert først av alt. Jeg syns alt var falskt og usant. Jeg ble kynisk. Jeg syns i ettertid så utrolig synd på alle rundt meg. De prøvde å gi meg omtanke og ja.. var greie. Og jeg bare "sikkert 🙄" Jeg var uspiselig ( og før noen sier noe : ja jeg vet at jeg ikke er en person alle umiddelbart liker i utgangspunktet. Så tenk meg tusen ganger verre ) 

Jeg ble helt uimotståelig for alt positivt. Tilogmed rock. Jeg hatet musikk. Det var en høy alarm.

Så ble jeg fjern. Var ikke tilstede. Sånn hjemne alene i hodet. Det var en kollega som reagerte tilslutt ( bless him )

Så var det lege og innleggelse. 

Jeg gikk på et slag AD. De hjalp jo, men etter som Kupton skrev her ( 😎 ) så burde jeg blitt friskere fortere. Det tok tre år. 

 

Hvordan ikke til stede? Jeg føler meg sånn- fjern og rar - som i en boble. Ikke noe virksomhet annet enn angsttanker. Lurer på om det kan være depresjon

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan ikke til stede? Jeg føler meg sånn- fjern og rar - som i en boble. Ikke noe virksomhet annet enn angsttanker. Lurer på om det kan være depresjon

Anonymkode: dc46e...77d

Jeg hadde ingen dialog med andre rett og slett. Bare ja-og- ha.

Så hater jeg å gjøre feil. Sånn normalt blir jeg ganske irritert. Der og da bare ga jeg faen ( unnskyld uttrykket ) og kollegaen min : eh... du gjør feil og reagerer ikke?! 

Jeg ble jo amøbe.. helt uinteressert og likeglad .

Det er et farevarsel. 

Kun angsttanker må være utrolig vondt. Depresjon eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ingen dialog med andre rett og slett. Bare ja-og- ha.

Så hater jeg å gjøre feil. Sånn normalt blir jeg ganske irritert. Der og da bare ga jeg faen ( unnskyld uttrykket ) og kollegaen min : eh... du gjør feil og reagerer ikke?! 

Jeg ble jo amøbe.. helt uinteressert og likeglad .

Det er et farevarsel. 

Kun angsttanker må være utrolig vondt. Depresjon eller ikke. 

Huff. Sånn sett ja. Jeg føler meg ikke tilstede sånn generelt, fjern og frakobla selv alene hjemme. Ja det er vondt og slitsomt. Men depresjon og angst hører vel ofte sammen og

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff. Sånn sett ja. Jeg føler meg ikke tilstede sånn generelt, fjern og frakobla selv alene hjemme. Ja det er vondt og slitsomt. Men depresjon og angst hører vel ofte sammen og

Anonymkode: dc46e...77d

Jaa... muligens.

Jeg ga faen ( unnskyld uttykket igjen ) i angsten da jeg var deprimert. Den var der, men jeg var likeglad på en måte  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet mens jeg var alvorlig deprimert. Ble frisk av å fysisk aktivitet samtidig som jeg brukte antidepressiva . 

Anonymkode: f1663...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Alt ble svart, ingen livslyst/livsglede. Kunne ikke lengre stå i jobb.

Jeg har prøvd mange forskjellig AD uten god effekt. Det ble ECT etterhvert og nå 2, 5 år etter at jeg ble syk blir det ketamin-behandling.

Jeg er fått fra å være alvorlig deprimert til å nå være moderat deprimert. Klarer å jobbe litt og være litt sosial.

Anonymkode: 35a21...756

Følte du litt på at du ikke var deg selv?  Jeg føler meg slik du skriver og samtidig er alt fjernt- kan se på bilder av meg selv og ting jeg har gjort og føler meg bare helt frakobla 🥹

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan opplevde dere følelseslivet? Jeg opplever at systemet mitt ikke reagerer på noe/ er dødt liksom- ikke noe mening «sprut», care eller noe. Hjernen er teflon🥹

Føler meg som en zombie i vakum der omgivelsene er litt forvirrende og uvirkelig og det å prøve å aktivisere slik d funka for dårlig humør før- bare gjør meg utmatta stressa angstete og enda mer teflon 

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan opplevde dere følelseslivet? Jeg opplever at systemet mitt ikke reagerer på noe/ er dødt liksom- ikke noe mening «sprut», care eller noe. Hjernen er teflon🥹

Føler meg som en zombie i vakum der omgivelsene er litt forvirrende og uvirkelig og det å prøve å aktivisere slik d funka for dårlig humør før- bare gjør meg utmatta stressa angstete og enda mer teflon 

Anonymkode: dc46e...77d

Jeg var dypt, dypt ulykkelig. Så ikke glede i noe.

Anonymkode: 35a21...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg var dypt, dypt ulykkelig. Så ikke glede i noe.

Anonymkode: 35a21...756

Jeg klarer ille føle på ulykkeligheten heller- er bare helt «låst» og fjern liksom

systemet reagerer ikke🥲 med annet enn angst 

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg klarer ille føle på ulykkeligheten heller- er bare helt «låst» og fjern liksom

systemet reagerer ikke🥲 med annet enn angst 

Anonymkode: dc46e...77d

Det høres forferdelig ut.

Anonymkode: 35a21...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres forferdelig ut.

Anonymkode: 35a21...756

Ja.. kan det være depresjon?

Anonymkode: dc46e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja.. kan det være depresjon?

Anonymkode: dc46e...77d

Hvordan fungerer du i hverdagslivet? Får du hjelp?

Anonymkode: 35a21...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan fungerer du i hverdagslivet? Får du hjelp?

Anonymkode: 35a21...756

Siterte feil

Endret av Rosemarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...