Gå til innhold

Kan man gå i terapi om man har det bedre/bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gjør folk det? Eventuelt hvorfor? Når avsluttet du terapien?

Anonymkode: 64cb6...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, er det ikke slik at det er i gode perioder man vil ha best utbytte av terapi da? Er nå i alle fall det jeg har fått høre flere ganger 🙂

Anonymkode: 95c38...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å, ok! Jeg vet ikke😅men hva snakker man om om man i utgangspunktet har det bra? Jeg har kun gått i terapi som moderat/alvorlig deprimert.

Anonymkode: 64cb6...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å, ok! Jeg vet ikke😅men hva snakker man om om man i utgangspunktet har det bra? Jeg har kun gått i terapi som moderat/alvorlig deprimert.

Anonymkode: 64cb6...f21

Det er jo litt vesentlig hva du tenker innholdet i terapien skal være. 

Anonymkode: 14e52...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er jo ikke depresjon som et lynnedslag som tilfeldig rammer deg og skaper en kjemisk ubalanse i hjernen. Veldig ofte har depresjonen sammenheng med måter å tenke på og hvordan man er i verden, hvordan man reagerer på ting og/eller hvordan man fungerer i relasjoner. Det kan man jobbe med i terapi, for å forhindre tilbakefall av depresjon og for å få det bedre på sikt. Da er det greit å være nokså stabil for det kan være krevende å skulle jobbe ordentlig med seg selv i terapi. Men det kommer selvsagt helt an på hva som er dine individuelle utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Om du har en diagnose og er i en bedre periode, eller på bedringens vei, ja. Hvis du ikke har noen diagnoser og vil gå i terapi for å utforske deg selv er det vel mer naturlig å gå privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-

Jeg skjønner ikke alltid spørsmåle her?

Har du vært psyk og vil vedlikeholde din gode prosess; er det fint å gå i terapi tenker jeg.

Vil du "bare" ha noen som lytter til deg... think twice?

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg har gått i terapi for å prestere bedre på jobb og lære meg å løse problemene bedre. Lære å sette grenser for meg selv og andre.

Gikk til bedriftspsykologen, og var ikke syk. Ønsket bare å utvikle mine ferdigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (3 timer siden):

Som regel er jo ikke depresjon som et lynnedslag som tilfeldig rammer deg og skaper en kjemisk ubalanse i hjernen. Veldig ofte har depresjonen sammenheng med måter å tenke på og hvordan man er i verden, hvordan man reagerer på ting og/eller hvordan man fungerer i relasjoner. Det kan man jobbe med i terapi, for å forhindre tilbakefall av depresjon og for å få det bedre på sikt. Da er det greit å være nokså stabil for det kan være krevende å skulle jobbe ordentlig med seg selv i terapi. Men det kommer selvsagt helt an på hva som er dine individuelle utfordringer. 

Har opplevd depresjon som ikke er resultat av d du sier med som en konsekvens av å bli veldig syk og havne i en krise 

Anonymkode: ba341...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant spørsmål. Jeg har alltid gått til psykolog i flere runder når jeg har vært deprimert eller hatt mye angst. Jeg har bipolar og det er ikke utenkelig at jeg kan tenke meg å gå periodevis til psykolog eller søke psykisk helsehjelp om jeg opplever få symptomer, eller bare føler for å "catche" up på det jeg har tatt opp tidligere. Alltid gått å vite at man har noen man kan oppsøke.

Anonymkode: bb1d0...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 timer siden):

Jeg har gått i terapi for å prestere bedre på jobb og lære meg å løse problemene bedre. Lære å sette grenser for meg selv og andre.

Gikk til bedriftspsykologen, og var ikke syk. Ønsket bare å utvikle mine ferdigheter. 

Høres klokt ut!

Anonymkode: 64cb6...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ganske bra og går fremdeles i behandling eller har en utredning som ikke helt ferdig ennå. Men jeg ser fram til å avslutte. Føler jeg har fått veldig god hjelp og klar for å gå videre med oppfølging fra fastlegen istedenfor psykiater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (3 timer siden):

Jeg har det ganske bra og går fremdeles i behandling eller har en utredning som ikke helt ferdig ennå. Men jeg ser fram til å avslutte. Føler jeg har fått veldig god hjelp og klar for å gå videre med oppfølging fra fastlegen istedenfor psykiater. 

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? Jeg har bp2 og unnvikende pf. Har dere avtalt at dere runder av behandlingen nå?

Anonymkode: 64cb6...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? Jeg har bp2 og unnvikende pf. Har dere avtalt at dere runder av behandlingen nå?

Anonymkode: 64cb6...f21

Har bp2 og K-PTSD. Nei det er ikke avtalt noe avslutting, men både jeg og behandler synes jeg har kommet ganske langt. Er jeg som bestemmer når behandlingen skal avsluttes. Vil bare bli ferdig med siste utredning først. Liker ikke å gjøre ting halvveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (3 timer siden):

Har bp2 og K-PTSD. Nei det er ikke avtalt noe avslutting, men både jeg og behandler synes jeg har kommet ganske langt. Er jeg som bestemmer når behandlingen skal avsluttes. Vil bare bli ferdig med siste utredning først. Liker ikke å gjøre ting halvveis. 

Hvor lenge har du gått i terapi? Har terapeuten sagt at det er helt opp til deg ; varighet av terapi?

Anonymkode: 64cb6...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 20.31):

Hvor lenge har du gått i terapi? Har terapeuten sagt at det er helt opp til deg ; varighet av terapi?

Anonymkode: 64cb6...f21

Har gått i behandling siden senhøst 2021. Men har vært 1 gang i måneden så ikke så hyppige samtaler. Ja behandler har sagt at det er opp til meg. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...