Gå til innhold

Ad som roer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Antidepressiva blir jo brukt for roe ned systemet (angst osv)- hva i disse mekanismene er det som roer ned egentlig?

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det lammer systemet. Men vil mest sannsynlig forsvinne når man ikke tar den medisinen lenger. Det beste for angst er å jobbe med selve symptomplagene, altså eksponering.

Anonymkode: 1ff2e...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det lammer systemet. Men vil mest sannsynlig forsvinne når man ikke tar den medisinen lenger. Det beste for angst er å jobbe med selve symptomplagene, altså eksponering.

Anonymkode: 1ff2e...37c

Det lammer vel ikke systemet? Det stimulerer jo til mer av (enten) serotonin noradrenalin dopamin etc

hvordan og hvorfor roer dette angst og uro?

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det lammer vel ikke systemet? Det stimulerer jo til mer av (enten) serotonin noradrenalin dopamin etc

hvordan og hvorfor roer dette angst og uro?

Anonymkode: 724a7...a53

Ehh jo. Hvorfor du mange som tar ad føler seg flate i humør?

Anonymkode: 1ff2e...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehh jo. Hvorfor du mange som tar ad føler seg flate i humør?

Anonymkode: 1ff2e...37c

Men de skal jo løfte humøret ? Er allerede flat 

Lurer forstatt på hvorfor stimulering kan roe ned

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ehh jo. Hvorfor du mange som tar ad føler seg flate i humør?

Anonymkode: 1ff2e...37c

Ikke alle føler seg flate i humøret. Jeg tar Cipralex og føler jeg er mer meg selv igjen. Det var depresjonen og angsten som gjorde meg flat og likegyldig. Mer aktiv fysisk også faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (36 minutter siden):

Ikke alle føler seg flate i humøret. Jeg tar Cipralex og føler jeg er mer meg selv igjen. Det var depresjonen og angsten som gjorde meg flat og likegyldig. Mer aktiv fysisk også faktisk. 

Ble du bedre av angst også da? Så den roet på et vis?

Jeg sliter med frakobling - alt er fremmed og følesene mine og ro er fullstendig fraværende 

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (58 minutter siden):

Ikke alle føler seg flate i humøret. Jeg tar Cipralex og føler jeg er mer meg selv igjen. Det var depresjonen og angsten som gjorde meg flat og likegyldig. Mer aktiv fysisk også faktisk. 

Opplevde du at det hjalp på tankekjør/uro og vansker med å fokusere og tenke osv?

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble du bedre av angst også da? Så den roet på et vis?

Jeg sliter med frakobling - alt er fremmed og følesene mine og ro er fullstendig fraværende 

Anonymkode: 724a7...a53

Ja, ble mye mye bedre. Nå klarer jeg å håndtere det som måtte dukke opp. Jeg var også ekstremt i opplevelsen. Dette bør du ha hjelp til. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opplevde du at det hjalp på tankekjør/uro og vansker med å fokusere og tenke osv?

Anonymkode: 724a7...a53

Ja absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (14 minutter siden):

Ja, ble mye mye bedre. Nå klarer jeg å håndtere det som måtte dukke opp. Jeg var også ekstremt i opplevelsen. Dette bør du ha hjelp til. 

 

Ja absolutt. 

Kan det da hjelpe for å roe det som kjennes som en «automatikk» altså ikke vanlig angst/bekymring men en overaktiv hjerne…?

har ikke tilgang på tenkehjernen😵‍💫

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (27 minutter siden):

Ja, ble mye mye bedre. Nå klarer jeg å håndtere det som måtte dukke opp. Jeg var også ekstremt i opplevelsen. Dette bør du ha hjelp til. 

 

Ja absolutt. 

Jeg tenker på hvordan kan en ad roe hjernen- hvis man sammenligner med ap eller benzo…? 

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (15 timer siden):

Ja, ble mye mye bedre. Nå klarer jeg å håndtere det som måtte dukke opp. Jeg var også ekstremt i opplevelsen. Dette bør du ha hjelp til. 

 

Ja absolutt. 

Du sier du var ekstremt i opplevelsen- hva mener du? Var du inni deg selv på en måte og bare fanget i angst og depresjon? Uvirkelighetsfølelse ? 

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier du var ekstremt i opplevelsen- hva mener du? Var du inni deg selv på en måte og bare fanget i angst og depresjon? Uvirkelighetsfølelse ? 

Anonymkode: 724a7...a53

At hele livet mitt dreide seg om min angst og depresjon. Var altfor mye i kroppen min og mitt hode. Men det er jo et symptom. Gikk over da grunnen til dette ble behandlet med medisiner og god terapi. Samt egeninnsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

At hele livet mitt dreide seg om min angst og depresjon. Var altfor mye i kroppen min og mitt hode. Men det er jo et symptom. Gikk over da grunnen til dette ble behandlet med medisiner og god terapi. Samt egeninnsats. 

Det er gjenkjenbart. Har ikke sjans til å tenke på eller bry meg om andre ting- det er som en besettelse og hjernen har glemt at det går an å ha andre tanker og følelser- de eksisterer ikke på en måte uansett om jeg prøver. 
Hadde håpet medisin kunne åpna opp litt…

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@ISW vet du hva i antdepressivaer som gjør at de roer og demper angst? De stimulerer jo til mer av ulike ting

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

@ISW vet du hva i antdepressivaer som gjør at de roer og demper angst? De stimulerer jo til mer av ulike ting

Anonymkode: 724a7...a53

Hei.

"Antidepressiva" kan for det første være mye forskjellig. Ikke alle antidepressiva hjelper mot angst og er heller ikke ment å gjøre det.

Antidepressiva med dokumentert effekt mot angst vil typisk være serotonerge midler. Da i hovedsak SSRI eller Aurorix. Disse virker ved å øke mengden serotonin i synapsene. 

Ca 2/3 opplever bedring av dette. Den resterende tredelen kan enten oppleve uakseptable bivirkninger, ingen effekt eller bli verre. Dette beror (sannsynligvis) på at man enten bruker feil dose, eller at man har en sammensetning av serotoninreseptorer (for mange 5-HT2-reseptorer) som gjør at serotonin i større grad gir en angstskapende (eller stimulerende) effekt. 

5-HT2A receptor - Wikipedia (for spesielt interesserte).

Disse kan vurdere tillegg av Remeron eller et atypisk AP i små doser for å få angstdempende effekt. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (8 minutter siden):

Hei.

"Antidepressiva" kan for det første være mye forskjellig. Ikke alle antidepressiva hjelper mot angst og er heller ikke ment å gjøre det.

Antidepressiva med dokumentert effekt mot angst vil typisk være serotonerge midler. Da i hovedsak SSRI eller Aurorix. Disse virker ved å øke mengden serotonin i synapsene. 

Ca 2/3 opplever bedring av dette. Den resterende tredelen kan enten oppleve uakseptable bivirkninger, ingen effekt eller bli verre. Dette beror (sannsynligvis) på at man enten bruker feil dose, eller at man har en sammensetning av serotoninreseptorer (for mange 5-HT2-reseptorer) som gjør at serotonin i større grad gir en angstskapende (eller stimulerende) effekt. 

5-HT2A receptor - Wikipedia (for spesielt interesserte).

Disse kan vurdere tillegg av Remeron eller et atypisk AP i små doser for å få angstdempende effekt. 

 Så det er økt serotonin som i så tilfelle virker roende..?

Interessant at noen kan bli verre og..! Har bare hørt at det liksom ikke er mulig. Hvis man slutter igjen vil de da gå over eller?

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (17 timer siden):

Hei.

"Antidepressiva" kan for det første være mye forskjellig. Ikke alle antidepressiva hjelper mot angst og er heller ikke ment å gjøre det.

Antidepressiva med dokumentert effekt mot angst vil typisk være serotonerge midler. Da i hovedsak SSRI eller Aurorix. Disse virker ved å øke mengden serotonin i synapsene. 

Ca 2/3 opplever bedring av dette. Den resterende tredelen kan enten oppleve uakseptable bivirkninger, ingen effekt eller bli verre. Dette beror (sannsynligvis) på at man enten bruker feil dose, eller at man har en sammensetning av serotoninreseptorer (for mange 5-HT2-reseptorer) som gjør at serotonin i større grad gir en angstskapende (eller stimulerende) effekt. 

5-HT2A receptor - Wikipedia (for spesielt interesserte).

Disse kan vurdere tillegg av Remeron eller et atypisk AP i små doser for å få angstdempende effekt. 

Interessant- dersom man har fått litt økt angst av en type kan det lilevel hende man før hjelp av en annen? At det kan dreie seg om noe annet enn sammensetning av de reseptorene?

Anonymkode: 724a7...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...