Gå til innhold

Kolesterol


Grublemeister

Anbefalte innlegg

Grublemeister

 

Fikk målt ldl til 4,8. 

Hvor farlig er dette?

Er mann 30 år

Spør her da jeg ser det er liten aktivitet på andre fora her. Og dette går under psykiatri da det gir meg ANGST

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bra. Spør legen din om kostveiledning. Om det ikke bedrer verdiene i løpet av 3-4 mnd, bør du diskutere med legen om du bør begynne med atorvastatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe å få angst av. Du er ung.

Det jeg ville brukt litt tid på, er å finne ut om du gjør noen livsstilsmessige eller kostholdsmessige feil som kan gi ugunstige kolesterolverdier, og eventuelt rette disse. Ingen bråhast, men prøv å leve sunt (evt. vektnedgang, mer fysisk aktivitet eller mindre mettet fett og raske karbohydrater) og mål verdiene på nytt om et halvt års tid.

Om du da eventuelt bør bruke medisiner kommer an på totalrisiko for hjerte/karsykdom. Jeg har litt høyt kolesterol selv, men trenger ikke bruke medisiner siden jeg har perfekt blodtrykk og lite annen risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grublemeister
ISW skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke noe å få angst av. Du er ung.

Det jeg ville brukt litt tid på, er å finne ut om du gjør noen livsstilsmessige eller kostholdsmessige feil som kan gi ugunstige kolesterolverdier, og eventuelt rette disse. Ingen bråhast, men prøv å leve sunt (evt. vektnedgang, mer fysisk aktivitet eller mindre mettet fett og raske karbohydrater) og mål verdiene på nytt om et halvt års tid.

Om du da eventuelt bør bruke medisiner kommer an på totalrisiko for hjerte/karsykdom. Jeg har litt høyt kolesterol selv, men trenger ikke bruke medisiner siden jeg har perfekt blodtrykk og lite annen risiko. 

Så jeg er ikke i fare for å dø liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grublemeister skrev (38 minutter siden):

Så jeg er ikke i fare for å dø liksom? 

Ikke på kort sikt. Det er arv, blodtrykk, røyking og kolesterol som er faktorene å bry seg om. 
Har du ikke de andre, er det ikke så skummelt. 
Men som ISW skriver, bør du gjøre noe med livsstil/kosthold. Det kan avgjøre om du får infarkt i sekstiårene eller ikke. 
På meget lang sikt er faren for å dø meget stor 😀

Endret av nachnoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...