Gå til innhold

Fra Zoloft til Efexor, eller kanskje heller Cipralex?


kaNor

Anbefalte innlegg

Hei

Har brukt Zoloft i 20 år har følt meg stort sett frisk bortsett fra  3 deprisive episoder på ca 1/2 år i løpet av disse årene.  Har gått på vedlikeholdsdose på hele 250mg da jeg måtte opp i så stor dose for å være innafor terapeutisk serumkonsentrasjon.

Men så trappa jeg litt ned til 200mg i forbindelse med livstilsendring og skulle ned i vekt.

Det ente med ny tung episode før jul. Trappa opp igjen til 250mg men etter 6 uker var jeg fortsatt dypt deprimert.

Ble lagt inn og bestemt å skifte til Efexor. Da gikk jeg om mulig enda mer i kjelleren, og måtte begynne med Vival for å holde angsten i sjakk.

Nå har jeg stått på 300mg Efexor i 3 uker og angsten er verre en den var på 225mg.. 😞

I de dårlige periodene sliter jeg også med tvangstanker, så begynner nå å lure på om Efexor egenlig er den beste for meg men heller skulle forsøkt Cipralex?

Ser på drugs.com at Cipralex (Escitalopram) har en god del høyere andel fornøyde brukere enn Efexor, og på https://ananke.no/sporsmal/ er ikke Efexor listet opp som ett mulig preparat mot OCD. 

Noen som har prøvd både Cipralex og Efexor og kan dele erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80

Jeg bruker Cipralex og er storfornøyd. Fikk livet mitt og meg selv tilbake igjen. Men jeg har ingen erfaring med Cipralex og OCD. For angst og depresjon var den vinneren for meg.

Dessverre må man nok teste en del AD før man treffer riktig.

Og så må jeg si at det er veldig mange som ser det som problematisk å gå opp i vekt med AD eller AP. Er det ikke bedre å føle seg i vater psykisk enn denne vekta? I dag finnes det gode behandling av overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Det AD gjør er jo å dempe angsten som forårsaker OCD, det er derfor den virker mot OCD også. For noen er Efexor en bra medisin mot angst, og det skal være den mest potente AD. Men hvis du ikke har noe positiv effekt av den så bør du bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 23.3.2024 den 0.25):

Det AD gjør er jo å dempe angsten som forårsaker OCD, det er derfor den virker mot OCD også. For noen er Efexor en bra medisin mot angst, og det skal være den mest potente AD. Men hvis du ikke har noe positiv effekt av den så bør du bytte.

Idet jeg bytta fra zoloft til efexor gikk angsten i været, og måtte begynne på valium. Og ett vanvittig tungsinn satte inn som fortsatt er der etter 4 uker på 300mg. Og valium må jeg fortsatt bruke. Kan ikke akkurat si den har vært noen suksess så langt. Og når jeg leser om alle fæle opplevelser folk har hatt med å slutte med efexor, så blir jeg skremt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (På 23.3.2024 den 0.06):

Jeg bruker Cipralex og er storfornøyd. Fikk livet mitt og meg selv tilbake igjen. Men jeg har ingen erfaring med Cipralex og OCD. For angst og depresjon var den vinneren for meg.

Dessverre må man nok teste en del AD før man treffer riktig.

Og så må jeg si at det er veldig mange som ser det som problematisk å gå opp i vekt med AD eller AP. Er det ikke bedre å føle seg i vater psykisk enn denne vekta? I dag finnes det gode behandling av overvekt. 

Har du prøvd andre AD-typer og da hvilke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kaNor skrev (1 minutt siden):

Idet jeg bytta fra zoloft til efexor gikk angsten i været, og måtte begynne på valium. Og ett vanvittig tungsinn satte inn som fortsatt er der etter 4 uker på 300mg. Og valium må jeg fortsatt bruke. Kan ikke akkurat si den har vært noen suksess så langt. Og når jeg leser om alle fæle opplevelser folk har hatt med å slutte med efexor, så blir jeg skremt..

Ikke meninga å kuppe tråden men jeg har spurt flere ganger her inne om man kan bli deprimert av ad- men alle bare «nei det er helt umulig». Så ble litt «glad» for å lese at andre også blir verre av ad..

Anonymkode: ea3db...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
kaNor skrev (55 minutter siden):

Har du prøvd andre AD-typer og da hvilke?

 

Har testet ulike SSRI og SNRI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ikke meninga å kuppe tråden men jeg har spurt flere ganger her inne om man kan bli deprimert av ad- men alle bare «nei det er helt umulig». Så ble litt «glad» for å lese at andre også blir verre av ad..

Anonymkode: ea3db...c75

Må legges til at jeg allerede var deprimert mens jeg sto på zoloft også. Har brukt vedlikeholds dose av zoloft lenge, men den funka visstnok ikke lengre, så de mente å bytte ble bra. Spurte behandlende psykiater om jeg kunne regne med om jeg ville merke noe til overgangen men ble sagt at nei det burde gå omtrent uten problemer. Det gjorde det da altså ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Har testet ulike SSRI og SNRI. 

Også zoloft og efexor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
kaNor skrev (Akkurat nå):

Også zoloft og efexor?

Husker faktisk ikke, men tror ikke det. Å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med Efexor. Er eneste antidepressiva som har fungert på meg, og jeg har prøvd mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roseme skrev (19 minutter siden):

Jeg er fornøyd med Efexor. Er eneste antidepressiva som har fungert på meg, og jeg har prøvd mange

Tok det lang tid før den positive effekten slo inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaNor skrev (Akkurat nå):

Tok det lang tid før den positive effekten slo inn?

jeg husker dessverre ikke. er flere år siden jeg startet på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...