Gå til innhold

Er det andre enn meg som strever i terapien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lite tilgang til mitt indre liv i selve terapi-timene. Derav blir dialogen hemmet. Andre som opplever noe av det samme og hva eventuelt gjør du for å endre på dette?

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-

Hva mener du med  "i selve terapitimen" ?  Har du kontakt med ditt indre liv ellers?  I så fall kan du jo skrive ned ting du vil ta opp?  Det er kanskje lettere å snakke om noe når du har tenkt og skrevet før timene, så du er mer forberedt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Hva mener du med  "i selve terapitimen" ?  Har du kontakt med ditt indre liv ellers?  I så fall kan du jo skrive ned ting du vil ta opp?  Det er kanskje lettere å snakke om noe når du har tenkt og skrevet før timene, så du er mer forberedt? 

 

Jeg mener at jeg blir helt" blank" i timene. Klarer ikke å tenke klart. Jeg skal begynne å skrive ned punkter. Takk for tips.

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener at jeg blir helt" blank" i timene. Klarer ikke å tenke klart. Jeg skal begynne å skrive ned punkter. Takk for tips.

Anonymkode: d4fab...9a6

Jeg tror det er lurt? Prøv og se. Og lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Ja, det å fortløpende notere og ta med disse til timen er viktig. Da får du også styrt timene litt utifra det du ønsker å ta opp, behandler veileder deg om du havner på uproduktiv sted.

Ikke noe vits å snakke om vær og vind og kaste bort tiden sin. Forsøk å være mest mulig presis i formuleringen og fortelle klart og tydelig hva du strever med.

Jo lenger tid det tar for deg å få dette til, jo lenger tid tar det til du får effekt av terapien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Ja, det å fortløpende notere og ta med disse til timen er viktig. Da får du også styrt timene litt utifra det du ønsker å ta opp, behandler veileder deg om du havner på uproduktiv sted.

Ikke noe vits å snakke om vær og vind og kaste bort tiden sin. Forsøk å være mest mulig presis i formuleringen og fortelle klart og tydelig hva du strever med.

Jo lenger tid det tar for deg å få dette til, jo lenger tid tar det til du får effekt av terapien. 

Takk! Det er nok derfor jeg ikke har tilstrekkelig utbytte av terapien nå! Jeg går rundt grøten!

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk! Det er nok derfor jeg ikke har tilstrekkelig utbytte av terapien nå! Jeg går rundt grøten!

Anonymkode: d4fab...9a6

Veldig fint å finne ut av dette selv da, forsøk en annen tilnærming nå fremover. Har du satt deg mål for terapien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lite tilgang til mitt indre liv i selve terapi-timene. Derav blir dialogen hemmet. Andre som opplever noe av det samme og hva eventuelt gjør du for å endre på dette?

Anonymkode: d4fab...9a6

Det er et symptom på at du er altfor dårlig forberedt. Skriv ned hva du ønsker å snakke om, forbered deg bedre.

Anonymkode: 74eb4...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et symptom på at du er altfor dårlig forberedt. Skriv ned hva du ønsker å snakke om, forbered deg bedre.

Anonymkode: 74eb4...726

Takk for råd! Jeg må forberede meg!

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går rundt grøten!

I noen terapiformer er jo dét hele poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg hadde problemer med å snakke i perioder og leverte flere A4 sider jeg skrev, så snakket vi om det i neste time. Tror det var sånn jeg ble kvitt PTSD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Jeg hadde problemer med å snakke i perioder og leverte flere A4 sider jeg skrev, så snakket vi om det i neste time. Tror det var sånn jeg ble kvitt PTSD. 

Takk for tips!! Det er kanskje DET jeg også burde gjøre!

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips!! Det er kanskje DET jeg også burde gjøre!

Anonymkode: d4fab...9a6

Var det din eller behandlers ide å skrive ned det du tenkte på?

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 timer siden):

I noen terapiformer er jo dét hele poenget.

Er det? 😅

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips!! Det er kanskje DET jeg også burde gjøre!

Anonymkode: d4fab...9a6

Ja det hjalp meg veldig. Fikk healing og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja det hjalp meg veldig. Fikk healing og da. 

Går du ennå i terapi?

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går du ennå i terapi?

Anonymkode: d4fab...9a6

Ja har vært i terapi i mange år og til mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (22 minutter siden):

Ja har vært i terapi i mange år og til mange. 

Hvilken terapeut passer deg best og hvorfor?

Anonymkode: d4fab...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken terapeut passer deg best og hvorfor?

Anonymkode: d4fab...9a6

tror han nå i fact passer meg best, har vært stabil siden 2014. Han forstår meg tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det? 😅

Ja, ihvertfall der jeg gikk til behandling. På papiret heter det innsiktsterapi, fikk jeg vite lenge etterpå. Den eneste "innsikten" jeg fikk der var at alle problemer vil forsvinne helt av seg selv bare vi lar være å snakke om dem. Men de gjør jo ikke det. Så da kan vi jo lure på om denne metoden egentlig brukes for at pasientene skal demotiveres fra å søke hjelp i det offentlige helsevesenet og bruke egne penger på kommersielle aktører istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...