Gå til innhold

NAC


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen med erfaring med dette kost tilskudd? Skal visst være bra 

Anonymkode: 057e2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et fint tilskudd hvis du bruker mye medisiner som er harde for leveren. Dette fordi N-acetylcystein metaboliseres til glutation som har en leverbeskyttende og antioksidant effekt.

Det er gjort et fåtall undersøkelser på antidepressiv og antitvang effekt, med litt varierende resultater.

Ellers må man påregne litt magebivirkninger, særlig av høye doser. Samt det faktum at grunnet svovelinnholdet, så smaker NAC ganske vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (12 timer siden):

Det er et fint tilskudd hvis du bruker mye medisiner som er harde for leveren. Dette fordi N-acetylcystein metaboliseres til glutation som har en leverbeskyttende og antioksidant effekt.

Det er gjort et fåtall undersøkelser på antidepressiv og antitvang effekt, med litt varierende resultater.

Ellers må man påregne litt magebivirkninger, særlig av høye doser. Samt det faktum at grunnet svovelinnholdet, så smaker NAC ganske vondt.

Okei- ikke no galt med leveren min tror jeg

Men var mest interessert om d kunne ha noe effekt ift depressivitet og uro osv

Anonymkode: 057e2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (På 24.3.2024 den 19.10):

Det er et fint tilskudd hvis du bruker mye medisiner som er harde for leveren. Dette fordi N-acetylcystein metaboliseres til glutation som har en leverbeskyttende og antioksidant effekt.

Det er gjort et fåtall undersøkelser på antidepressiv og antitvang effekt, med litt varierende resultater.

Ellers må man påregne litt magebivirkninger, særlig av høye doser. Samt det faktum at grunnet svovelinnholdet, så smaker NAC ganske vondt.

Har hørt om mange som bruker dette i forbindelse med uro, stress og hjernetåke med god effekt. Men vet ikke helt hvorfor det påvirker hjernen ?

Anonymkode: 057e2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 19.59):

Har hørt om mange som bruker dette i forbindelse med uro, stress og hjernetåke med god effekt. Men vet ikke helt hvorfor det påvirker hjernen ?

Anonymkode: 057e2...141

Beklager sent svar.

Jeg kjenner ikke 100% til NAC/glutation sin virkemåte bortsett fra at det kan 1) beskytte celler mot toksiske substanser, 2) fungere som en antioksidant, og 3) muligens ha en noe dempende effekt i hjernen. Det er gjort noen studier vedrørende tvangslidelser og depresjon, men det er som sagt mange år siden jeg leste disse, så jeg husker ikke helt konklusjonene.

Det er imidlertid helt ufarlig (dog litt dyrt) å prøve. Enten kan det kjøpes i helsekost, eller så kan det kjøpes på apotek, da som brusetabletter med en slimløsende effekt. Bivirkninger er stort sett relatert til mage-tarm, som kvalme og diare. Merk også som sagt at det har en ganske vond smak.

Om det er hensiktsmessig er jo en annen sak, men farlig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (20 timer siden):

Beklager sent svar.

Jeg kjenner ikke 100% til NAC/glutation sin virkemåte bortsett fra at det kan 1) beskytte celler mot toksiske substanser, 2) fungere som en antioksidant, og 3) muligens ha en noe dempende effekt i hjernen. Det er gjort noen studier vedrørende tvangslidelser og depresjon, men det er som sagt mange år siden jeg leste disse, så jeg husker ikke helt konklusjonene.

Det er imidlertid helt ufarlig (dog litt dyrt) å prøve. Enten kan det kjøpes i helsekost, eller så kan det kjøpes på apotek, da som brusetabletter med en slimløsende effekt. Bivirkninger er stort sett relatert til mage-tarm, som kvalme og diare. Merk også som sagt at det har en ganske vond smak.

Om det er hensiktsmessig er jo en annen sak, men farlig er det ikke.

Finner ganske mye om at det kan hjelpe på- spesielt iflamasjon ( i hjernen).

Er dette stoffet noe man generelt kan ha for lite av? 
Ingen fare for å få for mye liksom?

Anonymkode: 057e2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (På 30.3.2024 den 12.13):

Beklager sent svar.

Jeg kjenner ikke 100% til NAC/glutation sin virkemåte bortsett fra at det kan 1) beskytte celler mot toksiske substanser, 2) fungere som en antioksidant, og 3) muligens ha en noe dempende effekt i hjernen. Det er gjort noen studier vedrørende tvangslidelser og depresjon, men det er som sagt mange år siden jeg leste disse, så jeg husker ikke helt konklusjonene.

Det er imidlertid helt ufarlig (dog litt dyrt) å prøve. Enten kan det kjøpes i helsekost, eller så kan det kjøpes på apotek, da som brusetabletter med en slimløsende effekt. Bivirkninger er stort sett relatert til mage-tarm, som kvalme og diare. Merk også som sagt at det har en ganske vond smak.

Om det er hensiktsmessig er jo en annen sak, men farlig er det ikke.

Har faktisk hørt om noen som bruker bronkyl - som inneholder acetylcystein (er det det samme som n-acetylcystein?) og som har blitt bedre av hjernetåke og aktivering.

er ikke det litt utrolig?

Anonymkode: 057e2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har faktisk hørt om noen som bruker bronkyl - som inneholder acetylcystein (er det det samme som n-acetylcystein?) og som har blitt bedre av hjernetåke og aktivering.

er ikke det litt utrolig?

Anonymkode: 057e2...141

Bronkyl er dette stoffet ja. Problemet er at det er ekstremt dyrt å kjøpe det reseptfritt.

Det er billigere i pakninger a 100 brusetabletter, men de er reseptpliktige. Du må i såfall spørre en lege om bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (8 minutter siden):

Bronkyl er dette stoffet ja. Problemet er at det er ekstremt dyrt å kjøpe det reseptfritt.

Det er billigere i pakninger a 100 brusetabletter, men de er reseptpliktige. Du må i såfall spørre en lege om bistand.

Prøvde lese litt og får inntrykk av at acetylcystein (som er bronkyl) er noe annet enn m-acetylcystein som selges om kosttilskudd

Hvis man da antar at nac skulle hjelpe for det vi diskuterte tidligere her- skal bronkyl i teorien hjelpe og da?🫣

Anonymkode: 057e2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man da antar at nac skulle hjelpe for det vi diskuterte tidligere her- skal bronkyl i teorien hjelpe og da?

Ja.

Merk at jeg svarer på spørsmålet rundt at disse stoffene er det samme, ikke på om jeg faktisk forventer at du får effekt. Som tidligere nevnt finner jeg ikke mye god dokumentasjon på virkning. Men det er heller ikke mye bivirkninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Ja.

Merk at jeg svarer på spørsmålet rundt at disse stoffene er det samme, ikke på om jeg faktisk forventer at du får effekt. Som tidligere nevnt finner jeg ikke mye god dokumentasjon på virkning. Men det er heller ikke mye bivirkninger

Det skjønner jeg.

Bare overrasket over at en luftveismedisin kan hjelpe for slikt.

Har hørt flere som har hatt effekt på hjernen. Så ble litt overrasket 

Anonymkode: 057e2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...