Gå til innhold

Brintellix vs Zoloft - angst


Håperennå

Anbefalte innlegg

Håperennå

Første gang i forumet her..

Slitt med angst i perioder i ti år. Vil kalle det generalisert angst/angst for angsten. Lite bekymringstanker, men de kommer jo når angsten herjer. Steindårlig i de tøffe periodene. Fikk Brintellix første gang i 2019, opplevde effekt over natten etter 14 dager. Den tok den verste angsten, og fikk da matlyst og søvn tilbake. Ny runde angst i 2021, var da gravid, fikk Zoloft i stedet. Denne hjalp meg også med matlyst og søvn, effekten kom med snikende, og jeg var mye lengre tung til sinns, og strevde med angsten, men på en annen måte. Dum som jeg var, sluttet jeg på dem i fjor, var seier å ikke trenge medisiner. Ny runde nå, kraftig angst. Hadde skikkelig tillit til Brintellix, men opplever at den store virkningen uteblir. Ingen matlyst, svært urolig søvn. Den har kun tatt toppen av angstanfallene. Stått på den i snaue fire uker. 10 mg. Noen som har noen erfaringer eller råd å komme med? Vet at virkning ofte er individuell. Tenker at jeg snart kan øke dosen, men vet ikke hvor mye det vil hjelpe på angsten. Evt bytte til Zoloft, for å håpe at den også denne gangen vil hjelpe på søvn og mat. Er så nedkjørt.. Er imidlertid stor forskjell på angstnivå morgen og kveld. Har det helt forferdelig hver morgen, om kveldene er angsten mye mindre, uten at jeg forstår helt hvorfor. Andre som har der slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håperennå skrev (10 timer siden):

Første gang i forumet her..

Slitt med angst i perioder i ti år. Vil kalle det generalisert angst/angst for angsten. Lite bekymringstanker, men de kommer jo når angsten herjer. Steindårlig i de tøffe periodene. Fikk Brintellix første gang i 2019, opplevde effekt over natten etter 14 dager. Den tok den verste angsten, og fikk da matlyst og søvn tilbake. Ny runde angst i 2021, var da gravid, fikk Zoloft i stedet. Denne hjalp meg også med matlyst og søvn, effekten kom med snikende, og jeg var mye lengre tung til sinns, og strevde med angsten, men på en annen måte. Dum som jeg var, sluttet jeg på dem i fjor, var seier å ikke trenge medisiner. Ny runde nå, kraftig angst. Hadde skikkelig tillit til Brintellix, men opplever at den store virkningen uteblir. Ingen matlyst, svært urolig søvn. Den har kun tatt toppen av angstanfallene. Stått på den i snaue fire uker. 10 mg. Noen som har noen erfaringer eller råd å komme med? Vet at virkning ofte er individuell. Tenker at jeg snart kan øke dosen, men vet ikke hvor mye det vil hjelpe på angsten. Evt bytte til Zoloft, for å håpe at den også denne gangen vil hjelpe på søvn og mat. Er så nedkjørt.. Er imidlertid stor forskjell på angstnivå morgen og kveld. Har det helt forferdelig hver morgen, om kveldene er angsten mye mindre, uten at jeg forstår helt hvorfor. Andre som har der slik?

Høres ut som depresjon for meg, den er ofte verst om morgenen og bedre på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Når man strever sånn, så er det dummeste man kan gjøre å slutte på medisinene sine. Hvorfor sluttet du? For hver oppstart er det ikke sikkert at du får samme effekt, og da mister du noe som gjør livet mer håndterbart. Skjønner at du ble gravid, men regner med at du var gjort oppmerksom på ringeffekten?

Be fastlegen ta MADRS på deg og finne ut om det er depresjon i bildet i tillegg til angsten. Så finner dere sammen AD som fungerer, så holder du deg til den. Hver gang du seponerer og starter igjen, gjør du deg selv ekstra utsatt. Kronisk angst behøver langvarig behandling.

AD som er ment for GAD fungerer best om det nå er dette du har som diagnose. Jeg hadde god erfaring med Venlafaxine (første runde, andre runde fungerte de ikke - fikk masse bivirkninger bare). Nå bruker jeg Cipralex og er megafornøyd. Men var et lite helvete i oppstart, holdt bare ut. 

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håperennå

Ikke depresjon nei, er angst som er greia for meg. Men blir jo deprimert av å ha angst over tid. I går fikk jeg ei angstbølge på ettermiddagen, så da ble kvelden vond. 
I etterpåklokskapens lys skulle jeg aldri sluttet. Men var ikke klar over man kunne risikere å ikke få samme effekt av dem når man startet opp igjen. Selv når man har stått på de under et år tidligere. Jeg sluttet fordi jeg hadde vært helt fin over lengre tid, og trodde jeg bare kunne begynne på dem igjen hvis jeg ble dårlig. 
Jeg kan ikke bruke Cipralex pga bivirkning med urinretensjon, og det samme vil nok gjelde for venlafaxin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Håperennå skrev (35 minutter siden):

Ikke depresjon nei, er angst som er greia for meg. Men blir jo deprimert av å ha angst over tid. I går fikk jeg ei angstbølge på ettermiddagen, så da ble kvelden vond. 
I etterpåklokskapens lys skulle jeg aldri sluttet. Men var ikke klar over man kunne risikere å ikke få samme effekt av dem når man startet opp igjen. Selv når man har stått på de under et år tidligere. Jeg sluttet fordi jeg hadde vært helt fin over lengre tid, og trodde jeg bare kunne begynne på dem igjen hvis jeg ble dårlig. 
Jeg kan ikke bruke Cipralex pga bivirkning med urinretensjon, og det samme vil nok gjelde for venlafaxin.

Skjønner, da får du teste sammen med lege både å øke dose eventuelt eller å bytte.

Det er uansett anbefalt å stå på slike medikamenter i ett år, enda øenger dersom tilstanden er tilbakevendende. Håper du finner ut av det, og at det bli stabilt for deg igjen. Angst er noe herk, men går an å holde det på et levelig nivå med medikamneter og terapi.

Krysser fingrene for deg 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håperennå

Takk. Akkurat nå er det ikke levelig, og jeg er så redd for å ikke få effekt av andre AD heller, siden denne ikke har gitt noe effekt etter fire uker. Idag er den dårligste dagen til nå. Noen som kan skape noe håp hos meg, er det sannsynlig at jeg vil finne et AD med god effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes anbefalingen for hvordan en prøver ut AD. Når en først har funnet ut hvilken type en vil prøve, skal denne prøves ut helt opp til maxdose (se Felleskatalogen) i minst fire uker før en konkluderer med ingen/for liten effekt.

Fra Felleskatalogen om Zoloft: " Doseøkning: Pasienter som ikke responderer på 50 mg kan ha nytte av å øke dosen. Doseendringer gjøres trinnvis med 50 mg med intervaller på minst én uke, til maks. 200 mg/dag. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (24 minutter siden):

Det finnes anbefalingen for hvordan en prøver ut AD. Når en først har funnet ut hvilken type en vil prøve, skal denne prøves ut helt opp til maxdose (se Felleskatalogen) i minst fire uker før en konkluderer med ingen/for liten effekt.

Fra Felleskatalogen om Zoloft: " Doseøkning: Pasienter som ikke responderer på 50 mg kan ha nytte av å øke dosen. Doseendringer gjøres trinnvis med 50 mg med intervaller på minst én uke, til maks. 200 mg/dag. "

Men det kommer vel og anpå- hvis man har syke bivirkninger eller paradoksal effekt bør man vel ikke?

Anonymkode: ee162...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men det kommer vel og anpå- hvis man har syke bivirkninger eller paradoksal effekt bør man vel ikke?

Anonymkode: ee162...124

Det er korrekt, men terskelen for hva som er "syke" bivirkninger er er svært varierende fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håperennå
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det kommer vel og anpå- hvis man har syke bivirkninger eller paradoksal effekt bør man vel ikke?

Anonymkode: ee162...124

Ja, jeg opplever jo å ha heller paradoksal effekt denne gangen. Synes det er så rart, når det har hatt så god effekt tidligere, i samme dose? 
Går ikke i terapi nå, men har gjort det alle tidligere runder. Den forrige psykologen min sa jeg kunne alt som var å kunne om angst, og at jeg bare måtte ta tiden til hjelp. Men da hadde jeg jo noe effekt av AD.

Ellers tror jeg at jeg skal kunne tåle ganske kjipe bivirkninger, ift å ha det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...