Gå til innhold

Instrumentelle ytringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har flere opplevd dette har stått i journalen? Eller instrumentell atferd? 

Anonymkode: 85142...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva det betyr, for det har aldri blitt sagt eller skrevet om meg. Så kan bare komme med gjetninger. Prøvde å google uten å få noe svar. 

Så min gjetning er ytringer eller måte å snakke på som kanskje er mer formell enn det som er vanlig for en pasient å ha, med overdreven bruk av fremmedord, etc. Eller at talemåten liksom er mekanisk og automatisk uten følelsesmessig dybde. Et språk som vitner om at pasienten ikke viser nærhet og tilstedeværelse i samtalen. 

Vel, dette var altså min gjetning. Men håper at noen vet dette, og kan gi deg et riktig svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det jeg fant via google handlet om ytringer man kommer med for å oppnå noe- altså mer manipulerende. Det kom også i sammenheng med psykopater, narssister, hatefulle ytringer og lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Kashmir skrev (47 minutter siden):

Det jeg fant via google handlet om ytringer man kommer med for å oppnå noe- altså mer manipulerende. Det kom også i sammenheng med psykopater, narssister, hatefulle ytringer og lignende.

 

Ser bare på uttrykket at det virker handle om å bruke ytringer og handlinger som et instrument for å styre i en viss retning ja. Man styres ikke av sannhet men av det inntrykket man ønsker å skape og hvordan man ønsker å tolkes av mottaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...