Gå til innhold

Innslag om opioider


 cilie

Anbefalte innlegg

Tanker om innslag på nyhetene i kveld. 


Det vinkles kritisk at det skrives ut opioider ved sterke smerter. Vedkommende som står fram, begynte å stjele medisiner fra egen arbeidsplass. (Jeg forholder meg ikke til vedkommendes historie her) 

Jeg har aldri hatt behov for slike medisiner, men synes det er skummelt at det virker som det stadig blir strengere og strengere med slike medisiner. Jeg vil gjerne ha muligheten til å få det dersom det er indikasjon. Slutter de å virke, og det ikke er greit med opptrapping, må lege hjelpe til med å trappe ned og finne annen medisinering. For det er vel ikke alle som må trappe opp, blir avhengig?

Det har tidligere vært diskutert her inne at noen står i arbeidsliv ved å daglig innta en beroligende for eksempel. Det handler vel om å ha best mulige liv og at det noen ganger innebærer bruk at «tyngre» medisiner. Jeg tenker det er god behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så lei av sånn skremming. Jeg bruker opioder mot sterke smerter fordi jeg må. Klarer helt fint å regulere det uten å ta for mye eller bli avhengig. Tar pauser for at effekten ikke skal avta for mye. Det hjelper meg å fungere og stå i jobb. Ibux og Paracet eller puste riktig er ikke nok for mange. Ikke alle blir avhengige altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
cilie skrev (7 minutter siden):

Tanker om innslag på nyhetene i kveld. 


Det vinkles kritisk at det skrives ut opioider ved sterke smerter. Vedkommende som står fram, begynte å stjele medisiner fra egen arbeidsplass. (Jeg forholder meg ikke til vedkommendes historie her) 

Jeg har aldri hatt behov for slike medisiner, men synes det er skummelt at det virker som det stadig blir strengere og strengere med slike medisiner. Jeg vil gjerne ha muligheten til å få det dersom det er indikasjon. Slutter de å virke, og det ikke er greit med opptrapping, må lege hjelpe til med å trappe ned og finne annen medisinering. For det er vel ikke alle som må trappe opp, blir avhengig?

Det har tidligere vært diskutert her inne at noen står i arbeidsliv ved å daglig innta en beroligende for eksempel. Det handler vel om å ha best mulige liv og at det noen ganger innebærer bruk at «tyngre» medisiner. Jeg tenker det er god behandling. 

Jeg har hatt behov for slike medisiner og har fått det ved ulike anledninger. Sist ifjor, da fikk jeg i noe over 14 dager. Hadde da brukt tramadol i lengre tid i forkant og var veldig redd for å bli avhengig da jeg fikk enda sterkere medisin.  Samtidig så hadde jeg nok tippa helt hvis jeg ikke hadde fått de da jeg hadde veldig sterke smerter døgnet rundt.  Nå var det ikke fastlegen som ga meg de, men spesialist på sykehuset.  De opplyste godt om faren for avhengighet.  Et problem er jo at de slutter å virke på smertene og en må stadig opp i dose for å få smertelindring.  Da får en et kjempeproblem i tillegg til smertene.  Men skjønner at det kan være vanskelig avveining på hva en bør gi.  

Jeg vil også gjerne ha muligheten til å få slike medisiner flere ganger, men skjønner at de er strenge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
knas skrev (12 minutter siden):

Er så lei av sånn skremming. Jeg bruker opioder mot sterke smerter fordi jeg må. Klarer helt fint å regulere det uten å ta for mye eller bli avhengig. Tar pauser for at effekten ikke skal avta for mye. Det hjelper meg å fungere og stå i jobb. Ibux og Paracet eller puste riktig er ikke nok for mange. Ikke alle blir avhengige altså. 

Ja, noen greier det. Kanskje fordi de er bevist på bruken og gjør som du, tar pauser. 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte opioder fast i flere år, sto på samme dose hele tiden og ingen fortalte meg at dette ikke er logisk... De slutter i være effektive hvis man ikke økser dosen så det var rett og slett ingen grunn til at jeg skulle gå på dem over så langt tid. Så ble de ført opp på listen over medisiner man ikke kan kjøre bil hvis man bruker og DA tok legen det opp med meg og vi startet en nedtrappingsplan - jeg klarte å slutte helt uten problemer...

Nå bruker jeg de "ved behov", laveste dose, og merker nå at når jeg først trenger dem så virker de.

Vet ikke egentlig om dette var et godt bidrag til det du ønsket å diskutere - men dette er altså én historie som ikke endte opp med at jeg verken måtte stjele medisiner eller kjøpe ulovlig på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 minutter siden):

Ja, noen greier det. Kanskje fordi de er bevist på bruken og gjør som du, tar pauser. 

Har en selvpålagt to ukers pause fra alt nå. Forrige søndag måtte jeg til legevakten og få voltaren og morfin for smertene. Det må til noen ganger for å stoppe det, men så tenkte jeg at nå må det også bli en lang pause. Minst to uker. Ikke en Ibux. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady HM skrev (3 minutter siden):

Jeg brukte opioder fast i flere år, sto på samme dose hele tiden og ingen fortalte meg at dette ikke er logisk... De slutter i være effektive hvis man ikke økser dosen så det var rett og slett ingen grunn til at jeg skulle gå på dem over så langt tid. Så ble de ført opp på listen over medisiner man ikke kan kjøre bil hvis man bruker og DA tok legen det opp med meg og vi startet en nedtrappingsplan - jeg klarte å slutte helt uten problemer...

Nå bruker jeg de "ved behov", laveste dose, og merker nå at når jeg først trenger dem så virker de.

Vet ikke egentlig om dette var et godt bidrag til det du ønsket å diskutere - men dette er altså én historie som ikke endte opp med at jeg verken måtte stjele medisiner eller kjøpe ulovlig på gata.

Man bør i alle fall alltid bli opplyst om tilvennings- og avhengighetsfare når man skriver det ut. Det er ikke gitt at man vet hvordan dette fungerer. Riktig bruk er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (31 minutter siden):

Tanker om innslag på nyhetene i kveld. 


Det vinkles kritisk at det skrives ut opioider ved sterke smerter. Vedkommende som står fram, begynte å stjele medisiner fra egen arbeidsplass. (Jeg forholder meg ikke til vedkommendes historie her) 

Jeg har aldri hatt behov for slike medisiner, men synes det er skummelt at det virker som det stadig blir strengere og strengere med slike medisiner. Jeg vil gjerne ha muligheten til å få det dersom det er indikasjon. Slutter de å virke, og det ikke er greit med opptrapping, må lege hjelpe til med å trappe ned og finne annen medisinering. For det er vel ikke alle som må trappe opp, blir avhengig?

Det har tidligere vært diskutert her inne at noen står i arbeidsliv ved å daglig innta en beroligende for eksempel. Det handler vel om å ha best mulige liv og at det noen ganger innebærer bruk at «tyngre» medisiner. Jeg tenker det er god behandling. 

Jeg har ikke sett innslaget, men synes problematikken er kompleks. På den ene siden er det for mange som ender opp med et feilbruksproblem som følge av leger som skriver ut vanedannende medikamenter uten å følge ordentlig opp. På den andre siden må det heller ikke bli slik at kun noen få pasientgrupper gis sterke smertestillende, - det må gjøres individuelle vurderinger slik at folk får hensiktsmessig smertelindring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg gikk på morfin i 8 måneder på sykehus. De gikk fra intravenøst til intramuskulært til peroralt. Dette var for å sikre avhengighet, men jeg gikk til slutt på hestedose som kan ta livet av hvem som helst som ikke er vant til smertestillende. Eneste er at jeg nå i dag må ha fem-seks ganger dosen for å få fullgod smertelindring. 

Men dette gjelder ikke annet enn morfin og morfinlignende preparater. Paracet etc. er samme dose som før.

Skjønner at noen mennesker er mye mer genetisk anlagt for avhengighet enn andre. Jeg er veldig glad for at jeg slapp den lasten  

Har masse slikt liggende uten overforbruk. Sist Tramadol-pakke jeg fikk ligger faktisk uåpnet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (11 minutter siden):

Man bør i alle fall alltid bli opplyst om tilvennings- og avhengighetsfare når man skriver det ut. Det er ikke gitt at man vet hvordan dette fungerer. Riktig bruk er viktig. 

Ja, jeg er helt enig med deg i det. Men jeg tror også at noen mennesker er mer tilbøyelige til å bli avhengig av ting enn andre. Siden jeg ikke visste noe om avhengighetsfare og andre skumle ting med dette, holdt jeg meg på samme dose over flere år. Og til tross for at det ikke hjalp meg (jeg fikk ikke mer smerter når jeg sluttet dem dem), så tok jeg aldri mer enn det legen hadde bestemt den første gangen, ei heller hadde jeg noen tanke om at jeg skulle eller kunne gjøre det... Og jeg trappet ned og sluttet i løpet av 14 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
knas skrev (16 minutter siden):

Har en selvpålagt to ukers pause fra alt nå. Forrige søndag måtte jeg til legevakten og få voltaren og morfin for smertene. Det må til noen ganger for å stoppe det, men så tenkte jeg at nå må det også bli en lang pause. Minst to uker. Ikke en Ibux. 

Det er nok lurt. Jeg har også laget meg regler når jeg bruker tramadol og imovane, selvom de ikke er så sterke som morfin.  Heldigvis så har jeg bare av og til hatt bruk for sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på oxy og morfin intravenøst flere ganger. Den lengste i en måned. Selv om jeg er rusavhengig og forsåvidt ikke akkurat hadde noe i mot å gå på det så overdrev jeg aldri smertene på sykehuset og jeg trappet ned i samråd med lege. Jeg har forsåvidt også prøvd heroin og de sier jo det er så fantastisk at man blir hektet på første forsøk. Det gjaldt ikke meg. Så min avhengighet retter seg bare ikke mot sederende substanser. Det gjorde de tydeligvis for dama i reportasjen. 

Hadde jeg derimot blitt medisinert med amfetamin så hadde jeg mye mulig begynt å kjøpe på gata etterpå for det er amfetamin som er min svakhet.

Jeg tror at de fleste som blir avhengig av oxy etter en periodes bruk har den genetiske sårbarheten for å utvikle avhengighet. Evt at de bare har det vanskelig psykisk og oppdager hvor varm og god tilværelsen blir når man tar oxy. Og en kombinasjon av disse to så klart. 

De fleste vil ikke bli psykisk avhengig av oxy. Den fysiske avhengigheten får man hjelp med. Jeg trappet ned på to uker. Noen må trappes ned saktere. 

Men man må jo ta på alvor at så mange dør av overdose eller ruinerer livet sitt på det som var reseptbelagte medisiner. Men jeg ser ikke hvordan det skal gå seg til uten å stramme inn på hvem som får dette på resept slik at det går ut over de som bruker medisinen slik den skal og slutter når tiden for det er inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg gikk på oxynorm etter operasjonen og ble ikke avhengig, men det tok ikke helt smertene så var en lav dose. Syns jeg kunne fått høyere dose for det var veldig vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...