Gå til innhold

Depresjon og personlighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ved alvorlig depresjon- kan man føle på en slags personligjhetsendring? Ved at man er i et slags vakum der inhenting gir mening eller man bryr sg eller har tilgang på følelser og interesser osv?

Anonymkode: cf977...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Ja. Det heter anhedoni. 

Hjelper antidepressiva på andhedoni?

Anonymkode: cf977...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelper antidepressiva på andhedoni?

Anonymkode: cf977...668

Ja. Anhedoni er et sentralt symptom i depresjonssykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Ja. Anhedoni er et sentralt symptom i depresjonssykdommen. 

Endret av Rosemarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Ja. Anhedoni er et sentralt symptom i depresjonssykdommen. 

Men folk sier man blir mer flat av ad- holder ikke ut denne flatheten jeg allerede har

(Har fortvilelse og engstelse og desperasjon pga dete da)

Anonymkode: cf977...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet følelsene for mine barn. Så ja det er vanlig å oppleve at man ikke er like glad i andre, seg selv, verden, hobbyer osv. 

Det går over, men erfaring er at det henger igjen en stund etter at depresjonen har gått over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg mistet følelsene for mine barn. Så ja det er vanlig å oppleve at man ikke er like glad i andre, seg selv, verden, hobbyer osv. 

Det går over, men erfaring er at det henger igjen en stund etter at depresjonen har gått over. 

🥲

Ja det er akkurat som personligheten er skrudd av og borte- bare et skall som eksisterer i denne tilstanden 

Ytre og (indre) inntrykk bare møter en vegg i hjernen… 

også blir jeg desperat og redd av å kjenne at det ikke er noe kontakt 

 

men da må man ha ad for å løfte det her eller…?

Anonymkode: cf977...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Jeg mistet følelsene for mine barn. Så ja det er vanlig å oppleve at man ikke er like glad i andre, seg selv, verden, hobbyer osv. 

Det går over, men erfaring er at det henger igjen en stund etter at depresjonen har gått over

Men det er jo nettopp dette som ER depresjonen?

Anonymkode: cf977...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge ICD-10 er det tre sentrale symptomer i depresjon: Tristhet, initiativløshet og anhedoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Her står det som egen diagnose? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Anhedoni

Anonymkode: cf977...668

Hvis du leser det som står på siden du linket til vil du se at det ikke står som en egen diagnose. Det er en del av en lidelse/sykdom. 
 

Uansett, det du opplever er normalt ved alvorlig depresjon. Selv kan jeg ofte føle at jeg eksisterer i et vakuum når jeg er deprimert. Venner og familie reduseres til fremmede, og jeg mister all interesse for alt og alle. Verden kan også virke fremmed, og det kan oppleves som at jeg er fanget bak en glassvegg og bare observerer mitt eget liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (55 minutter siden):

Hvis du leser det som står på siden du linket til vil du se at det ikke står som en egen diagnose. Det er en del av en lidelse/sykdom. 
 

Uansett, det du opplever er normalt ved alvorlig depresjon. Selv kan jeg ofte føle at jeg eksisterer i et vakuum når jeg er deprimert. Venner og familie reduseres til fremmede, og jeg mister all interesse for alt og alle. Verden kan også virke fremmed, og det kan oppleves som at jeg er fanget bak en glassvegg og bare observerer mitt eget liv. 

Høres kjent ut. Hjernetåke også? Forvirring? Fysiske symptomer? Følelse av at du ikke er deg Selv inni deg?

 

Anonymkode: cf977...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo nettopp dette som ER depresjonen?

Anonymkode: cf977...668

Jo, men jeg kommer meg i gang med daglige aktiviteter før jeg blir så bra i hodet at jeg får tilbake de mer positive følelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

men da må man ha ad for å løfte det her eller…?

Ifølge medisinmenigheten, ja. Alle problemer kan løses med medisiner. Legemiddelindustrien må jo tjene penger, og det er viktig at folk ikke tenker selvstendig og leter etter mulige eksterne årsaker, for da går hele samfunnet i oppløsning. Ifølge medisinmenigheten altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (6 timer siden):

Hvis du leser det som står på siden du linket til vil du se at det ikke står som en egen diagnose. Det er en del av en lidelse/sykdom. 
 

Uansett, det du opplever er normalt ved alvorlig depresjon. Selv kan jeg ofte føle at jeg eksisterer i et vakuum når jeg er deprimert. Venner og familie reduseres til fremmede, og jeg mister all interesse for alt og alle. Verden kan også virke fremmed, og det kan oppleves som at jeg er fanget bak en glassvegg og bare observerer mitt eget liv. 

Høres kjent ut. Hjernetåke også? Forvirring? Fysiske symptomer? Følelse av at du ikke er deg Selv inni deg?
blir man care ift seg selv også? At en selv er fremmed og frakobla?

Anonymkode: cf977...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...