Gå til innhold

Hjernetåke- ved depresjon vs long covid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil noen lese det som står her og si om dere kjenner igjen beskrivelsen fra slik hjernetåke / kognitive vanskar ved depresjon er?

Jeg kjenner meg igjen i mye. Men føler jeg har mye depressive symptomer også. Så blir usikker. Takk for hjelp 😊

Anonymkode: b6bff...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vil noen lese det som står her og si om dere kjenner igjen beskrivelsen fra slik hjernetåke / kognitive vanskar ved depresjon er?

Jeg kjenner meg igjen i mye. Men føler jeg har mye depressive symptomer også. Så blir usikker. Takk for hjelp 😊

Anonymkode: b6bff...7ed

Dette minner mer om symptomer man kan få etter årevis med ubehandlet depresjon. Symptomene er for voldsomme til en "vanlig" depresjon. 

Anonymkode: fe179...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette minner mer om symptomer man kan få etter årevis med ubehandlet depresjon. Symptomene er for voldsomme til en "vanlig" depresjon. 

Anonymkode: fe179...ef3

Ja du mener de er for voldsomme..? Da skyldes det mest sannsynlig covid for meg da😵‍💫 (har ikke hatt deperesjon før)

Hvordan ville du beskrevet hjernetåke ved en «vanlig» depresjon?

Anonymkode: b6bff...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja du mener de er for voldsomme..? Da skyldes det mest sannsynlig covid for meg da😵‍💫 (har ikke hatt deperesjon før)

Hvordan ville du beskrevet hjernetåke ved en «vanlig» depresjon?

Anonymkode: b6bff...7ed

De er for voldsomme for en ordinær depresjon, ja. Jeg ville ikke brukt ordet hjernetåke i det hele tatt fordi denne type tåke er ikke det som er det mest fremtredende ved depresjon. at man kan glemme og gå i surr, ja, men ikke lik en long covid -tilstand.

Anonymkode: fe179...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De er for voldsomme for en ordinær depresjon, ja. Jeg ville ikke brukt ordet hjernetåke i det hele tatt fordi denne type tåke er ikke det som er det mest fremtredende ved depresjon. at man kan glemme og gå i surr, ja, men ikke lik en long covid -tilstand.

Anonymkode: fe179...ef3

Har du erfaring med long covid eller lignende tilstand? 
 

Men jeg har hørt mye om at hjernetåke og kogntive vansker er vanlig ved depresjon. Skjønner at det kanskje ikke er helt som beskrevet på denne siden- men hvordan oppleves det ved depresjon?

Jeg har ikke ordletingsvansker og sånne ting og ikke såå ille som beskrevet. Men føler meg helt fjern 

Anonymkode: b6bff...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du erfaring med long covid eller lignende tilstand? 
 

Men jeg har hørt mye om at hjernetåke og kogntive vansker er vanlig ved depresjon. Skjønner at det kanskje ikke er helt som beskrevet på denne siden- men hvordan oppleves det ved depresjon?

Jeg har ikke ordletingsvansker og sånne ting og ikke såå ille som beskrevet. Men føler meg helt fjern 

Anonymkode: b6bff...7ed

LC kan kanskje best sammenlignes med hjernetåke ved overgangsalder for kvinner der mange tror de har fått Alzheimers. Det er helt riktig at depresjon også innebærer konsentrasjonsvansker og "glemsel", men kan likevel ikke helt sammenlignes fordi det primære er likevel depressiviteten. Depresjon over flere år, ubehandlet, kan gi slike symptomer som dette. Det kognitive er da betydelig svekket. 

Anonymkode: fe179...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

LC kan kanskje best sammenlignes med hjernetåke ved overgangsalder for kvinner der mange tror de har fått Alzheimers. Det er helt riktig at depresjon også innebærer konsentrasjonsvansker og "glemsel", men kan likevel ikke helt sammenlignes fordi det primære er likevel depressiviteten. Depresjon over flere år, ubehandlet, kan gi slike symptomer som dette. Det kognitive er da betydelig svekket. 

Anonymkode: fe179...ef3

Jo- men dersom man er depressiv i tillegg så er det vanskelig å skille

Det jeg kjenner på er utmattelse, uro, apati, uvirkelighetsfølelse og hjernetåke i form av vansker med å tenke, null konsentrasjon fokus, logikk planlegging er umulig, og hele tilværelsen oppleves som en slags suppe der jeg ikke helt husker hva og når og sliter med å visualisere. Tidspppfatrelsen er litt rar og jeg er litt fjern og inni meg selv. Langtidshukommelsen er også litt fjern 

 

hvordan er det ift lc vs depresjon?

 

har du (hatt) lc?

Anonymkode: b6bff...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo- men dersom man er depressiv i tillegg så er det vanskelig å skille

Det jeg kjenner på er utmattelse, uro, apati, uvirkelighetsfølelse og hjernetåke i form av vansker med å tenke, null konsentrasjon fokus, logikk planlegging er umulig, og hele tilværelsen oppleves som en slags suppe der jeg ikke helt husker hva og når og sliter med å visualisere. Tidspppfatrelsen er litt rar og jeg er litt fjern og inni meg selv. Langtidshukommelsen er også litt fjern 

 

hvordan er det ift lc vs depresjon?

 

har du (hatt) lc?

Anonymkode: b6bff...7ed

Du har konsentrasjon nok til å forfatte innlegg, du bruker mobil/pc og klarer å logge inn på disse enhetene, du leser linker og tekster om LC det betyr på samme tid at du også viser interesse for å finne ut hva som feiler deg. Den interessen hadde vært så godt som fraværende om dette var ren depresjon. 

Anonymkode: fe179...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har konsentrasjon nok til å forfatte innlegg, du bruker mobil/pc og klarer å logge inn på disse enhetene, du leser linker og tekster om LC det betyr på samme tid at du også viser interesse for å finne ut hva som feiler deg. Den interessen hadde vært så godt som fraværende om dette var ren depresjon. 

Anonymkode: fe179...ef3

Kanskje. Eller det er en angst/tvangkompononent i en depresjon..  driver jo ikke med noe annet😖

Anonymkode: b6bff...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har konsentrasjon nok til å forfatte innlegg, du bruker mobil/pc og klarer å logge inn på disse enhetene, du leser linker og tekster om LC det betyr på samme tid at du også viser interesse for å finne ut hva som feiler deg. Den interessen hadde vært så godt som fraværende om dette var ren depresjon. 

Anonymkode: fe179...ef3

Kan du ikke forklare hvordan hjernetåke eller kogntive vansker oppleves ved depresjon da? 
eller om noen andre her inne kan?

Anonymkode: b6bff...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo- men dersom man er depressiv i tillegg så er det vanskelig å skille

Det jeg kjenner på er utmattelse, uro, apati, uvirkelighetsfølelse og hjernetåke i form av vansker med å tenke, null konsentrasjon fokus, logikk planlegging er umulig, og hele tilværelsen oppleves som en slags suppe der jeg ikke helt husker hva og når og sliter med å visualisere. Tidspppfatrelsen er litt rar og jeg er litt fjern og inni meg selv. Langtidshukommelsen er også litt fjern 

 

hvordan er det ift lc vs depresjon?

 

har du (hatt) lc?

Anonymkode: b6bff...7ed

Høres dette ut som depresjon?

Anonymkode: b6bff...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...