Gå til innhold

Noen som har vært meddommer her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk en melding av kommunen om at de søkte etter meddommere til tingretten, lagmannsretten og jordskifteretten.

Er det noen som kan forklare litt hva det innebærer og som kanskje har vært med på noe sånt selv?

Og det står på domstolen at alvorlig psykisk sykdom må man ha legeerklæring på.

"Ved alvorleg psykisk sjukdom må det avklarast med domstolen om du kan gjere teneste som meddommar. Dersom du ikkje er i stand til å melde frå sjølv, bør pårørande gjere det for deg. Du må levere legeerklæring. Domstolen vurderer om du har lovleg fråvær."

Hva mener de med dette?

Anonymkode: 1fe6f...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80

Jeg har vært meddommer, men det er en stund siden nå.

Om man ikke kan gjennomføre på grunn av fysisk eller psykisk sykdom så kreves det legeerklæring - kort fortalt. Det er ganske krevende å være meddommer, så om man har noe utfordringer bør man ta hensyn til seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært meddommer, men det er en stund siden nå.

Om man ikke kan gjennomføre på grunn av fysisk eller psykisk sykdom så kreves det legeerklæring - kort fortalt. Det er ganske krevende å være meddommer, så om man har noe utfordringer bør man ta hensyn til seg selv. 

Åja, så om man bare har en alvorlig psykisk lidelse så gjør ikke det noe, bare man er oppegående og ikke veldig syk på tidspunktet?

Anonymkode: 1fe6f...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Åja, så om man bare har en alvorlig psykisk lidelse så gjør ikke det noe, bare man er oppegående og ikke veldig syk på tidspunktet?

Anonymkode: 1fe6f...c88

Det er opp til din intelligens å vurdere 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Det er opp til din intelligens å vurdere 😉

Det stilles da ikke krav til evnetest ;) 

Anonymkode: 6ef43...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stilles da ikke krav til evnetest ;) 

Anonymkode: 6ef43...a34

Helt korrekt 🐥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det er helt sykt og på trynet at folk helt uten juridisk utdannelse skal være med på å dømme folk

Anonymkode: f1376...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg syns det er helt sykt og på trynet at folk helt uten juridisk utdannelse skal være med på å dømme folk

Anonymkode: f1376...e49

Det har jo vært tilfeller der tiltalte har blitt frikjent fordi meddommerne tvilte sterkt på skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg syns det er helt sykt og på trynet at folk helt uten juridisk utdannelse skal være med på å dømme folk

Anonymkode: f1376...e49

Wow, du har virkelig skjønt poenget med "å dømmes av sine likemenn" 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg syns det er helt sykt og på trynet at folk helt uten juridisk utdannelse skal være med på å dømme folk

Anonymkode: f1376...e49

Juridisk utdannelse er en ting. Forstand, en smule psykologisk innsikt og selvinnsikt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (1 minutt siden):

Wow, du har virkelig skjønt poenget med "å dømmes av sine likemenn" 🤣

Hvem sier at de er "likemenn"? Hva bedømmer de etter da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Hvem sier at de er "likemenn"? Hva bedømmer de etter da? 

Jøss, snakker du til meg?

Å dømmes av sine likemenn er et grunnleggende prinsipp i norsk strafferett. Bruk google, for jeg tør ikke lenger å formulere noen svar til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (2 minutter siden):

Jøss, snakker du til meg?

Å dømmes av sine likemenn er et grunnleggende prinsipp i norsk strafferett. Bruk google, for jeg tør ikke lenger å formulere noen svar til deg.

Ja... det er vel derfor juryordningen er en saga nå. 

Jeg er ikke farlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja... det er vel derfor juryordningen er en saga nå. 

Jeg er ikke farlig.. 

Ja, men juryordningen ble erstattet med en meddomsrett - altså 5 lekdommere (likemenn) sammen med 2 juridiske - så prinsippet om "dømmes av likemenn" gjelder fortsatt i lagretten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (5 minutter siden):

Ja, men juryordningen ble erstattet med en meddomsrett - altså 5 lekdommere (likemenn) sammen med 2 juridiske - så prinsippet om "dømmes av likemenn" gjelder fortsatt i lagretten også.

Ja. 

Jeg stiller bare spørsmål ved ordningen. Jeg syns det skal kreves litt mer fra dommere enn at de er "likemenn". Og hva de legger i likemenn. Holder det at vi er "alminnelige borgere" uten alvorlige psykiske sykdommer? Syns det har vært noen saker der spørsmålet er aktuelt. Men jeg utelukker selvsagt ikke at noen er kompetente da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja. 

Jeg stiller bare spørsmål ved ordningen. Jeg syns det skal kreves litt mer fra dommere enn at de er "likemenn". Og hva de legger i likemenn. Holder det at vi er "alminnelige borgere" uten alvorlige psykiske sykdommer? Syns det har vært noen saker der spørsmålet er aktuelt. Men jeg utelukker selvsagt ikke at noen er kompetente da.. 

Jeg kommer ikke til å gå inn i noen diskusjon med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ha både politiattest og legeattest på at du er skikket til å være meddommer. 
 

Anonymkode: 1e3ea...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ha både politiattest og legeattest på at du er skikket til å være meddommer. 
 

Anonymkode: 1e3ea...884

 Domstolene i Norge kan helt fint sjekke vandel på meddommerne sine selv. Legeattest leveres ikke, men du trenger legeattest/erklæring hvis du ikke kan delta i den rettssaken du er trukket ut til pga sykdom.

Endret av Lady HM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...