Gå til innhold

NHD Kupton: Effexor/ Venlafaxin - erstatningsprodukt


kaNor

Anbefalte innlegg

Hei

Er under opptrapping på Effexor, men på Apotekene får man erstatningsproduktet Venlafaxin.

1: Har noen andre erfaring med at erstatningene er dårligere enn originalen?

2:  Gikk først på 3x75=225mg og fikk målt serum til 745. som er lavt i referanse 400-2000. Siden jeg hadde så dårlig klinisk effekt, ble det bestemt å øke til 2x300mg. Nå 4 uker er jeg fortsatt like dårlig, eller kanskje enda verre siden den effekten jeg hadde håpa på uteble, så det ble gjort ny måling. Og da viser prøven 750 som er tilnærmet samme serum som på 225mg ?!? Kan forklaringen være forskjell på utformingen/innkapslinga? ref. bildene vedlagt.

3x75_225mg.jpg

2x150_300mg.jpg

Endret av kaNor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • kaNor endret tittelen til NHD Kupton: Effexor/ Venlafaxin - erstatningsprodukt

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kupton og NDH er ikke her mer. Ingen med fagtittel å spørre lengre 

Anonymkode: 58e59...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Åja ja. Det kan være forskjell på kapsler og tabletter.

Jeg spurte legen om dette og hun sa at det ikke skulle være noen forskjell. Men har lest på nettet at folk har hatt ulike erfaringer.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nachnoo skrev (2 minutter siden):

Er det 2x150 eller 2x300 du har tatt?

2x150 ja. Skrivefeil fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (9 minutter siden):

Du har tatt bilde av 2x150 mg, ikke 2x300 mg som det står i teksten. 

Skrivefeil. Har tatt 2x150 som avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kupton og NDH er ikke her mer. Ingen med fagtittel å spørre lengre 

Anonymkode: 58e59...29d

😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaNor skrev (4 minutter siden):

Skrivefeil. Har tatt 2x150 som avbildet.

Det er slik, at myndighetene i sin krampaktige jakt på billigere medisiner, har satt som eneste kriterium for å godkjenne kopipreparater at kopiene skal gi et sted mellom 80 og 125% av serumkonsentrasjonen til orginalpreparatet. I tillegg, for å trigge min og andres skepsis, er disse data unndratt offentlighet.

Når orginalpreparatet med 225mg ga 745, kan 300mg x 80/100 gi 750. Det er godt innenfor feilmarginene. Dette forutsetter selvsagt at du har vært uheldig og fått det kopipreparatet som bare gir 80% av orginalen.

Skrekksenarioet er at du neste gang får det som gir 125% - noe som faktisk gir en 50% økning av dosen, mens du og legen din tror at dosen er uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (9 timer siden):

Det er slik, at myndighetene i sin krampaktige jakt på billigere medisiner, har satt som eneste kriterium for å godkjenne kopipreparater at kopiene skal gi et sted mellom 80 og 125% av serumkonsentrasjonen til orginalpreparatet. I tillegg, for å trigge min og andres skepsis, er disse data unndratt offentlighet.

Når orginalpreparatet med 225mg ga 745, kan 300mg x 80/100 gi 750. Det er godt innenfor feilmarginene. Dette forutsetter selvsagt at du har vært uheldig og fått det kopipreparatet som bare gir 80% av orginalen.

Skrekksenarioet er at du neste gang får det som gir 125% - noe som faktisk gir en 50% økning av dosen, mens du og legen din tror at dosen er uendret.

Her er vi litt uenige.

Jeg mener at generika generelt er et gode (også internasjonalt), som muliggjør behandling for flere mennesker. Jeg synes ikke legemiddelselskapene plages av å tjene for lite penger. Ja, man skal ha avkastning på egen forskning, men det er i min verden nesten kritikkverdig at man høster slike resultater av å selge en vare til en i utgangspunktet sårbar gruppe (pasienter).

Når det gjelder dette med 80% - 125% - så mener jeg at dette er teoretiske maksgrenser i et intervall. Hvis vi begge jobbet som seniorrådgivere i en offentlig virksomhet, og denne stillingskoden hadde et lønnsnivå fra 650.000 - 950.000 kroner, og vi ikke visste hva hverandre tjente, så kunne ikke jeg forutsette at jeg automatisk var i andre enden av skalaen enn deg. Jeg velger å tro (muligens mot bedre viten) at hvis jeg tar 100 mg av molekylet sertralin, så er det samme stoff uavhengig av om det står Pfizer eller Hexal på pakken. Dette er forsåvidt også underbygget av serumkonsentrasjonsmålinger for min egen del. Det kan jo være annerledes med depottabletter, hvor jeg vil anta AUC er ganske lik, men det kan være forskjeller i når medisinen frigjøres og toppen nås i konsentrasjonen.

Det som derimot påvirket serumkonsentrasjonen min en god del, var å slutte med nikotinprodukter noen år tilbake. Men det er jo en annen diskusjon.

 

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du lagt merke til at de de siste årene nesten ikke kommer nye psykofarmaka på markedet? Det henger blant annet sammen med den korte patentbeskyttelsen på nye medisiner. 2. Ja, 100mg av molekylet, som har kommet inn i blodbanen, har samme virkning uansett produsent. Men det må komme seg inn i blodbanen, og der er resten av tablettens egenskaper vesentlig. Jeg målte en 50mg metoprolol. Den veier 445mg. Det er altså 395mg med annet stoff i den.

Jeg kjenner forsøk med to medisiner. Diazepam. Her forteller mange pasienter at de har ulik effekt av Valium, Vival og Stesolid. En lege jeg kjenner målte serumkons på pasienter som brukte dette fast og fant ulik serumkons. Det andre stoffet var quetiapin. Også her fortalte mange pasienter om ulik effekt mellom Seroquel og kopiene. Samme forsøk ble gjort her, og nok en gang med samme resultat.

Når mange nok pasienter forteller om det samme, skal e ikke bare avfeie det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (7 minutter siden):

1. Har du lagt merke til at de de siste årene nesten ikke kommer nye psykofarmaka på markedet? Det henger blant annet sammen med den korte patentbeskyttelsen på nye medisiner. 2. Ja, 100mg av molekylet, som har kommet inn i blodbanen, har samme virkning uansett produsent. Men det må komme seg inn i blodbanen, og der er resten av tablettens egenskaper vesentlig. Jeg målte en 50mg metoprolol. Den veier 445mg. Det er altså 395mg med annet stoff i den.

Jeg kjenner forsøk med to medisiner. Diazepam. Her forteller mange pasienter at de har ulik effekt av Valium, Vival og Stesolid. En lege jeg kjenner målte serumkons på pasienter som brukte dette fast og fant ulik serumkons. Det andre stoffet var quetiapin. Også her fortalte mange pasienter om ulik effekt mellom Seroquel og kopiene. Samme forsøk ble gjort her, og nok en gang med samme resultat.

Når mange nok pasienter forteller om det samme, skal e ikke bare avfeie det.

Hei igjen.

Ja, i Norge har jeg lagt merke til det. Jeg har trodd det hadde sammenheng med at vi her til lands ikke betaler de prisene for medisiner som man f.eks. gjør i USA. Mulig sannheten ligger et sted midt i mellom her - for jeg synes (økonomisk sett) ikke akkurat synd på en del legemiddelselskaper. Hvis man f.eks. ser på psykofarmaka, så er det jo heller ikke "synd" på disse:

H. LUNDBECK A/S - 56759913 - Valby - Se Regnskaber, Roller og mere (proff.dk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bekymrer ikke meg at noen tjener penger på gode saker. Skal folk med penger først investere i noe for å tjene penger, kan jeg knapt se noe bedre enn å utvikle nye medisiner.

Men det som er langt viktigere for meg enn hvem som tjener penger, er hva dette betyr for pasientene. Etter min mening bør legene i langt større grad bruke muligheten til å merke resepter med "Ikke generisk substitusjon" når pasientene rapporterer om ulik effekt ved bruk av kopipreparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (4 minutter siden):

Det bekymrer ikke meg at noen tjener penger på gode saker. Skal folk med penger først investere i noe for å tjene penger, kan jeg knapt se noe bedre enn å utvikle nye medisiner.

Men det som er langt viktigere for meg enn hvem som tjener penger, er hva dette betyr for pasientene. Etter min mening bør legene i langt større grad bruke muligheten til å merke resepter med "Ikke generisk substitusjon" når pasientene rapporterer om ulik effekt ved bruk av kopipreparater.

Nei, men jeg synes at diskusjonen rundt samfunnsansvar bør gjøres gjeldende i større grad.

Sett f.eks. Novo Nordisk som har fått Wegovy godkjent mot fedme. I større grad mener jeg selskapet burde frontet at "vi ønsker å bidra med vårt for å redusere fedme" og ikke solgt medisinen med 3000% avanse. Jeg opplever dette som en grådighetskultur som følge av investorer som vil ha mer og mer. Og det er noen ganger greit, men kanskje ikke når målgruppen er pasienter. Ja, jeg synes sånn sett generika er fint. For monopol er en uting for forbrukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (30 minutter siden):

Ja, jeg synes sånn sett generika er fint.

Det synes jeg også. Men jeg skulle ønske patentet var 10 år fra markedsføringsdato og ikke fra syntesedato. I praksis varer patentet nå kun 7-8 år. Det ville gitt mer penger til forskning på nye medisiner. Så ønsker jeg at leger er mer lydhøre overfor pasienters erfaringer, inkl at mange eldre tuller med medisiner når de for hvert apotekbesøk får en ny generikavariant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...