Gå til innhold

Hvorfor dår man kognitive vansker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er grunnen til at man sliter kogntivt ved depresjon? (Og evt langvarig angst)?

Jeg syns hele hverdagen er en suppe der jeg bare surrer og dager og netter glir i hverandre. Drømmer rart og føler meg nesten forvirret 

Anonymkode: 7e946...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker

Min erfaring er at når hjernen jobber for fullt med å prosessere tunge problemstillinger, tar det så mye energi at det blir mindre igjen til de kognitive funksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at når hjernen jobber for fullt med å prosessere tunge problemstillinger, tar det så mye energi at det blir mindre igjen til de kognitive funksjonene.

Ja kanskje. Jobber hjernen med dette evt «ubevisst» også?

 

Anonymkode: 7e946...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber hjernen med dette evt «ubevisst» også?

Min hjerne gjør det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er grunnen til at man sliter kogntivt ved depresjon? (Og evt langvarig angst)?

Jeg syns hele hverdagen er en suppe der jeg bare surrer og dager og netter glir i hverandre. Drømmer rart og føler meg nesten forvirret 

Anonymkode: 7e946...107

Gjør du noe i løpet av dagen, for det kan ofte hjelpe med å sortere og gi mindre forvirring. 

Anonymkode: 8c5ef...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjør du noe i løpet av dagen, for det kan ofte hjelpe med å sortere og gi mindre forvirring. 

Anonymkode: 8c5ef...848

Klarer ikke gjøre noe- føler det blir verre av det og

Er forvirring og slik jeg beskriver vanlig ved depresjon?

Anonymkode: 7e946...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du klarer jo å skrive ganske mange innlegg her per dag om det samme så da klarer du å gjøre noe.

Anonymkode: 8c5ef...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Klarer ikke gjøre noe- føler det blir verre av det og

Er forvirring og slik jeg beskriver vanlig ved depresjon?

Anonymkode: 7e946...107

Da må du prøve å kjenne litt mindre etter og gjøre ting selv om du føler at du blir verre. Du MÅ gjøre noe annet enn å ligge i senga og poste på DOL hvis du skal bli bedre. Du trenger ikke gjøre 1000 ting, men ta en dusj, spis noe, få frisk luft. 

Hvis problemet ditt er ME/CFS og ikke depresjon, er situasjonen kanskje en annen, men du skriver at du har depresjon. Da må du gjøre noe. At du blir verre er en følelse, ikke en realitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Da må du prøve å kjenne litt mindre etter og gjøre ting selv om du føler at du blir verre. Du MÅ gjøre noe annet enn å ligge i senga og poste på DOL hvis du skal bli bedre. Du trenger ikke gjøre 1000 ting, men ta en dusj, spis noe, få frisk luft. 

Hvis problemet ditt er ME/CFS og ikke depresjon, er situasjonen kanskje en annen, men du skriver at du har depresjon. Da må du gjøre noe. At du blir verre er en følelse, ikke en realitet. 

Ja det er cfs eller lignende inni bildet dessverre, så det er en realitet at jeg blir verre. Det er hele problemet. Men lurer på om jeg har depresjon i tillegg- og hvor mye av symptomene denne står for når det gjelder disse symptomene☺️

Anonymkode: 7e946...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er cfs eller lignende inni bildet dessverre, så det er en realitet at jeg blir verre. Det er hele problemet. Men lurer på om jeg har depresjon i tillegg- og hvor mye av symptomene denne står for når det gjelder disse symptomene☺️

Anonymkode: 7e946...107

Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon. Det høres også ut som en litt kompleks problemstilling, som du er nødt til å jobbe med behandler(e) for å løse opp i. Det er ikke så lett for en gjeng med (av og til) psykisk ustabile anonyme folk på internett å avgjøre hva som er hva. Hvis legen har anbefalt deg å behandle depresjon i tillegg til cfs, så har legen en grunn til dette og jeg ville prøvd det legen anbefaler 😊 Kanskje gjør det at du får litt mer mental «avstand» til situasjonen og symptomene og ikke blir så fanget i ditt eget hode og tankespinn som du er nå. 

Så ser vi jo at du klarer å poste ting på internettforum. Så da kan du jo spørre deg om det er noe annet, mer konstruktivt, du kunne brukt den samme energien på. Noe som bidrar til å lette det depressive snarere enn å opprettholde symptomene. Det er ditt valg og noe du kan gjøre for å bidra til egen bedring. God bedring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon. Det høres også ut som en litt kompleks problemstilling, som du er nødt til å jobbe med behandler(e) for å løse opp i. Det er ikke så lett for en gjeng med (av og til) psykisk ustabile anonyme folk på internett å avgjøre hva som er hva. Hvis legen har anbefalt deg å behandle depresjon i tillegg til cfs, så har legen en grunn til dette og jeg ville prøvd det legen anbefaler 😊 Kanskje gjør det at du får litt mer mental «avstand» til situasjonen og symptomene og ikke blir så fanget i ditt eget hode og tankespinn som du er nå. 

Så ser vi jo at du klarer å poste ting på internettforum. Så da kan du jo spørre deg om det er noe annet, mer konstruktivt, du kunne brukt den samme energien på. Noe som bidrar til å lette det depressive snarere enn å opprettholde symptomene. Det er ditt valg og noe du kan gjøre for å bidra til egen bedring. God bedring 😊

Kanskje? 
Men spørs om disse symmtomene jeg nevner her kan skyldes depresjon. Spør etter det for å høre om andre har opplevd det slik - da blir jeg kanskje litt klokere 

Anonymkode: 7e946...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...