Gå til innhold

Angst med innslag av tvang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ingen tvangslidelse , men har i to separerte episoder opplevd overveldelse og frykt som har resultert i sterk angst-  videre har dette båret preg av et slags oppheng omkring denne angsten. Jeg lurer på om det er en slags tvang. Vet jo at det kan være vanlig symptom på en del angsttilstander. Har kommet meg greit ut av dette før men denne gangen er det verre

Tror jeg kommer til å trenge litt medisinsk hjelp nå- for å kunne nyttegjøre terapi. Hvilke medikament er best for dette?

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-

Hvor alvorlig er tvangen din? 

Jeg har tvangslidelse, og akkurat nå har jeg hatt en veldig vanskelig periode bak meg. Da ble det for mye stress og angst, så har tatt sobril ved et par anledninger. Det hjelper meg veldig mye. Normalt bruker jeg ingen medikamenter i det hele tatt, og det er alltid bare rundt førjulstider som regel om ingenting spesielt skjer ( som det gjorde nå ) 

Ville jo sett på fungering før vurdering av medikamenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Hvor alvorlig er tvangen din? 

Jeg har tvangslidelse, og akkurat nå har jeg hatt en veldig vanskelig periode bak meg. Da ble det for mye stress og angst, så har tatt sobril ved et par anledninger. Det hjelper meg veldig mye. Normalt bruker jeg ingen medikamenter i det hele tatt, og det er alltid bare rundt førjulstider som regel om ingenting spesielt skjer ( som det gjorde nå ) 

Ville jo sett på fungering før vurdering av medikamenter. 

Det er ganske ille og hindrer fungering og utbytte av terapi. Over lang tid. Derav tanken om medisin som hjelp på veien 

Har som sagt ikke tvangslidelse egentlig men når det blir for mye som nå og angsten og alt er sterk over lang tid så blir det et tvangsmessig oppheng i det- i symptomer og i selve angsten og blir ute av stand til å regulere det eller tenke på noe annet. Så blir tvangsmessig opphengt i angsten og frykten  og alt annet fader bort 

 

 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Hvor alvorlig er tvangen din? 

Jeg har tvangslidelse, og akkurat nå har jeg hatt en veldig vanskelig periode bak meg. Da ble det for mye stress og angst, så har tatt sobril ved et par anledninger. Det hjelper meg veldig mye. Normalt bruker jeg ingen medikamenter i det hele tatt, og det er alltid bare rundt førjulstider som regel om ingenting spesielt skjer ( som det gjorde nå ) 

Ville jo sett på fungering før vurdering av medikamenter. 

Er ikke aktuelt med sobril foresten. Det lindrer i beste fall noen timer men hjelper ikke på den totale tilstanden. Så tenker jo en mer «behandlende» medisin 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke aktuelt med sobril foresten. Det lindrer i beste fall noen timer men hjelper ikke på den totale tilstanden. Så tenker jo en mer «behandlende» medisin 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Ok. Ja, jeg ser at det er ulike ting som hjelper for forskjellige personer. Men jeg har ikke mer kunnskap om medikamenter mot dette. Tvang blir veldig tungt etterhvert da avledning fungerer dårlig, så håper du får mer hjelpsomme råd her. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ok. Ja, jeg ser at det er ulike ting som hjelper for forskjellige personer. Men jeg har ikke mer kunnskap om medikamenter mot dette. Tvang blir veldig tungt etterhvert da avledning fungerer dårlig, så håper du får mer hjelpsomme råd her. 

Takk- ja det er nettopp det. At avleding fungerer dårlig og da blir man litt desperat - slipper på en måte ikke ut av eget hode. 

har du noen andre råd da?

Men jeg tror som sagt jeg må ha medikamentell hjelp for å komme litt ut av det opphenget ja

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk- ja det er nettopp det. At avleding fungerer dårlig og da blir man litt desperat - slipper på en måte ikke ut av eget hode. 

har du noen andre råd da?

Men jeg tror som sagt jeg må ha medikamentell hjelp for å komme litt ut av det opphenget ja

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Nei, jeg har egentlig ikke noen gode råd. Sånn normalt så fungerer det med å bare gjøre de rutinene jeg må, og det har etter mange år gått mer automatikk i det. Og av en eller annen grunn har jeg blitt bedre etter å ha vært på dette forumet. Sikkert fordi jeg har sagt en del om det, for jeg gjør ikke det særlig ellers.

Men det er dritvanskelig å takle når angst og stress og ting blir uoversiktlige. Det går i en ond sirkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har egentlig ikke noen gode råd. Sånn normalt så fungerer det med å bare gjøre de rutinene jeg må, og det har etter mange år gått mer automatikk i det. Og av en eller annen grunn har jeg blitt bedre etter å ha vært på dette forumet. Sikkert fordi jeg har sagt en del om det, for jeg gjør ikke det særlig ellers.

Men det er dritvanskelig å takle når angst og stress og ting blir uoversiktlige. Det går i en ond sirkel. 

Ja veldig ond sirkel. 
Jeg har som sagt ikke noe lidelse /diagnose sånn i utg punktet men tror nok at denne sterke angsten utløser en slags besettelse på det hele- og så føler jeg meg til slutt helt innesperret i meg selv og tilstanden- ikke noe er igjen av vanlige meg fordi alt bare dreier seg om dette - og så blir det jo da som du sier verre og verre å komme ut av det. 
Så det blir en tvangsmessig oppheng i tilsyand som da forsterker tilstand osv osv 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja veldig ond sirkel. 
Jeg har som sagt ikke noe lidelse /diagnose sånn i utg punktet men tror nok at denne sterke angsten utløser en slags besettelse på det hele- og så føler jeg meg til slutt helt innesperret i meg selv og tilstanden- ikke noe er igjen av vanlige meg fordi alt bare dreier seg om dette - og så blir det jo da som du sier verre og verre å komme ut av det. 
Så det blir en tvangsmessig oppheng i tilsyand som da forsterker tilstand osv osv 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Ja, og jeg vet at sterk angst og også store bekymringer resulterer i tvang uten at man har en tvangslidelse ellers. Jeg håper du får noen gode innspill her, for jeg vet at det blir temmelig hardt å komme ut av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja, og jeg vet at sterk angst og også store bekymringer resulterer i tvang uten at man har en tvangslidelse ellers. Jeg håper du får noen gode innspill her, for jeg vet at det blir temmelig hardt å komme ut av! 

Ja veldig..takk for forståelse. 
Håper det er mulig…!

Det er faktisk helt umulig å tenke på noe annet - det høres kanskje rart ut- men det blir jo som du sier en ond sirkel og til slutt er veien ut til å åpne hodet for noe annet veldig umulig og avleding ikke funker lenger 🥹

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ja, og jeg vet at sterk angst og også store bekymringer resulterer i tvang uten at man har en tvangslidelse ellers. Jeg håper du får noen gode innspill her, for jeg vet at det blir temmelig hardt å komme ut av! 

Jeg føler jo på en måte jeg har blitt gal. Men da er det antagelig ikke det men sterk tvangsprega angst

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg føler jo på en måte jeg har blitt gal. Men da er det antagelig ikke det men sterk tvangsprega angst

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Du er sikkert ikke blitt det. Jeg syns det er en galskap med tvang jeg også, for det strider mot bedre vitende å utføre tvangshandlinger. Jeg får leve med det, og vet jo at jeg er rasjonell på mange måter ellers. Og det er nok du også. Det er tross alt psykiske lidelser, og det betyr ikke at det er galskap. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Du er sikkert ikke blitt det. Jeg syns det er en galskap med tvang jeg også, for det strider mot bedre vitende å utføre tvangshandlinger. Jeg får leve med det, og vet jo at jeg er rasjonell på mange måter ellers. Og det er nok du også. Det er tross alt psykiske lidelser, og det betyr ikke at det er galskap. 

Nei sant.

Jeg utfører ikke tvangshandlinger, men det er mer den følelsen av at jeg er helt innsausa i å bare være besatt av angsten og tilstanden og at ALT annet er umulig å forholde seg til eller tenke på eller føle noe om. Om jeg prøver å tenke på no annet eller koble meg på så overtar systemet og symptomer og tankesurr ig jeg er fullstendig inni meg selv igjen. Også fortsetter sirkelen. Veldig slitsomt 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei sant.

Jeg utfører ikke tvangshandlinger, men det er mer den følelsen av at jeg er helt innsausa i å bare være besatt av angsten og tilstanden og at ALT annet er umulig å forholde seg til eller tenke på eller føle noe om. Om jeg prøver å tenke på no annet eller koble meg på så overtar systemet og symptomer og tankesurr ig jeg er fullstendig inni meg selv igjen. Også fortsetter sirkelen. Veldig slitsomt 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Ok. Jeg forstår! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Du er sikkert ikke blitt det. Jeg syns det er en galskap med tvang jeg også, for det strider mot bedre vitende å utføre tvangshandlinger. Jeg får leve med det, og vet jo at jeg er rasjonell på mange måter ellers. Og det er nok du også. Det er tross alt psykiske lidelser, og det betyr ikke at det er galskap. 

Det er rart å se seg i speilet og på bilder og snakke med andre osv fordi alt er så fjernt fra den jg egentlig er- for  nå er jeg bare denne tilstanden av et eller annet..!😵‍💫 Besatt av angsten

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må ta opp denne igjen da jeg fortsatt sliter. Noen som har tips, når hodet er slik fullstendig låst og opphengt i noe/dette?

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tvang er det kun SSRI som er aktuell medisinering. Når SSRI også er førstevalg ved medikamentell behandling av angst, bli valget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (23 minutter siden):

For tvang er det kun SSRI som er aktuell medisinering. Når SSRI også er førstevalg ved medikamentell behandling av angst, bli valget enkelt.

Veit ikke om det er tvang dette her, men besettelse og oppheng hvertfall 

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (31 minutter siden):

For tvang er det kun SSRI som er aktuell medisinering. Når SSRI også er førstevalg ved medikamentell behandling av angst, bli valget enkelt.

Du tror ikke quetiapin eller noe kunne hjulpet for sånt oppheng?

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tror ikke quetiapin eller noe kunne hjulpet for sånt oppheng?

Anonymkode: 1a9e6...f3a

Det vil jeg ikke spekulere i. Jeg har svart på angst og tvang. Diagnose før behandling er alltid riktig og viktig. Du får ta en tur til fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...