Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg å tolke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi driver og lukter på en borettslagsleilighet med ca 990.000 i fellesgjeld

Det står at fellesgjelda er avdragsfri og skal innfris i sin helhet i 2035.

Samtidig står det at fellesgjelda også skal refinansieres da og at det da må påregnes å begynne å betale avdrag.  

Betyr dette at renta er nedbetalt i 2035 og at man bare skal betale avdrag fra 2035? Og er avdrag høyere enn rente?

Anonymkode: c0a1a...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår det som at i 2035 skal gjelden refinansieres og at dere etter det må betale både renter og avdrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår det som at i 2035 skal gjelden refinansieres og at dere etter det må betale både renter og avdrag. 

Ok. Men hva med gjelden (rentene) som allerede er betalt fra 2005-2035 (borettslaget er bygget i 2005); er det liksom bortkastet penger? Vil det ikke påvirke fellesgjelden (i form av mindre gjeld) noen ting?

Anonymkode: c0a1a...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok. Men hva med gjelden (rentene) som allerede er betalt fra 2005-2035 (borettslaget er bygget i 2005); er det liksom bortkastet penger? Vil det ikke påvirke fellesgjelden (i form av mindre gjeld) noen ting?

Anonymkode: c0a1a...57d

Hvis dere kun har betalt renter, så påvirkes ikke fellesgjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (2 minutter siden):

Hvis dere kun har betalt renter, så påvirkes ikke fellesgjelden. 

Ok. Takk. Vi er så usikre på hva vi skal gjøre, om det vil være smartere av oss å satse på selveier (men da får vi ansvar for alt av vedlikehold selv, noe vi må betale andre for pga helsa). 

Anonymkode: c0a1a...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Borettslag vil gjerne operere på denne måten - de anskaffer et avdragsfritt lån med f.eks. 30 års løpetid.

Etter disse 30 årene kan borettslaget velge ett av følgende:

- Forlenge lånet på samme vilkår (og da kun betale renter)

- Endre til et nedbetalingslån (og betale renter og avdrag)

- Få et nytt lån i en annen finansinstitusjon (og enten ha det avdragsfritt eller betale avdrag).

Jeg ville forhørt meg med styret i borettslaget hvilket alternativ de tenker.

PS: Selveierleiligheter trenger man ikke nødvendigvis å gjøre vedlikeholdet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...