Gå til innhold

hvor mange i norge har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hvor mange prosent i Norge har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse/borderline?

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det var ikke så mange, trodde flere hadde det 

Anonymkode: 66f4c...780

De fleste (ca 90%) blir kvitt eupf etter hvert som de blir eldre så dette gjør jo også statistikken mye lavere ettersom det nesten bare er de i 20årene som telles med. 

Anonymkode: efb0f...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dobbelt så sjeldent som bipolar? Interessant 

Anonymkode: 757cb...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste (ca 90%) blir kvitt eupf etter hvert som de blir eldre så dette gjør jo også statistikken mye lavere ettersom det nesten bare er de i 20årene som telles med. 

Anonymkode: efb0f...8a6

Hvor mye eldre da mener du`?

Jeg er 29, blir tretti i år. og sliter veldig mye. For meg har ikke symptomene blitt mildere

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mye eldre da mener du`?

Jeg er 29, blir tretti i år. og sliter veldig mye. For meg har ikke symptomene blitt mildere

Anonymkode: 66f4c...780

De fleste er kvitt den i 30-35årsalderen. Eller i det minste at symptomene er såpass avbleket at det hvis du skulle utredes idag ikke ville fått diagnosen. 

Det spørs hva slags symptomer du har. Kanskje du har noe i livet ditt som opprettholder eller gjør deg ustabil? 

Anonymkode: efb0f...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste er kvitt den i 30-35årsalderen. Eller i det minste at symptomene er såpass avbleket at det hvis du skulle utredes idag ikke ville fått diagnosen. 

Det spørs hva slags symptomer du har. Kanskje du har noe i livet ditt som opprettholder eller gjør deg ustabil? 

Anonymkode: efb0f...8a6

Jeg bor i omsorgsbolig. sliter mye med selvmordtanker og selvskading, må ofte sy på legevakten. Sliter med å stole på folk, veldig redd bli forlatt, mye sterke negative følelser jeg ikke klarer å takle

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste er kvitt den i 30-35årsalderen. Eller i det minste at symptomene er såpass avbleket at det hvis du skulle utredes idag ikke ville fått diagnosen. 

Det spørs hva slags symptomer du har. Kanskje du har noe i livet ditt som opprettholder eller gjør deg ustabil? 

Anonymkode: efb0f...8a6

Hvor henter du faktaene fra med hvor mange som blir kvitt diagnosen og i hvilken alder? 

Anonymkode: 757cb...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg bor i omsorgsbolig. sliter mye med selvmordtanker og selvskading, må ofte sy på legevakten. Sliter med å stole på folk, veldig redd bli forlatt, mye sterke negative følelser jeg ikke klarer å takle

Anonymkode: 66f4c...780

Høres ut som du har flere diagnoser enn kun eupf. De fleste med eupf er ikke så lavtfungerende at de trenger omsorgsbolig 

Anonymkode: efb0f...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som du har flere diagnoser enn kun eupf. De fleste med eupf er ikke så lavtfungerende at de trenger omsorgsbolig 

Anonymkode: efb0f...8a6

det er omsorgsbolig for psykisk syke. tror du misforstår hva det faktisk er

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er omsorgsbolig for psykisk syke. tror du misforstår hva det faktisk er

Anonymkode: 66f4c...780

Korrekt men for andre er det vanlig forvisning med utviklingshemmede 

Anonymkode: 3ee09...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Korrekt men for andre er det vanlig forvisning med utviklingshemmede 

Anonymkode: 3ee09...c5c

hva mener du?

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ut som du har flere diagnoser enn kun eupf. De fleste med eupf er ikke så lavtfungerende at de trenger omsorgsbolig 

Anonymkode: efb0f...8a6

omsorgsboligen jeg bor i er ikke for utviklingshemmede, bare psykisk syke

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres ut som du har flere diagnoser enn kun eupf. De fleste med eupf er ikke så lavtfungerende at de trenger omsorgsbolig 

Anonymkode: efb0f...8a6

det er også forskjellige grader av eupf

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann

I følge NHI ligger forekomsten på 1,6%. Etter 10 år er det bare 10-15% som fortsatt har diagnosen. Heldigvis er det også slik at selvmordsraten er lavere enn 10%. Det er gjort flere langtidsstudier hvor kun én (så vidt jeg vet) konkluderte med en selvmordsrate over 8%. En langtidsstudie fant at selvmordsraten lå på bare 3%. De fleste begår faktisk ikke selvmord tidlig i sykdomsforløpet hvor trusler og forsøk er vanligst, men i 30-årene etter at en rekke behandlingstiltak ikke har ført frem, gitt at de ikke er blant dem som blir friske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor er det noe som heter ROBUST på dps som behandler disse lidelsene. Det har vært 100 pasienter til behandling og alle har fått det bedre / blitt friskere. 
verdt å prøve det. 
der får brukerene verktøy til å håndtere vanskelige følelser framfor å skade seg slev. 
 

Anonymkode: 4ddaf...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dobbelt så sjeldent som bipolar? Interessant 

Anonymkode: 757cb...514

Bipolar II ligger vel også på rundt 2%, Type 1 på 1%. Også må vi ikke glemme at en psykisk lidelse ofte ikke kommer alene. Heldigvis, eller uheldigvis, alt ettersom, er det ikke slik at 3/100 er bipolar, 1/100 har eupf, x/100 schizofreni, x/100 angst osv. Da hadde fort 100% av befolkningen statistisk sett hatt en diagnostiserbar psykisk lidelse av et eller annet slag. De som har én diagnose har gjerne én til eller flere. Det er visst ganske vanlig å ha både bp2 og eupf for eksempel. Man tar også gjerne med seg angst, ruslidelse og diverse i samme slengen. 

Hvor stor del av befolkningen HAR IKKE/kvalifiserer ikke for pf, depresjoner eller andre lidelser og annet på noe tidspunkt i livet, lurer jeg på. Tipper vi er ganske fucked. Til tross for opphopninger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (13 timer siden):

I følge NHI ligger forekomsten på 1,6%. Etter 10 år er det bare 10-15% som fortsatt har diagnosen. Heldigvis er det også slik at selvmordsraten er lavere enn 10%. Det er gjort flere langtidsstudier hvor kun én (så vidt jeg vet) konkluderte med en selvmordsrate over 8%. En langtidsstudie fant at selvmordsraten lå på bare 3%. De fleste begår faktisk ikke selvmord tidlig i sykdomsforløpet hvor trusler og forsøk er vanligst, men i 30-årene etter at en rekke behandlingstiltak ikke har ført frem, gitt at de ikke er blant dem som blir friske. 

jeg googlet nå. fant ut at så mange som 10 prosent av de med borderline/emosjonell personlighetsforstyrelse tar selvmord. det er ganske mange

Anonymkode: 66f4c...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

jeg googlet nå. fant ut at så mange som 10 prosent av de med borderline/emosjonell personlighetsforstyrelse tar selvmord. det er ganske mange

Anonymkode: 66f4c...780

Det er jo fordi de fleste som bare såvidt nevner at de er suicidale til dps eller blir innlagt pga selvmordstanker får eupf slengt etter seg. 

Anonymkode: efb0f...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...