Gå til innhold

Innkalling DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt innkalt til time hos DPS nå. I brevet står det at jeg har rett på hjelp, men slik jeg forstår det hender det at DPS vurderer det til at du ikke trenger hjelp likevel etter utredning. Stemmer det og hva skjer da i såfall? 

Anonymkode: 13870...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan få psykisk hjelp i kommunen også. 

Men spørs hva du trenger. 

Anonymkode: d144b...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva innebærer psykisk hjelp I kommunen? 

Anonymkode: 13870...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva innebærer psykisk hjelp I kommunen? 

Anonymkode: 13870...eed

Behandling, støttesamtaler, kurs, praktisk hjelp.. 

Det DPS tilbyr som ikke kommunen kan er å utrede eller skrive ut medisiner, men det kan jo fastlegen gjøre. 

Anonymkode: d144b...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har blitt innkalt til time hos DPS nå. I brevet står det at jeg har rett på hjelp, men slik jeg forstår det hender det at DPS vurderer det til at du ikke trenger hjelp likevel etter utredning. Stemmer det og hva skjer da i såfall? 

Anonymkode: 13870...eed

Timen du har fått er noe lenger, og de vurderer om de kan hjelpe deg ved samtaler og en slags intervju. Noen problemstillinger kan de ikke hjelpe til på DPS.

Lykke til, håper du får hjelpen du trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor noen får en sånn første vurderingssamtale mens noen «slipper» og kommer rett til behandling. Jeg ble tatt inn på dps i august og min første time var en vanlig time med psykiateren jeg har enda. 

Anonymkode: 2b606...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen får en sånn første vurderingssamtale mens noen «slipper» og kommer rett til behandling. Jeg ble tatt inn på dps i august og min første time var en vanlig time med psykiateren jeg har enda. 

Anonymkode: 2b606...808

Vet ikke jeg heller. Jeg var til dps ifjor også og havnet da hos avtalespesialist som satte i gang med "behandling" umiddelbart. Sier "behandling" fordi den bestod av 3 timer med innføring i grunnleggende forståelse av angst, før han satte opplegget på pause. Jeg havnet der fordi han var avtalespesialisten med kortest ventetid og fikk følelsen av at jeg havnet der fordi DPS vurderte meg til å være såpass i grenseland for om jeg trengte behandling eller ei, at de ikke tok meg inn til utredning. Henvisningen fra i år tegnet et langt bedre bilde av min situasjon enn den som fikk meg til avtalespesialister ifjor. Tror derfor DpS tok den mer seriøst nå og at det er derfor de tar meg inn på ordentlig utredning. 

Anonymkode: 13870...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke jeg heller. Jeg var til dps ifjor også og havnet da hos avtalespesialist som satte i gang med "behandling" umiddelbart. Sier "behandling" fordi den bestod av 3 timer med innføring i grunnleggende forståelse av angst, før han satte opplegget på pause. Jeg havnet der fordi han var avtalespesialisten med kortest ventetid og fikk følelsen av at jeg havnet der fordi DPS vurderte meg til å være såpass i grenseland for om jeg trengte behandling eller ei, at de ikke tok meg inn til utredning. Henvisningen fra i år tegnet et langt bedre bilde av min situasjon enn den som fikk meg til avtalespesialister ifjor. Tror derfor DpS tok den mer seriøst nå og at det er derfor de tar meg inn på ordentlig utredning. 

Anonymkode: 13870...eed

Hvis du er tatt inn til utredning og det står, så er det ikke en vurderingstime du skal på. Da skal du rett i utredning. Vurdering er vel om det skal vurderes om du skal utredes og om det er vedtatt at du skal utredes behøver det ikke vurderes? 

Anonymkode: 2b606...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Hvis du er tatt inn til utredning og det står, så er det ikke en vurderingstime du skal på. Da skal du rett i utredning. Vurdering er vel om det skal vurderes om du skal utredes og om det er vedtatt at du skal utredes behøver det ikke vurderes? 

Anonymkode: 2b606...808

Det står basisutredning ja. Spørsmålet mitt var om dps etter utredning kan vurdere det til at jeg ikke trenger hjelp likevel, slik jeg har forstått at de gjør noen ganger.

Anonymkode: 13870...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står basisutredning ja. Spørsmålet mitt var om dps etter utredning kan vurdere det til at jeg ikke trenger hjelp likevel, slik jeg har forstått at de gjør noen ganger.

Anonymkode: 13870...eed

Tror ikke det om du er henvist for utredning og det står at du har fått time til utredning. Men skulle som deg gjerne visst hvorfor noen får time på dps for deretter å få beskjed om at de ikke for behandling likevel. Har bare lest om det men det virker vanvittig 

Anonymkode: 2b606...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det om du er henvist for utredning og det står at du har fått time til utredning. Men skulle som deg gjerne visst hvorfor noen får time på dps for deretter å få beskjed om at de ikke for behandling likevel. Har bare lest om det men det virker vanvittig 

Anonymkode: 2b606...808

Takk, da er jeg litt roligere på det. 

Ja, det virker veldig rart. Det er jo allerede tatt en vurdering av fastlege og deretter en vurdering av henvisning til DPS, av DPS og så skal DPS igjen gjøre en ny vurdering.. Kanskje det er for å være helt sikre på at du virkelig trenger behandling, siden kapasiteten som oftest er sprengt og de derfor må bruke ressursene sone riktig. 

Anonymkode: 13870...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det står basisutredning ja. Spørsmålet mitt var om dps etter utredning kan vurdere det til at jeg ikke trenger hjelp likevel, slik jeg har forstått at de gjør noen ganger.

Anonymkode: 13870...eed

Ja, de kan det. Men dersom det er andre gangen du er henvist, så er det vel ikke så sannsynlig at du ikke vil få behandling etter utredningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk utredning som endte i personlighetsforstyrrelse, men de kunne/ville ikke tilby behandling for det og oppfordret meg til å betale for det hos privatpraktiserende. Så det er fullt mulig å få utredning men ikke behandling

Anonymkode: 59129...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg fikk utredning som endte i personlighetsforstyrrelse, men de kunne/ville ikke tilby behandling for det og oppfordret meg til å betale for det hos privatpraktiserende. Så det er fullt mulig å få utredning men ikke behandling

Anonymkode: 59129...fbe

Må innrømme jeg blir rystet av historier som dette. Du må ha følt deg både dum og sviktet. Jeg skjønner at de følger protokoll og sin prioriteringsveileder. Kan likevel ikke forstå at det er hensiktsmessig at det ender i historier som dette, hvor noen tilbys utredning, får en stigmatiserende diagnose og ikke tilbys behandling. Håper det får bedre med deg i dag!

Anonymkode: 2b606...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den offentlige psykiatrien er i krise. Bla er det nesten umulig å få utredning og behandling for ADHD dersom en er i jobb.

Det høres ikke smart ut å vente med utredning til personen har blitt ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk utredning som endte i personlighetsforstyrrelse, men de kunne/ville ikke tilby behandling for det og oppfordret meg til å betale for det hos privatpraktiserende. Så det er fullt mulig å få utredning men ikke behandling

Anonymkode: 59129...fbe

Herregud, blir helt rystet. Virker jo nesten som man må på audition for å komme gjennom nåløyet og få plass. Legen min søkte på dps psykolog til meg, og fikk time til oppstart i Jan. 
Hos meg er det angst etter en traumatisk hendelse i fjor som har satt seg. 
Synes det går trått. 45 minutter hver andre uke, og lang reisevei. 
Får snakke med en psyk sykepleier i kommunen også. Det hjelper mere synes jeg 

 

Anonymkode: 8fbb0...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Den offentlige psykiatrien er i krise. Bla er det nesten umulig å få utredning og behandling for ADHD dersom en er i jobb.

Det høres ikke smart ut å vente med utredning til personen har blitt ufør.

Folk må bli sykmeldt da? 

Anonymkode: 8fbb0...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Den offentlige psykiatrien er i krise. Bla er det nesten umulig å få utredning og behandling for ADHD dersom en er i jobb.

Det høres ikke smart ut å vente med utredning til personen har blitt ufør.

Da jeg hadde press i brystet under et angstanfall fikk jeg EKG. Fikk time uka etter på sykehuset for utredning med ultralyd og CT og full pakke med hjertelege. 
i somatikken er det ikke måte på hvor raskt og god hjelp man får. 
Samme med akuttmedisin i Norge. Norge er best i verden på akuttmedisin. 
men psykisk helsehjelp? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Myyyy skrev (1 time siden):

Da jeg hadde press i brystet under et angstanfall fikk jeg EKG. Fikk time uka etter på sykehuset for utredning med ultralyd og CT og full pakke med hjertelege. 
i somatikken er det ikke måte på hvor raskt og god hjelp man får. 
Samme med akuttmedisin i Norge. Norge er best i verden på akuttmedisin. 
men psykisk helsehjelp? 
 

Er vi best i verden på akuttmedisin? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: d2fd2...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...