Gå til innhold

Bør jeg begynne på antidepressiva?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg startet på antidepressiva for en måned siden (Wellbutrin) Uken etter ble jeg innlagt pga depresjon. Jeg ble der tatt av Wellbutrin fordi den kan gi uro som bivirkning og passet derfor ikke meg som har KPTSD ifølge overlegen der. Han sa at han ikke ville sette meg på ny antidepressiva, mens jeg var der fordi han ville la det gå litt tid, men skrev til fastlegen at han anbefalte Fontex.

Jeg hadde stort utbytte av innleggelsen. I etterkant har jeg ligget mellom 7 og 17 på madrs testen. Det vil si en plass mellom ingen depresjon og lett depresjon. I følge legevakta håndboken kan en da ha utbytte av antidepressiv.

Jeg skal til legen neste uke og er usikker på om jeg skal si jeg vil ha eller ikke ha Fontex. Det er jo mulige bivirkninger på den, selv om jeg ikke hadde noen sist jeg gikk på dem. Jeg har blitt dårligere etter at jeg ble bedre under innleggelsen, men det kan være fordi jeg er så sliten etter ferien forrige helg.

Jeg vil jo ikke gå på medisiner unødvendig, men jeg vil ikke være deprimert heller. Skal jeg tenke at en lett depresjon er til å leve med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fru2020 skrev (15 minutter siden):

Jeg startet på antidepressiva for en måned siden (Wellbutrin) Uken etter ble jeg innlagt pga depresjon. Jeg ble der tatt av Wellbutrin fordi den kan gi uro som bivirkning og passet derfor ikke meg som har KPTSD ifølge overlegen der. Han sa at han ikke ville sette meg på ny antidepressiva, mens jeg var der fordi han ville la det gå litt tid, men skrev til fastlegen at han anbefalte Fontex.

Jeg hadde stort utbytte av innleggelsen. I etterkant har jeg ligget mellom 7 og 17 på madrs testen. Det vil si en plass mellom ingen depresjon og lett depresjon. I følge legevakta håndboken kan en da ha utbytte av antidepressiv.

Jeg skal til legen neste uke og er usikker på om jeg skal si jeg vil ha eller ikke ha Fontex. Det er jo mulige bivirkninger på den, selv om jeg ikke hadde noen sist jeg gikk på dem. Jeg har blitt dårligere etter at jeg ble bedre under innleggelsen, men det kan være fordi jeg er så sliten etter ferien forrige helg.

Jeg vil jo ikke gå på medisiner unødvendig, men jeg vil ikke være deprimert heller. Skal jeg tenke at en lett depresjon er til å leve med?

 

Hvorfor står du ikke fast på en velikeholdsdose på AD. Det kan ikke være bra og slutte med medisiner og så starte opp igjen.

Anonymkode: 793c6...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (39 minutter siden):

Ble du innlagt for lett depresjon?

Nei. Skåret på alvorlig depresjon da. Jeg hadde bare veldig god effekt av oppholdet. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor står du ikke fast på en velikeholdsdose på AD. Det kan ikke være bra og slutte med medisiner og så starte opp igjen.

Anonymkode: 793c6...7ca

Jeg har ikke vært deprimert på en god stund. Ville avslutte medisinene når ting gikk bra. Jeg har vært uten AD i to år så det er ikke rett av og så rett på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cipralex funket bra for meg. Men det er din lege som kjenner deg og din historikk. Så hør på hva han anbefaler 

Anonymkode: 186c6...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor står du ikke fast på en velikeholdsdose på AD. Det kan ikke være bra og slutte med medisiner og så starte opp igjen.

Anonymkode: 793c6...7ca

Er det ikke bra? Hvorfor?

Når man tester ulike ting blir det jo sånn 

Anonymkode: 13519...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med din historikk tenker jeg det er fint å stå på en vedlikeholdsdose ad en del år frem, så kan du heller forsøke uten om noen år om du er stabil da

Anonymkode: 44663...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Cipralex funket bra for meg. Men det er din lege som kjenner deg og din historikk. Så hør på hva han anbefaler 

Anonymkode: 186c6...70c

Jeg hadde ikke nytte av cipralex da jeg gikk på den, men det kan handle om at jeg var veldig syk da. Fontex skal hjelpe mot overspising også så det er fint. Skal snakke med legen om dette, men hun hører ofte på mine ønsker.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med din historikk tenker jeg det er fint å stå på en vedlikeholdsdose ad en del år frem, så kan du heller forsøke uten om noen år om du er stabil da

Anonymkode: 44663...375

Selv om jeg har klart meg helt fint uten i to år? Sånn sett bort ifra tiden etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (15 timer siden):

Jeg startet på antidepressiva for en måned siden (Wellbutrin) Uken etter ble jeg innlagt pga depresjon. Jeg ble der tatt av Wellbutrin fordi den kan gi uro som bivirkning og passet derfor ikke meg som har KPTSD ifølge overlegen der. Han sa at han ikke ville sette meg på ny antidepressiva, mens jeg var der fordi han ville la det gå litt tid, men skrev til fastlegen at han anbefalte Fontex.

Jeg hadde stort utbytte av innleggelsen. I etterkant har jeg ligget mellom 7 og 17 på madrs testen. Det vil si en plass mellom ingen depresjon og lett depresjon. I følge legevakta håndboken kan en da ha utbytte av antidepressiv.

Jeg skal til legen neste uke og er usikker på om jeg skal si jeg vil ha eller ikke ha Fontex. Det er jo mulige bivirkninger på den, selv om jeg ikke hadde noen sist jeg gikk på dem. Jeg har blitt dårligere etter at jeg ble bedre under innleggelsen, men det kan være fordi jeg er så sliten etter ferien forrige helg.

Jeg vil jo ikke gå på medisiner unødvendig, men jeg vil ikke være deprimert heller. Skal jeg tenke at en lett depresjon er til å leve med?

 

Kan du ikke bruke litt mer tid på denne avgjørelsen? Få sortert det som har skjedd osv. Er du forresten opp i normaldose på lamictal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Kan du ikke bruke litt mer tid på denne avgjørelsen? Få sortert det som har skjedd osv. Er du forresten opp i normaldose på lamictal?

Det er jo mulig. 

Jeg er oppe i 300 mg og hadde et speil på 19 noe som var optimalt. Der har jeg vært i to uker. Mulig det er nok og at jeg bare skal være obs på tegnene på depresjon og bare starte opp hvis jeg kommer opp mot en moderat depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Det er jo mulig. 

Jeg er oppe i 300 mg og hadde et speil på 19 noe som var optimalt. Der har jeg vært i to uker. Mulig det er nok og at jeg bare skal være obs på tegnene på depresjon og bare starte opp hvis jeg kommer opp mot en moderat depresjon.

Det er kanskje ikke noe du må avgjøre nå.

Du er jo fortsatt ganske "fersk" på Lamictal, så du kan jo se hvor god effekt du får av den før du gjør flere endringer?

Det viktigste, tenker jeg, er vel at du/dere enes om en behandling som gir effekt over tid, som i år. Du fortjener å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Det er kanskje ikke noe du må avgjøre nå.

Du er jo fortsatt ganske "fersk" på Lamictal, så du kan jo se hvor god effekt du får av den før du gjør flere endringer?

Det viktigste, tenker jeg, er vel at du/dere enes om en behandling som gir effekt over tid, som i år. Du fortjener å ha det bra.

Takk for det❤️

Du hatt helt rett i at jeg kan la det gå litt tid. Jeg er jo bare lettere deprimert nå og det er jo til å leve med.

Jeg har fått på Lamictal i fire, fem år, men har det siste året gått på en redusert dose (200mg) Den ble økt for noen uker siden så jeg har muligens ikke full effekt av den enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...