Gå til innhold

Ulike antidepressiva


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det finnes antidepressiva som kun påvirker serotonin, det finnes noen som går på serotonin OG nordadrenalin, det finnes typer som går på både serotonin noradrenalin og dopamin. 
 

Hva er teoriene og fordelene med de som feks også påvirker dopamin? 
 

Er det ulike signalstoffer man «mangler» ved depresjon og hvordan vet man hvilke man «mangler»?

Anonymkode: 39433...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta et årskurs i farmakologi, så vil du forstå litt av det. Bla hva som skjer med de to andre dersom du med medisiner påvirker den ene signalsubstansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Ta et årskurs i farmakologi, så vil du forstå litt av det. Bla hva som skjer med de to andre dersom du med medisiner påvirker den ene signalsubstansen. 

Ikke interessert i en kjapp forklaring da?🫣☺️

Anonymkode: 39433...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI påvirker nivåene av noradrenalin og dopamin i hjernen ved å øke serotoninkonsentrasjonen, noe som kan føre til komplekse effekter på nevrotransmittertrafikken. Spesifikt kan høyere serotoninnivåer forårsaket av SSRI-er "lure" dopamintransportører til å hente serotonin inn i dopaminvesikler, noe som resulterer i et fenomen som kalles "samsignalering". Denne prosessen innebærer at dopamintransportørene tar opp serotonin på grunn av de økte serotoninkonsentrasjonene forårsaket av SSRI. Denne interaksjonen mellom serotonin- og dopamintransportører kan føre til en kjernefrigjøring av dopamin og serotonin, som påvirker normal avfyring av nevroner og potensielt bidra til den terapeutiske effekten av SSRI-er. Forholdet mellom dopamin- og serotoninsignalering er avgjørende for normal oppførsel og patologien som SSRI-er tar sikte på å behandle.

Noradrenalin spiller en avgjørende rolle i hjernen, og fungerer både som en nevrotransmitter og et hormon. Den er involvert i ulike funksjoner som å øke opphisselse, årvåkenhet, fremme årvåkenhet, forbedre hukommelsesdannelse og gjenfinning, fokusere oppmerksomhet og regulere kroppens respons på stress eller fare, kjent som kamp-eller-flight-responsen. Noradrenalin produseres i locus coeruleus i hjernestammen og er en del av det sympatiske nervesystemet. Det påvirker hjertefrekvens, blodtrykk, glukosefrigjøring, blodtilførsel til muskler, og hemmer visse kroppsfunksjoner som blæretømning. Nevrotransmitteren noradrenalin er avgjørende for å overføre meldinger i hjernen og kroppen, og bidrar til raske fysiologiske reaksjoner under stressende situasjoner.

Noradrenalin spiller en betydelig rolle i å regulere humør og atferd. Det påvirker ulike aspekter av menneskelig atferd, inkludert sosiale interaksjoner, emosjonelle responser og kognitive funksjoner. Noradrenalin påvirker humøret ved å øke våkenhet, fokus og energinivåer. Det spiller også en rolle i å forbedre minnedannelse og gjenfinning, fremme årvåkenhet og fokusere oppmerksomhet. Dessuten er noradrenalin involvert i å regulere emosjonell opphisselse, frykt, aggresjon og stressreaksjoner, noe som bidrar til kamp-eller-flukt-reaksjonen. Nevrotransmitteren noradrenalin er avgjørende for å modulere grunnleggende følelser, som skadeaversjon, aggresjon og sosial atferd, ved å samhandle med andre nevrotransmittere som serotonin og oksytocin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (11 minutter siden):

SSRI påvirker nivåene av noradrenalin og dopamin i hjernen ved å øke serotoninkonsentrasjonen, noe som kan føre til komplekse effekter på nevrotransmittertrafikken. Spesifikt kan høyere serotoninnivåer forårsaket av SSRI-er "lure" dopamintransportører til å hente serotonin inn i dopaminvesikler, noe som resulterer i et fenomen som kalles "samsignalering". Denne prosessen innebærer at dopamintransportørene tar opp serotonin på grunn av de økte serotoninkonsentrasjonene forårsaket av SSRI. Denne interaksjonen mellom serotonin- og dopamintransportører kan føre til en kjernefrigjøring av dopamin og serotonin, som påvirker normal avfyring av nevroner og potensielt bidra til den terapeutiske effekten av SSRI-er. Forholdet mellom dopamin- og serotoninsignalering er avgjørende for normal oppførsel og patologien som SSRI-er tar sikte på å behandle.

Noradrenalin spiller en avgjørende rolle i hjernen, og fungerer både som en nevrotransmitter og et hormon. Den er involvert i ulike funksjoner som å øke opphisselse, årvåkenhet, fremme årvåkenhet, forbedre hukommelsesdannelse og gjenfinning, fokusere oppmerksomhet og regulere kroppens respons på stress eller fare, kjent som kamp-eller-flight-responsen. Noradrenalin produseres i locus coeruleus i hjernestammen og er en del av det sympatiske nervesystemet. Det påvirker hjertefrekvens, blodtrykk, glukosefrigjøring, blodtilførsel til muskler, og hemmer visse kroppsfunksjoner som blæretømning. Nevrotransmitteren noradrenalin er avgjørende for å overføre meldinger i hjernen og kroppen, og bidrar til raske fysiologiske reaksjoner under stressende situasjoner.

Noradrenalin spiller en betydelig rolle i å regulere humør og atferd. Det påvirker ulike aspekter av menneskelig atferd, inkludert sosiale interaksjoner, emosjonelle responser og kognitive funksjoner. Noradrenalin påvirker humøret ved å øke våkenhet, fokus og energinivåer. Det spiller også en rolle i å forbedre minnedannelse og gjenfinning, fremme årvåkenhet og fokusere oppmerksomhet. Dessuten er noradrenalin involvert i å regulere emosjonell opphisselse, frykt, aggresjon og stressreaksjoner, noe som bidrar til kamp-eller-flukt-reaksjonen. Nevrotransmitteren noradrenalin er avgjørende for å modulere grunnleggende følelser, som skadeaversjon, aggresjon og sosial atferd, ved å samhandle med andre nevrotransmittere som serotonin og oksytocin.

Du burde oppgi kilde. 

Anonymkode: d2e61...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du burde oppgi kilde. 

Anonymkode: d2e61...13a

Hvis du har en god begrunnelse for hvorfor du trekker noen av opplysningene i tvil, skal jeg oppgi kilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Hvis du har en god begrunnelse for hvorfor du trekker noen av opplysningene i tvil, skal jeg oppgi kilde. 

Fordi det høyst sannsynlig er chatgpt som har hostet opp dette. Det er ikke et verk av deg. 

Anonymkode: d2e61...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når personer etterspør svar som er på læreboknivå, orker jeg ikke å lage lange avhandlinger selv når jeg like gjerne kan finne ferdigskrevne tekster som jeg setter sammen etter behov. 
Lik det eller la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser om vortioxetine feks, som påvirker masse forskjellig https://psychscenehub.com/psychinsights/vortioxetine-mechanism-of-action-2/

 

virker veldig skummelt, men dette vil kanskje heller skape en mer normal tilstand heller enn å gjør en gal?

 

hvordan kan man vite om man bør ta en medisin som påvirker feks dopamin i tillegg til serotonin?

Anonymkode: 39433...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Når personer etterspør svar som er på læreboknivå, orker jeg ikke å lage lange avhandlinger selv når jeg like gjerne kan finne ferdigskrevne tekster som jeg setter sammen etter behov. 
Lik det eller la være. 

Helt greit, men da oppgir man kilde

Anonymkode: 3b208...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (45 minutter siden):

Når personer etterspør svar som er på læreboknivå, orker jeg ikke å lage lange avhandlinger selv når jeg like gjerne kan finne ferdigskrevne tekster som jeg setter sammen etter behov. 
Lik det eller la være. 

Ja, men du skal alltid oppgi kilde når det kommer til slike ting. 

Anonymkode: d2e61...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke et verk av deg. 

Selvsagt er det ikke et verk av meg. Jeg har aldri publisert vitenskapelige artikler om signalsubstanser i hjernen. Det jeg kan, har jeg lest meg til.

Dette gjelder også kommende svar fra meg. Det jeg måtte svare på av psykiatrirelaterte spørsmål baserer seg ikke på noe jeg har funnet ut/forsket på, men på kunnskap andre har kommet frem til, og som jeg har lest meg opp på.

Endret av nachnoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...