Gå til innhold

Kan folk alvorligere sosial angst ha bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man har alvorlig sosial angst så tørr man jo såvidt å snakke med folk, ihvertfall ikke ut å feste eller stå å danse og synge blant folk. 

Og de med hypomanisk og mani gjør slike ting

Anonymkode: 61b31...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aldri menget meg med andre mennesker. Alltid mislikt fremmede. Aldri hatt sex med fremmede, Aldri ruset meg osv

Er bipolar.

Så ja, ma  kan være bipolar med sosial angst.

Anonymkode: 33b3e...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene på sosial angst er vel ikke typisk bipolar, men  man kan ha begge diagnoser samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann

Helt klart. Ved hypomani og mani blir man mer hemningsløs og den sosiale angsten pleier å slippe taket, i hvert fall noe. Hypomani og mani kan også utarte seg ganske ulikt fra person til person, og noen blir mer hypersosiale enn andre. Man kan vel teknisk sett ha mani uten å bli hypersosial. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (Akkurat nå):

Helt klart. Ved hypomani og mani blir man mer hemningsløs og den sosiale angsten pleier å slippe taket, i hvert fall noe. Hypomani og mani kan også utarte seg ganske ulikt fra person til person, og noen blir mer hypersosiale enn andre. Man kan vel teknisk sett ha mani uten å bli hypersosial. 

Lurer på hvordan en mani hos en med sosial angst ser ut. Setter i gang store prosjekt inni skogen, langt fra folk ;) 

Anonymkode: 06ad1...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatarinaV

Jeg har bipolar. En psykiater sa en gang til meg at bipolare folk ofte er åpne, sosiale og utadvendte mennesker. Jeg skjønner hva han mente, for de bipolare jeg kjenner passer beskrivelsen. Dvs omgjengelig og interessert i folk som normaltilstand, ikke bare under hypomani eller mani. Det utelukker likevel ikke at det finnes mennesker med både sosial angst og bipolar lidelse. Kanskje oppturene har en annen form enn at de inkludere så mye sosialt som jeg er vant med i mine oppstemte faser. Ps: i mani er det lite sosialt fokus, da har det bikka såpass at man ikke fungerer med folk og alt er ganske dysfungerende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bipolar og utadvendt. Går nok an å ha sosialt angst å være bipolar også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan spiller (sterk) sosial angst og mani/hypomani inn på hverandre? Kan angsten sette inn enkelte "bremser" selv ved mani, eller i alle fall ved hypomani? Altså at tankene om å ikke dumme seg ut, ikke være andre til bry innebærer at man kjemper mot seg selv og  (hypo)manien en stund, uten å nødvendigvis kunne styre den?  

Ble nysgjerrig(jeg har sosial angst selv, ikke bipolar lidelse så vidt jeg vet). 

Anonymkode: f8be5...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan spiller (sterk) sosial angst og mani/hypomani inn på hverandre? Kan angsten sette inn enkelte "bremser" selv ved mani, eller i alle fall ved hypomani? Altså at tankene om å ikke dumme seg ut, ikke være andre til bry innebærer at man kjemper mot seg selv og  (hypo)manien en stund, uten å nødvendigvis kunne styre den?  

Ble nysgjerrig(jeg har sosial angst selv, ikke bipolar lidelse så vidt jeg vet). 

Anonymkode: f8be5...194

Aner ikke, kan ikke se for meg hypomani eller mani med sosial angst, men nå har jeg ikke sosial angst og kan derfor ikke svare fra det perspektivet. Håper noen med sosial angst og bipolar kan svare. Jeg tror ikke man kan ha mani med bremser på hvor man tenker på egen fremtoning mm, det går ikke i manisk tilstand er min mening og erfaring, men hva vet jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Har bipolar II og føler at jeg sliter sosialt og har en del angst mesteparten av tiden. Har ingen angstdiagnose, men det kommer tydelig frem som symptom ved depresjoner. Noen grad av sosial angst er nesten alltid der, men ved hypomani blir jeg en som prater med hvem som helst og forstår ingenting av hva som er vits med å være så engstelig og hemmet ellers... Men etterpå kjennes det litt ut som jeg har vært full. Aaah. Alt jeg har fortalt og vært åpen om til alle mulige folk. 

Graden av hvordan man blir ved hypomani varierer fra person til person. En som er veldig tilbaketrukket til vanlig kan være sjenert fortsatt, men allikevel trolig mer snakksalig og litt mer modig enn til vanlig under en hypomani. En som er supersosial fra før av kan være ganske åpen og snakke som en foss, uten at det er snakk om hypomani. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer på hvordan en mani hos en med sosial angst ser ut. Setter i gang store prosjekt inni skogen, langt fra folk ;) 

Anonymkode: 06ad1...4ce

Har fått nytt bad, nytt kjøkken, malt huset osv. Mye man kan gjøre hjemme. Internett har alt man trenger for å shoppe hemningsløst.

Anonymkode: 33b3e...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fått nytt bad, nytt kjøkken, malt huset osv. Mye man kan gjøre hjemme. Internett har alt man trenger for å shoppe hemningsløst.

Anonymkode: 33b3e...a88

Hvordan er du diagnostisert da, har behandler sett deg hypoman eller forteller du bare om hva som skjer når ingen ser på? 

Anonymkode: c7e08...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan er du diagnostisert da, har behandler sett deg hypoman eller forteller du bare om hva som skjer når ingen ser på? 

Anonymkode: c7e08...701

Fortalt om livet ja. Nå sier jeg vel ikke at noen ikke ser på. Har mann og barn, men de ble da ikke intervjuet. 

Nå er det vel sjeldent man tar inn pårørende, eller ja, hvis man er utagerende bland folk, tar de inn for å bekrefte utsagn. 

Og i ettertid har jeg vært innlagt for blandet episode. 

Anonymkode: 33b3e...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fortalt om livet ja. Nå sier jeg vel ikke at noen ikke ser på. Har mann og barn, men de ble da ikke intervjuet. 

Nå er det vel sjeldent man tar inn pårørende, eller ja, hvis man er utagerende bland folk, tar de inn for å bekrefte utsagn. 

Og i ettertid har jeg vært innlagt for blandet episode. 

Anonymkode: 33b3e...a88

Det er mer sjeldent at man får diagnose basert på bare egne fortellinger. Da kunne alle ha løyet seg til BP-diagnose når som helst. Det er vanlig at det kreves at helsepersonell har observert deg i ulike tilstander som samsvarer med dine egne tilbakemeldinger. Først da er den en sikker diagnose og ikke bare gjetting 

Anonymkode: c7e08...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mer sjeldent at man får diagnose basert på bare egne fortellinger. Da kunne alle ha løyet seg til BP-diagnose når som helst. Det er vanlig at det kreves at helsepersonell har observert deg i ulike tilstander som samsvarer med dine egne tilbakemeldinger. Først da er den en sikker diagnose og ikke bare gjetting 

Anonymkode: c7e08...701

Det er ikke gjort på 1 2 3 å få en slik diagnose. 

Og når man har det topp drar man ikke til legen, er depresjonene som først og fremst blir observert. Jeg hadde aldri bedt om hjelp hvis det ikke  var for en alvorlig depresjon. Man blir ikke innlagt i flere mnd/år for å vente på at man skal bli hypoman/manisk.

Juger man på seg en lidelse som gjør en avhengig av medisiner for å være kapabel til å takle livet greit, ja så er man psyk.

Følte min utredning var skikkelig satt opp og at det er rimelig vanskelig å juge seg igjennom en slik. 

Anonymkode: 33b3e...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke gjort på 1 2 3 å få en slik diagnose. 

Og når man har det topp drar man ikke til legen, er depresjonene som først og fremst blir observert. Jeg hadde aldri bedt om hjelp hvis det ikke  var for en alvorlig depresjon. Man blir ikke innlagt i flere mnd/år for å vente på at man skal bli hypoman/manisk.

Juger man på seg en lidelse som gjør en avhengig av medisiner for å være kapabel til å takle livet greit, ja så er man psyk.

Følte min utredning var skikkelig satt opp og at det er rimelig vanskelig å juge seg igjennom en slik. 

Anonymkode: 33b3e...a88

Du jeg har sykdommen selv, slapp av. Skrev aldri noe sted at folk blir innlagt i årevis for å vente på en mani. Skrev det mine behandlere har sagt, at folk diagnostiseres for lett, basert på egne uttalelser og bare det, og at det egentlig ikke er holdbart nok for å få en diagnose. Og jo det er vanlig å ta inn pårørende for å stille diagnose om legen selv ikke har sett personen syk. Mange vil ha BP diagnose enten for å kamuflere feks pf-diagnoser eller for å få rettigheter i arbeidslivet, uføregrad mm,

Anonymkode: c7e08...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du jeg har sykdommen selv, slapp av. Skrev aldri noe sted at folk blir innlagt i årevis for å vente på en mani. Skrev det mine behandlere har sagt, at folk diagnostiseres for lett, basert på egne uttalelser og bare det, og at det egentlig ikke er holdbart nok for å få en diagnose. Og jo det er vanlig å ta inn pårørende for å stille diagnose om legen selv ikke har sett personen syk. Mange vil ha BP diagnose enten for å kamuflere feks pf-diagnoser eller for å få rettigheter i arbeidslivet, uføregrad mm,

Anonymkode: c7e08...701

Er helt avslappet. 

Har bare ikke enig. Og det må da virkelig være lov. 

Jeg kan forholde meg etter hvordan det var for meg, og se jeg kjenner til med samme lidelse. Så hva du måtte igjennom er da ikke det vi har vært igjennom. Men nå kjenner jeg ingen tenåringer eller folk under 30 med den diagnosen. Så meget mulig det er stor forskjell å få e  diagnose som voksen  kontra ung.

Selv ble jeg ufør. Og det er virkelig ikke noe å trakte etter. 

 

Anonymkode: 33b3e...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er helt avslappet. 

Har bare ikke enig. Og det må da virkelig være lov. 

Jeg kan forholde meg etter hvordan det var for meg, og se jeg kjenner til med samme lidelse. Så hva du måtte igjennom er da ikke det vi har vært igjennom. Men nå kjenner jeg ingen tenåringer eller folk under 30 med den diagnosen. Så meget mulig det er stor forskjell å få e  diagnose som voksen  kontra ung.

Selv ble jeg ufør. Og det er virkelig ikke noe å trakte etter. 

 

Anonymkode: 33b3e...a88

Har hatt diagnosen i 25 år og er ikke 14 år.  Jeg refererte til mine behandlere som syntes mange diagnostiseres på for tynt grunnlag, feks med kun egenrapportering. Og at det dermed trolig finnes flere med BP diagnose i landet enn de som har en reell BP diagnose. Jeg skjønner godt hva de mener, syns selvrapportering som ca eneste diagnostiseringsverktøy virker vel sårbart. Alt godt til deg, ufør er kjedelig ja 

Anonymkode: c7e08...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begge diagnoser, BP2 og sosialangst. Jeg fikk høre at det ikke er uvanlig. Blir mer sosial/pratsom i hypomane episoder, men har fortsatt angst. 

Anonymkode: 3b44d...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...