Gå til innhold

Hva sier man til så alvorlig syke mennesker i nær omkrets?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal besøke en nær person som har fått uhelbredelig kreft. Vi vet ikke hvor lenge hn har igjen, hn ville ikke vite det. Jeg er så redd for å si noe galt, så jeg gruer meg pga det. Jeg er vant til at ting ties i hjel i vår fam. Ting skal liksom ikke snakkes om. Hvordan ville du forholdt deg overfor en person med så alvorlig sykdom? Hn er i god fysisk form og trener og går turer. Hn har ikke startet cellegiftbehandling enda, går gjennom noen uker med stråling først. Regner med det er celligiften man kan bli dårlig av?

Anonymkode: b5a81...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanskelig å si hva som er best å si eller gjøre. Tror jeg ville ha gitt vedkommende en klem og sagt at jeg tenker på deg og håper at du har det best mulig. 

Anonymkode: 1643c...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke så mye om hva en sier, mer viktig at man er sammen. Mange trekker seg unna folk som er alvorlig syk, fordi de ikke vet hvordan de skal forholde seg til det. Men det er tusen ganger mer sårt for den som er syk, enn at man sier noe litt klumsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cesium skrev (16 minutter siden):

Handler ikke så mye om hva en sier, mer viktig at man er sammen. Mange trekker seg unna folk som er alvorlig syk, fordi de ikke vet hvordan de skal forholde seg til det. Men det er tusen ganger mer sårt for den som er syk, enn at man sier noe litt klumsete.

Gi hn en varm klem og si at du er veldig glad i hn. Som person over sier så er det som teller at man er der, ikke så mye hva som blir sagt. 

Anonymkode: ba8de...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skal besøke en nær person som har fått uhelbredelig kreft. Vi vet ikke hvor lenge hn har igjen, hn ville ikke vite det. Jeg er så redd for å si noe galt, så jeg gruer meg pga det. Jeg er vant til at ting ties i hjel i vår fam. Ting skal liksom ikke snakkes om. Hvordan ville du forholdt deg overfor en person med så alvorlig sykdom?

Jeg tenker at det beste er å forholde seg helt vanlig når du besøker vedkommende. Jeg har selv en i familien som er uhelbredelig syk av kreft nå, og jeg tror vedkommende er takknemlig for at vi forholder oss til familiemedlemmet som før. Min tanke er at når en brått begynner å vise mer omsorg, gi mer klemmer etc., blir det mye styr fordi et familiemedlem er syk. Med en kreftdiagnose kan en leve i 2 måneder eller 10 år - det vet vi ikke. Legene kunne ha tatt feil om de ev. ga en prognose også..

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hn er i god fysisk form og trener og går turer. Hn har ikke startet cellegiftbehandling enda, går gjennom noen uker med stråling først. Regner med det er celligiften man kan bli dårlig av?

Anonymkode: b5a81...bf9

Ja, det er det. Også andre medisiner som målrettet går på kreften. Det er sterke medisiner...

 

Om du har mange spørsmål rundt dette, kan du ta kontakt med en hjelpetelefon som driftes av Kreftforeningen e.l.

 

E.S.

Anonymkode: 53cc2...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det kommer helt an på personen. I slike tilfeller kan alt bli feil- kort og godt. 

Selv ville jeg spurt hvordan personen har det, rett og slett. 

Jeg syns kanskje også at den som er syk ( eller ellers i en vanskelig og uvanlig situasjon ) må kommunisere litt selv. Si fra om hva hen ønsker så godt vedkommende klarer, fks : Jeg vil helst at alle forholder seg som vanlig rundt meg. Eller : jeg håper du/ dere vil høre på meg når jeg vil ha deres innspill eller hjelp nå.

Tror ikke det vil være så dumt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg skal besøke en nær person som har fått uhelbredelig kreft. Vi vet ikke hvor lenge hn har igjen, hn ville ikke vite det. Jeg er så redd for å si noe galt, så jeg gruer meg pga det. Jeg er vant til at ting ties i hjel i vår fam. Ting skal liksom ikke snakkes om. Hvordan ville du forholdt deg overfor en person med så alvorlig sykdom? Hn er i god fysisk form og trener og går turer. Hn har ikke startet cellegiftbehandling enda, går gjennom noen uker med stråling først. Regner med det er celligiften man kan bli dårlig av?

Anonymkode: b5a81...bf9

Bare en kommentar til første linjen i innlegget ditt. Det er sjelden leger kan si med noen særlig grad av sikkerhet hvor lenge noen kommer til å leve, - det er som regel kun mulig noen uker før noen dør. Det eneste de kan si noe om, er hvor lenge grupper av pasienter med en spesifikk diagnose lever i gjennomsnitt - men for enkeltindividet trenger ikke gjennomsnittet å ha betydning. Det finnes folk som lever i veldig mange år med uhelbredelig kreft, og det finnes noen som lever kort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Bare en kommentar til første linjen i innlegget ditt. Det er sjelden leger kan si med noen særlig grad av sikkerhet hvor lenge noen kommer til å leve, - det er som regel kun mulig noen uker før noen dør. Det eneste de kan si noe om, er hvor lenge grupper av pasienter med en spesifikk diagnose lever i gjennomsnitt - men for enkeltindividet trenger ikke gjennomsnittet å ha betydning. Det finnes folk som lever i veldig mange år med uhelbredelig kreft, og det finnes noen som lever kort. 

 

Hn har fått beskjed om at hn ikke blir gammel. Men hn takler det bra, har bestemt seg for å ta en dag i gangen og er i god form. 

Anonymkode: b5a81...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene. Det gikk mye bedre enn ventet. Hn var åpen om alt og ville selv snakke om det. 

Anonymkode: b5a81...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...