Gå til innhold

Hvordan håndtere flight/fight reaksjon


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg er jo som mange vet i et relativt nytt forhold. Noe som har vekket til live mange av de gamle traumeminnene mine.

Volden jeg ble utsatt for over mange år skjedde alltid i forbindelse med alkohol. Det har satt dype spor.

Dette vet kjæresten min så han ringte i dag for å spør meg, før jeg kom til han,om det var greit for meg at han tok seg noen øl til fotballkampen. Jeg sa ja, at det helt sikkert gikk greit fordi jeg var forberedt.

Men så gikk det ikke greit for meg i det hele tatt. Jeg er hypersensitiv når det kommer til endringer hos en person pga alkohol og merket med en gang en forskjell. Selv om den nok objektivt sett var veldig liten og kjæresten var langt fra å være full. Men jeg ble etterhvert veldig stresset. Veldig klar for flight. 

Men jeg kan jo ikke flykte. Jeg er jo kjæresten hans og har kommet til han for å overnatte. Jeg har til og med blitt spurt om han kunne drikke og sagt ja. 

Jeg er stresset og vil ikke ligge i samme seng som han. Men jeg må jo det. Så nå gjør jeg det, men har et for høyt stressnivå i kroppen til å sove.

Hvordan skal jeg egentlig håndtere dette?

Det er så utrolig urettferdig mot han og det er urettferdig at jeg har det slik. 

Hva burde jeg gjort i denne situasjonen?

 

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må snakke med han og fortelle hvordan du føler det. Han merker sikkert at noe er feil. 

Anonymkode: 03b86...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (12 minutter siden):

Jeg er jo som mange vet i et relativt nytt forhold. Noe som har vekket til live mange av de gamle traumeminnene mine.

Volden jeg ble utsatt for over mange år skjedde alltid i forbindelse med alkohol. Det har satt dype spor.

Dette vet kjæresten min så han ringte i dag for å spør meg, før jeg kom til han,om det var greit for meg at han tok seg noen øl til fotballkampen. Jeg sa ja, at det helt sikkert gikk greit fordi jeg var forberedt.

Men så gikk det ikke greit for meg i det hele tatt. Jeg er hypersensitiv når det kommer til endringer hos en person pga alkohol og merket med en gang en forskjell. Selv om den nok objektivt sett var veldig liten og kjæresten var langt fra å være full. Men jeg ble etterhvert veldig stresset. Veldig klar for flight. 

Men jeg kan jo ikke flykte. Jeg er jo kjæresten hans og har kommet til han for å overnatte. Jeg har til og med blitt spurt om han kunne drikke og sagt ja. 

Jeg er stresset og vil ikke ligge i samme seng som han. Men jeg må jo det. Så nå gjør jeg det, men har et for høyt stressnivå i kroppen til å sove.

Hvordan skal jeg egentlig håndtere dette?

Det er så utrolig urettferdig mot han og det er urettferdig at jeg har det slik. 

Hva burde jeg gjort i denne situasjonen?

 

Stå opp hvis han har sovnet og legg deg et annet sted.  Hvis du sovner der så er det sikkert greit og hvis ikke så prøv å roe deg og legg deg ev tilbake i senga med ham.  Så kan du snakke med ham i morgen og fortelle hvordan du hadde det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Han vet at du ble utsatt for vold når mannen var påvirket av alkohol?   

Har han du er sammen med nå drukket før i disse månedene? 

Jeg tenker at hvis ikke, så merker man at noen tar seg "noen" øl for første gang på seks, syv måneder ( såvidt jeg husker ble dere sammen sent på høsten i fjor ) Så at du merlet det i kveld er ikke rart, og man tenger langt fra å være full før en ser/ opplever at noen er påvirket.

Dere må snakke om dette. Om han forstår traumene dine, om hvor viktig det er for ham å drikke, og om han bør la være å drikke FØR du kommer ihvertfall. Det er ikke sikkert han skjønner deg helt og hva dette gjør med deg, og da må du forklare. 

Og jo, du kan faktisk dra. Dere bor ikke sammen.enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Fru2020 skrev (10 timer siden):

Jeg er jo som mange vet i et relativt nytt forhold. Noe som har vekket til live mange av de gamle traumeminnene mine.

Volden jeg ble utsatt for over mange år skjedde alltid i forbindelse med alkohol. Det har satt dype spor.

Dette vet kjæresten min så han ringte i dag for å spør meg, før jeg kom til han,om det var greit for meg at han tok seg noen øl til fotballkampen. Jeg sa ja, at det helt sikkert gikk greit fordi jeg var forberedt.

Du har en utrolig forståelsesfull kjæreste. Han kunne ha sagt at "et par øl gjør vel ikke så mye - bare en gang i blant..." og vist lite forståelse for det du har vært igjennom. Det er ikke tilfelle. Han valgte å spørre deg, fordi han kjenner til hvor vanskelig det har vært for deg. Du har en kjæreste som ønsker å gjøre det beste for deg, virker det som.

 

Her ble det til at du feilvurderte situasjonen, kanskje fordi det er lenge siden du har vært nær mennesker som har drukket litt alkohol og du ønsket ikke å legge styring over andre? Men det var modig av deg å ta sjansen. I blant går slikt bedre enn vi frykter - i blant stopper det opp og trigger noe i oss. Det jeg selv har erfart at er ekstremt viktig etter slike hendelser i et forhold, er å snakke om det. Om ikke vil det utvikle seg til et vondt og væskende gnagesår etter hvert - hos dere begge. Jeg er sikker på at han vil forstå, om du forklarer hvilke følelser du har i deg, at reaksjonen kom uventet på, at det handdler om utrygghet i deg og ikke mot ham etc. Det siste er jeg alltid klar på å kommunisere - at det er snakk om mine følelser og mine reaksjoner - de er forårsaket av mine følelser, ikke av min samboer som har gjort meg noe. Husk at det var ikke fordi han drakk som var det egentlige problemet her, men dine minner og kroppslige hukommelse på hvordan det var når noen drakk i nærheten av deg.

 

Det var slik at du skal starte med EMDR-terapi, er kanskje ett av disse problemområdene, å tolerere personer som er påvirket av alkohol, et aktuelt emne å behandle? Du kan snakke med behandler om det... Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg sovnet til slutt i sengen til kjæresten. Jeg hadde også drukket så jeg kunne ikke dra hjem og sofaen er ikke mulig å sove i. Jeg tok litt ekstra medisiner så gikk det til slutt. Natten var full av mareritt så jeg var ganske preget i morges også. Brukte lang tid på å bli trygg. 

Kjæresten sa at han var veldig lei meg på mine vegne som har det slik og at han kjenner på sinne overfor eksen min som har skadet meg sånn.

Jeg skal jo til emdr og håper jo at det vil hjelpe. Men egentlig tror jeg at jeg alltid vil være sensitiv.

Jeg føler ikke at jeg kan kreve at kjæresten aldri skal drikke slik at han kjenner en liten rus. Han har jo aldri gjort noe galt. Kanskje vi kan inngå en avtale om at han bare gjør det når jeg ikke er der. Samtidig blir det feil også. Jeg vil jo gjerne ha et forhold som også har rom for alkohol. 

Sukk. Det er litt fortvilende dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...