Gå til innhold

Hvordan kjennes fatigue ved depresjon ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kjennes det for deg?

klarer dere beskrive symptomene det gir mentalt og fysisk?

Har dere vansker med å klare å snakke, få med dere ting, tenke? Ingen krefter til å bevege dere eller ta inn eller gi?

Og at det ikke blir bedre ved å prøve?

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (41 minutter siden):

Som annen fatigue. I tillegg er en ofte trist og nedfor.

Okei, er ikke trist og nedfor osv ganske naturlig å være når man har fatigue og ikke fungerer? Eller er det sannsynligvis depresjon som enten er medvirkende årsak eller har kommet i tillegg?

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, er ikke trist og nedfor osv ganske naturlig å være når man har fatigue og ikke fungerer? Eller er det sannsynligvis depresjon som enten er medvirkende årsak eller har kommet i tillegg?

Anonymkode: 6668a...e09

Hvis du er samme person som har skrevet om dette flere ganger daglig i flere måneder, har jeg ett godt råd til deg:

Gå til fastlegen snarest, og la henne diagnostisere deg og anbefale behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (20 minutter siden):

Hvis du er samme person som har skrevet om dette flere ganger daglig i flere måneder, har jeg ett godt råd til deg:

Gå til fastlegen snarest, og la henne diagnostisere deg og anbefale behandling.

Hei, har ikke det. Jeg har vært hos legen, men opplever litt at det er vanskelig for henne å finne helt ut av det. Har fått tilbud om antidepressiva- men jeg er selv veldig usikker på om dette er depresjon eller ikke. Vet det er mye kompetanse her, så ville spørre. Om noen har opplevd fatigue som følge av depresjon og hvordan den oppleves. Så kan jeg sammenligne med min opplevelse 

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kaller fatigue er nærmest et obligatorisk symptom ved depresjon. Det virker på meg som om du vegrer deg for depresjonsdiagnosen og prøver med alle midler å finne noe annet som kan forklare dine problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Det du kaller fatigue er nærmest et obligatorisk symptom ved depresjon. Det virker på meg som om du vegrer deg for depresjonsdiagnosen og prøver med alle midler å finne noe annet som kan forklare dine problemer.

Jeg tror heller det er motsatt egentlig. At en depresjon er lettere å behandle og skulle ønske det var det

Siden min opplevelse er at fatigue kom først og så blir jeg deprimert av det. Men spørsmålet er om det da er en naturlig reaksjon eller om man kan få depresjon på toppen og om det eventuelt forverrer det da

Hadde det bare vært depresjon hadde jo aktivering hjelpet heller enn motsatt 

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Det du kaller fatigue er nærmest et obligatorisk symptom ved depresjon. Det virker på meg som om du vegrer deg for depresjonsdiagnosen og prøver med alle midler å finne noe annet som kan forklare dine problemer.

Men hvordan er en depresjonsfatigue?

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men spørsmålet er om det da er en naturlig reaksjon eller om man kan få depresjon på toppen og om det eventuelt forverrer det da

Ja, du kan få en reell depresjon på toppen som kan behandles med antidepressiva. 

Ta imot tilbudet. Det er ikke noe big deal. Fungerer det så hurra. Fungerer det ikke så bare slutter du (etter at du har gitt det tilstrekkelig med tid)😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Ja, du kan få en reell depresjon på toppen som kan behandles med antidepressiva. 

Ta imot tilbudet. Det er ikke noe big deal. Fungerer det så hurra. Fungerer det ikke så bare slutter du (etter at du har gitt det tilstrekkelig med tid)😉

Takk for svar. Har du opplevd dette selv?

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Sånn type depresjon har jeg ikke hatt siden jeg var 16, og det var verste tiden av mitt liv.

Aldri uthvilt. Selv om jeg sov veldig mye, var jeg kjempe trett i våken tilstand. Jeg husker heller ikke mye fra den tiden. Har så vidt snakket om den tiden med f.eks en kusine for noen år siden, vet ikke hvordan vi kom inn på det, men hun sa at jeg aldri svarte på meldinger og aldri tok telefonen. Jeg kan ikke huske det. Men jeg husker jeg ikke følte noen brydde seg om meg. Jeg trodde alle hatet meg og foretrakk å gjemme meg så mye jeg kunne.

Jeg var også hele tiden trist og nedfor. I stedet for å bruke tid med andre gikk jeg for meg selv. 
Jeg klarte ofte ikke møte på skolen fordi jeg ikke klarte å stå opp. De få gangene jeg klarte så sovnet jeg på skolepulten. Gikk også ofte hjem igjen ganske tidlig fordi jeg ikke orket å være på skolen. 
 

Jeg mistenker at jeg hadde kyssesyken i tillegg. Mamma har isåfall sagt at hun i ettertid har tenkt at det kunne være det. For i starten hadde jeg en forkjølelse og følte liksom aldri jeg ble helt frisk. Som om feberen på en måte satt i i flere mnd, og dermed kom trettheten. Depresjonen skyldtes nok mer enn bare den. Jeg hadde en grusom livsstil og fikk for lite dagslys om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for svar. Har du opplevd dette selv?

Anonymkode: 6668a...e09

Ja det har jeg. Senest nå i vinter.

Jeg har ikke tro på at man skal stå på unødvendige medisiner, men jeg synes det er viktig å teste ut om de virker. Veldig dumt å gå rundt å ha det vanskelig hvis en liten pille kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Ja det har jeg. Senest nå i vinter.

Jeg har ikke tro på at man skal stå på unødvendige medisiner, men jeg synes det er viktig å teste ut om de virker. Veldig dumt å gå rundt å ha det vanskelig hvis en liten pille kan hjelpe.

Enig med deg. Men så lurer jeg veldig på om evt depresjon forverrer fatiguen som isåfsll er pga annen sykdom 

Hvordan merket du forskjell på depresjonsfatigue og annen?

Hvilke symptomer hadde du?

 

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Enig med deg. Men så lurer jeg veldig på om evt depresjon forverrer fatiguen som isåfsll er pga annen sykdom 

Hvordan merket du forskjell på depresjonsfatigue og annen?

Hvilke symptomer hadde du?

 

Anonymkode: 6668a...e09

Når jeg var alvorlig deprimert var fatiguen mye mer fremtredende. Jeg klarte ikke stå i dusjen, måtte klippe av håret fordi jeg klarte ikke gre det, orket ikke å gå i butikken, være med andre, måtte gi fra meg ansvaret for sønnen min.

Når jeg nå har fatigue uten å være deprimert er det lettere. Jeg må ha hviledager og hvile i løpet av dagen. Korte aktivitetsøkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Når jeg var alvorlig deprimert var fatiguen mye mer fremtredende. Jeg klarte ikke stå i dusjen, måtte klippe av håret fordi jeg klarte ikke gre det, orket ikke å gå i butikken, være med andre, måtte gi fra meg ansvaret for sønnen min.

Når jeg nå har fatigue uten å være deprimert er det lettere. Jeg må ha hviledager og hvile i løpet av dagen. Korte aktivitetsøkter. 

Takk for svar. Kjenner meg veldig igjen…

var det medisin som hjalp deg?

Jeg har mine tvil siden jeg forstatt vil være utmattet og pga utmattelsen også urolig og stressa- men kanskje verdt et (nytt) forsøk. 

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Kjenner meg veldig igjen…

var det medisin som hjalp deg?

Jeg har mine tvil siden jeg forstatt vil være utmattet og pga utmattelsen også urolig og stressa- men kanskje verdt et (nytt) forsøk. 

Anonymkode: 6668a...e09

Jeg fikk omfattende hjelp på det verste. Men nå er det medisiner som hjelper. Jeg har uansett fatigue, men jeg håndterer det mye bedre når jeg ikke er deprimert i tillegg. Det går fint an å ha fatigue uten å være deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk omfattende hjelp på det verste. Men nå er det medisiner som hjelper. Jeg har uansett fatigue, men jeg håndterer det mye bedre når jeg ikke er deprimert i tillegg. Det går fint an å ha fatigue uten å være deprimert.

En del fatiguesymptomer som hjernetåke og mental utmattelse er jo overlappende med depresjons symptomeR

Jeg har i tillegg veldig fremmedfølelse og fullstendig emotional blunting og frakobling og sånn. Og uro

alt dette kan vel også forekomme fordi man har så sterk fatigue og er utslitt. Eller?

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (15 timer siden):

Når jeg var alvorlig deprimert var fatiguen mye mer fremtredende. Jeg klarte ikke stå i dusjen, måtte klippe av håret fordi jeg klarte ikke gre det, orket ikke å gå i butikken, være med andre, måtte gi fra meg ansvaret for sønnen min.

Når jeg nå har fatigue uten å være deprimert er det lettere. Jeg må ha hviledager og hvile i løpet av dagen. Korte aktivitetsøkter. 

Opplevde du mental fatigue også? Og at du var veldig inni din egen verden/boble?

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplevde du mental fatigue også? Og at du var veldig inni din egen verden/boble?

Anonymkode: 6668a...e09

Ja, veldig. Husker en gang at jeg gikk i handlegaten her. Så og så på bilene. Brukte kjempelang tid på å forstå at det at det var biler som kjørte der betydde at jeg var kommer til endes på gågata.

Jeg har vært i min egen verden i mange år. Var magisk når jeg kom ut av det. Det var kanskje det beste med å komme ut av sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Ja, veldig. Husker en gang at jeg gikk i handlegaten her. Så og så på bilene. Brukte kjempelang tid på å forstå at det at det var biler som kjørte der betydde at jeg var kommer til endes på gågata.

Jeg har vært i min egen verden i mange år. Var magisk når jeg kom ut av det. Det var kanskje det beste med å komme ut av sykdom

Skyldtes dette depresjon? Jeg opplever som deg at alt er helt uvirkelig og ekkelt, men vet ikke om det skyldes fatigue eller depresjonsfatigue på en måte 

Klarer ikke «komme ut» av bobla 

 

Anonymkode: 6668a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...