Gå til innhold

Datoen- på NRK.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-

Det var helt tilfeldig at jeg begynte å se på serien, og tenkte okay, den kan jeg prøve siden jeg så et par  interessante personer. Så startet jeg med Linn Skåber. 

Serien går ut på at det er tre personer i hver episode som forteller om oppvekst og valg de har tatt, og hvor de har ( foreløpig ) endt opp. Det er en kjent person og to mer ukjente i hver episode. Alle er "godt voksne", men det var noe av det som var interessant : å også få et innblikk i hvordan samfunnet var den gangen og utviklingen sånn sett også. Det var bare innblikk og ingen utgreiinger, men nok til at vi lett ser og skjønner hvordan ting var for noen tiår siden og fram til nå.

Jeg likte serien fordi den var uten så mye åpenbar  sentimentalitet og utdypning av  opplevelser. Og det gjorde ikke historiene mindre sterke, mindre oppsiktsvekkende, rørende eller fine. Det lå mye mellom linjene, og jeg likte det konseptet veldig godt! Det var lett å se personene og forstå hva som lå bak det de fortalte.

Nå er det ikke alle jeg finner like interessante, så da jeg var ferdig med de jeg fra før hadde interesse av, så tenkte jeg "ok, da får jeg se på Fredrik Skavland da". Og herregud, han overrasket så mye. Jeg syntes han virket som verdens mest kjedelige type før dette. DET var han ikke 😀 og dessuten sa han akkurat noe jeg også tenkte som barn : La meg bare bli voksen. 

En av dem som jeg likte best uten om ham og Siv Jensen, var ei dame i episoden med Linn Skåper. Ei som utdannet seg i et mannsdominert yrke, og som var en utrolig behagelig person og god til å fortelle ( husker dessverre ikke navn ) Men alle ga godt inntrykk, og sikkert fordi de kom med en historie ( overraskende nok ga Erna Solberg det minst positive inntrykket...) 

Dette er bare et random innlegg igjen fra meg, men lurer på om noen her har sett serien, og hva dere i så fall synes?  

Ps. Veldig dumt at de to første sesongene ikke er tilgjengelige lenger! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Det var helt tilfeldig at jeg begynte å se på serien, og tenkte okay, den kan jeg prøve siden jeg så et par  interessante personer. Så startet jeg med Linn Skåber. 

Serien går ut på at det er tre personer i hver episode som forteller om oppvekst og valg de har tatt, og hvor de har ( foreløpig ) endt opp. Det er en kjent person og to mer ukjente i hver episode. Alle er "godt voksne", men det var noe av det som var interessant : å også få et innblikk i hvordan samfunnet var den gangen og utviklingen sånn sett også. Det var bare innblikk og ingen utgreiinger, men nok til at vi lett ser og skjønner hvordan ting var for noen tiår siden og fram til nå.

Jeg likte serien fordi den var uten så mye åpenbar  sentimentalitet og utdypning av  opplevelser. Og det gjorde ikke historiene mindre sterke, mindre oppsiktsvekkende, rørende eller fine. Det lå mye mellom linjene, og jeg likte det konseptet veldig godt! Det var lett å se personene og forstå hva som lå bak det de fortalte.

Nå er det ikke alle jeg finner like interessante, så da jeg var ferdig med de jeg fra før hadde interesse av, så tenkte jeg "ok, da får jeg se på Fredrik Skavland da". Og herregud, han overrasket så mye. Jeg syntes han virket som verdens mest kjedelige type før dette. DET var han ikke 😀 og dessuten sa han akkurat noe jeg også tenkte som barn : La meg bare bli voksen. 

En av dem som jeg likte best uten om ham og Siv Jensen, var ei dame i episoden med Linn Skåper. Ei som utdannet seg i et mannsdominert yrke, og som var en utrolig behagelig person og god til å fortelle ( husker dessverre ikke navn ) Men alle ga godt inntrykk, og sikkert fordi de kom med en historie ( overraskende nok ga Erna Solberg det minst positive inntrykket...) 

Dette er bare et random innlegg igjen fra meg, men lurer på om noen her har sett serien, og hva dere i så fall synes?  

Ps. Veldig dumt at de to første sesongene ikke er tilgjengelige lenger! 

 

 

Jeg har sett hele serien, Kashmir og likte den godt.  Men det er en stund siden.  Og jeg blir lei av filmer og serier og da går jeg over til dokumenterer og underholdningsprogram.  Har tom sett Tore på sporet og de første to eller tre sesongene var utrolig bra, ikke pga Tore og folk han fant, men fordi han hadde med mange, gamle kjente band som spilte.  Da han sluttet med det var det ikke så interessant lenger, men noen mennesker tok han med tilbake til utrolige steder og reisen dit var fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Dorthe skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett hele serien, Kashmir og likte den godt.  Men det er en stund siden.  Og jeg blir lei av filmer og serier og da går jeg over til dokumenterer og underholdningsprogram.  Har tom sett Tore på sporet og de første to eller tre sesongene var utrolig bra, ikke pga Tore og folk han fant, men fordi han hadde med mange, gamle kjente band som spilte.  Da han sluttet med det var det ikke så interessant lenger, men noen mennesker tok han med tilbake til utrolige steder og reisen dit var fantastisk.

Ja, de to første sesongene er noen å gamle. Så gøy at én til.her likte serien! 

Jeg har hørt om Tore på sporet, men saken er at jeg er ikke så..mottagelig for sentimentalitet og altfor mye følelser! Jeg liker best når vi fornemmer og skjønner uten at det blir så tydelig. Så tror Tore på sporet blir for...voldsomt? Det sagt, så liker jeg han da! Og det handler kun om meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Ja, de to første sesongene er noen å gamle. Så gøy at én til.her likte serien! 

Jeg har hørt om Tore på sporet, men saken er at jeg er ikke så..mottagelig for sentimentalitet og altfor mye følelser! Jeg liker best når vi fornemmer og skjønner uten at det blir så tydelig. Så tror Tore på sporet blir for...voldsomt? Det sagt, så liker jeg han da! Og det handler kun om meg 🙂

Han reiste, hvis jeg husker godt, til Grønland og til øy utenfor England og de turene fantastiske.  Kan ikke huske at det var så sentimentalt, men husker vel best reisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett alle episodene, men det begynner å bli en stund siden.

Her står det om bakgrunnen for ideen og serien: https://www.dagbladet.no/kultur/britisk-tv-gigant-har-kjopt-nrk-serie-basert-pa-id-fra-dagbladet-magasinet/60474325

Lenken til den opprinnelige reportasjen om alle som er født i Oslo en bestemt dato, er trolig bak betalingsmur. Men jeg leste den i papirmagasinet da den kom. Jeg kunne nemlig nesten vært med i den, det er mindre enn en uke om å gjøre.

Bernt Jakob Oksnes har skrevet mange prisbelønte reportasjer, bl.a. en veldig god serie om fotballens skyggesider, den gangen Dagbladet hadde et sportsmagasin. Den ligger her, men krever nok abonnement: https://www.dagbladet.no/magasinet/abbel-17-spiser-hunder-og-katter/65286833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Datoen veldig godt. Har sett de fleste episodene, iallfall de eldste. Liker godt både det at man lærer noe nytt om en kjent person, at man portretterer to ukjente,  og også fremstillingen av samfunnet mens se vokste opp. 
 

Kanskje du @Kashmir og andre som liker Datoen også liker Ukjent arving? Et helt annet konsept, selvsagt, men jeg synes også det har en fin portrettering av menneskeskjebner og av samfunnet. Jeg liker den danske versjonen best, selv om det omhandler et annet land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (1 minutt siden):

Et helt annet konsept, selvsagt, men jeg synes også det har en fin portrettering av menneskeskjebner og av samfunnet. Jeg liker den danske versjonen best, selv om det omhandler et annet land. 

Jeg tror jeg har sett alle fra både Norge, Danmark og Sverige. Enig i at det er en fin serie. 

Jeg likte også dagboka til husstell-lærerinnene: https://tv.nrk.no/serie/dagboken Fantastisk dokumentasjon av tidsepoker, forskjeller mellom landsdeler mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Jeg tror jeg har sett alle fra både Norge, Danmark og Sverige. Enig i at det er en fin serie. 

Jeg likte også dagboka til husstell-lærerinnene: https://tv.nrk.no/serie/dagboken Fantastisk dokumentasjon av tidsepoker, forskjeller mellom landsdeler mm.

Oi, denne har jeg ikke fått med meg. Noterer ned at jeg bør se den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
morsan skrev (3 minutter siden):

Jeg liker Datoen veldig godt. Har sett de fleste episodene, iallfall de eldste. Liker godt både det at man lærer noe nytt om en kjent person, at man portretterer to ukjente,  og også fremstillingen av samfunnet mens se vokste opp. 
 

Kanskje du @Kashmir og andre som liker Datoen også liker Ukjent arving? Et helt annet konsept, selvsagt, men jeg synes også det har en fin portrettering av menneskeskjebner og av samfunnet. Jeg liker den danske versjonen best, selv om det omhandler et annet land. 

Så gøy at flere liker det, og ja, konseptet var så fint! Det var så balansert med både fortellingene og menneskene- og å komme litt under overflaten å forstå hva som hadde preget dem på godt og mindre godt, og også vondt. Og vi kjenner oss igjen i en del, og vi ser at vi opplever og erfarer mye til felles med andre selv om vi tar ulike valg ut fra det. Du er heldig som fikk med de første sesongens! De er dessverre ikke tilgjengelige lenger. Det er frustrerende 🙃

Hvilken kanal går Ukjent arving på? Jeg har bare NRK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
morsan skrev (1 time siden):

Ukjent arving går også på NRK

Da skal jeg gi det en sjanse 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg har sett alle fra både Norge, Danmark og Sverige. Enig i at det er en fin serie. 

Jeg likte også dagboka til husstell-lærerinnene: https://tv.nrk.no/serie/dagboken Fantastisk dokumentasjon av tidsepoker, forskjeller mellom landsdeler mm.

Jeg har også gått glipp av denne.  Og liker ukjent arving så da blir dagboken neste.
Jordmødrene i Sverige kan også anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...