Gå til innhold

Hvor lenge etter utløpsdatoen spiser du egg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en grense på at jeg kan spise de 1mnd etter utløpsdatoen. 

Mem har aldi hatt egg noe sæeøig lenger enn det så vet ikke hvordan de ville blitt da. 

Anonymkode: 35ba9...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan teste eggene med denne metoden

Testen går ut på å legge egget forsiktig i et glass med kaldt vann. Dersom egget synker og legger seg på siden, er det er ferskt. Hvis det synker, men med toppen av egget vendt oppover, er det litt eldre. Flyter derimot egget helt og holdent, er det ikke lenger ferskt, informerer de.

Anonymkode: 9afed...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en grense på at jeg kan spise de 1mnd etter utløpsdatoen. 

Mem har aldi hatt egg noe sæeøig lenger enn det så vet ikke hvordan de ville blitt da. 

Anonymkode: 35ba9...6a5

Kjøper rett fra eggebonden så jeg aner ikke hva en ev. utløpsdato ville vært. :) De er jo ferske da, mer eller mindre rett fra høna. Oppbevares de forholdsvis kjølig så holder de seg jo i månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det er veldig lett å sjekke ut om egg er dårlige ☝️ men.ellers gjør det null skade å spise egg over dato. At de kanskje bliritt mindre gode er mulig, men det er i hvertfall ikke farlig å spise dem uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321

Jeg spiser egg ca 1 måned etter dato, men det er ikke ofte de blir liggende lenger da. Kjenner ikke forskjell på om de er før eller etter dato heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper også rett fra gård, så eggene er ikke stemplet, men er jo helt ferske. Jeg bruker vel opp eggene (som står lagret i kjøleskap) ila av to måneder, før jeg kjøper nytt. Egg som selges i butikken datostemples med 28 dager etter legging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser ikke på utløpsdato. Er de dårlige ved knekking, ja så merker man det godt. Kun skjedd 1 gang på 30 år og jeg har merket den stanken.

Anonymkode: ab4a3...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg spiser dem ikke hvis de har gått ut på dato. Én dag over og de går i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en grense på at jeg kan spise de 1mnd etter utløpsdatoen. 

Mem har aldi hatt egg noe sæeøig lenger enn det så vet ikke hvordan de ville blitt da. 

Anonymkode: 35ba9...6a5

Jeg kaster alt på utløpsdato selv mel sukker bukepulver. Du må ikke finne på å spise varer utgått på dato. 

Anonymkode: 30c87...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kaster alt på utløpsdato selv mel sukker bukepulver. Du må ikke finne på å spise varer utgått på dato. 

Anonymkode: 30c87...a67

Det er forskjell på matvarer merket "Siste forbruksdag" og "Best før". Sistnevnte kan fint spises selv om varen er "utgått" på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du egg som blir oppbevart i romtemperatur, da oppbevarer du eggene i romtemperatur også etter å ha kjøpt de. 

Kjøper du egg som blir oppbevart i kjølen, da gjør du det samme. Det VERSTE du kan gjøre er å ta eggene ut av kjølen og vente til de får romtemperatur og deretter plasserer du de tilbake i kjølen. Men også den andre veien 

Normal (hvis det er noe som heter det). Egg som blir varpet og ikke vaskes grundig eller behandlet på andre måter.  90-120 dager ville jeg sagt generelt.

Endret av Kgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
slabbedask skrev (3 minutter siden):

Det er forskjell på matvarer merket "Siste forbruksdag" og "Best før". Sistnevnte kan fint spises selv om varen er "utgått" på dato.

Jeg går ut fra at ab bare tuller, det er vel ingen som er så hysteriske. Om det hadde vært farlig å spise noe som hadde gått ut på dato skulle jeg vært død for lenge siden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Jeg går ut fra at ab bare tuller, det er vel ingen som er så hysteriske.

Det tror jeg nok det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
slabbedask skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg nok det er.

Da er det ikke rart vi har et enormt matsvinn, om folk kaster mel og bakepulver så fort det har gått over dato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Jeg spiser dem ikke hvis de har gått ut på dato. Én dag over og de går i søpla.

Tuller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Jeg spiser dem ikke hvis de har gått ut på dato. Én dag over og de går i søpla.

 
Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men før vi måtte tilpasse oss EU-regelverket i år 2000, ble eggene stemplet med best før-dato som var 42 dager etter legging. Altså 14 dager lengre enn nå. Så om du er født før 1. mai 2000 og spiste egg til og med påstemplet dato da, så spiste du altså 14 dager eldre egg enn du gjør i dag. Det er ingen grunn til ikke å gjøre det samme som den gang - eggene er like holdbare. 

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/Xy0Ax/la-deg-ikke-lure-av-best-foer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
Lillemus skrev (30 minutter siden):

Da er det ikke rart vi har et enormt matsvinn, om folk kaster mel og bakepulver så fort det har gått over dato...

Tror kunnskap om mat og holdbarhet er noe folk ikke lærer mer. Jeg har selv vokst opp med datohysteri, og min egen mor så ut som hun skulle spy da jeg sa jeg spiste av en sæterrømme som var 1.5 måned over dato (den hadde vært uåpnet fra til da)😅.

Det eneste jeg er litt hysterisk på er kjøttvarer. Jeg har opplevd slimete kyllingfileter og kjøttdeig som plutselig stinker død til tross for at det går ut på dato samme dag, men hysteri på ting som oster, mel og tørrvarer? Næh.

Egg vet jeg ikke hvor lenge over dato jeg spiser dem. Jeg har pleid å ta dem ut av kartong og legge dem i eggeholderen i kjøleskapet. 

 

 

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
hattifnattus skrev (4 minutter siden):

Tror kunnskap om mat og holdbarhet er noe folk ikke lærer mer. Jeg har selv vokst opp med datohysteri, og min egen mor så ut som hun skulle spy da jeg sa jeg spiste av en sæterrømme som var 1.5 måned over dato (den hadde vært uåpnet fra til da)😅.

Det eneste jeg er litt hysterisk på er kjøttvarer. Jeg har opplevd slimete kyllingfileter og kjøttdeig som plutselig stinker død til tross for at det går ut på dato samme dag, men hysteri på ting som oster, mel og tørrvarer? Næh.

Egg vet jeg ikke hvor lenge over dato jeg spiser dem. Jeg har pleid å ta dem ut av kartong og legge dem i eggeholderen i kjøleskapet. 

Kjøtt, fisk og kylling er jeg også skeptisk til, om det ikke lukter godt eller ser rart ut så går det i søpla. Ellers sier vi det enkelt hjemme hos oss - "Alt går i grisen". :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
morsan skrev (40 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men før vi måtte tilpasse oss EU-regelverket i år 2000, ble eggene stemplet med best før-dato som var 42 dager etter legging. Altså 14 dager lengre enn nå. Så om du er født før 1. mai 2000 og spiste egg til og med påstemplet dato da, så spiste du altså 14 dager eldre egg enn du gjør i dag. Det er ingen grunn til ikke å gjøre det samme som den gang - eggene er like holdbare. 

Jeg har spist gamle egg. Det smaker ikke godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (4 timer siden):

Jeg har spist gamle egg. Det smaker ikke godt. 

Da var de nok eldre enn 42 dager. Eventuelt ikke oppbevart kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...