Gå til innhold

Depresjon med psykotiske symptom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke symptomer er det som evt oppstår ifb med depresjon?

Er antidepressiva fortsatt behandling for slik depresjon eller må man heller ha antipsykotika ?

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Symptomene som oppstår i forbindelse med depresjon kan du enkelt Google deg til. Depresjon med psykose er akkurat det: depresjonssymptomer og psykotiske symptomer samtidig. Hvilken behandling som hjelper best vet bare legen din ut fra din historie, depresjonssymptomer mm. Er de psykotiske symptomene fremtredende er det en ide å behandle disse vil jeg tror, sånn at det er riktig å behandle både depresjon og psykose. Men det er som sagt kyndig helsepersonell med kompetanse på medisiner og diagnosene du spør etter som kan svare deg spesifikt på medisinering av din tilstand.  

Anonymkode: 6ae43...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Symptomene som oppstår i forbindelse med depresjon kan du enkelt Google deg til. Depresjon med psykose er akkurat det: depresjonssymptomer og psykotiske symptomer samtidig. Hvilken behandling som hjelper best vet bare legen din ut fra din historie, depresjonssymptomer mm. Er de psykotiske symptomene fremtredende er det en ide å behandle disse vil jeg tror, sånn at det er riktig å behandle både depresjon og psykose. Men det er som sagt kyndig helsepersonell med kompetanse på medisiner og diagnosene du spør etter som kan svare deg spesifikt på medisinering av din tilstand.  

Anonymkode: 6ae43...0e0

Men er psykotiske symptomer kun hallusinasjoner feks?

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er psykotiske symptomer kun hallusinasjoner feks?

Anonymkode: 5edf4...694

Du kan Google psykotiske symptomer 

Anonymkode: 6ae43...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er psykotiske symptomer kun hallusinasjoner feks?

Anonymkode: 5edf4...694

Jeg hadde psykose utenom depresjon nylig og hadde ingen hallusinasjoner, men hadde vrangforestillinger og opplevde at tankene mine ble manipulert av negative energier osv. Ble bra av Zyprexa.

Men altså ikke stemmer eller så ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan Google psykotiske symptomer 

Anonymkode: 6ae43...0e0

Leste det her «Dei kan ha eit veldig tankekaos og vanskar med å konsentrere seg eller følgje ein vanleg samtale. Pårørande kan oppleve at dei ikkje kjenner dei att.  

Grubling, angst og agitasjon – ei slags rastløyse – er ofte dei mest grunnleggjande symptoma ved psykotisk depresjon»

 

dettE stemmer jo ikke helt med at psykotiske symptomer er «hallusinasjoner».

 

vil antidepressiva hjelpe dersom depresjon er årsaken til symmtomene? Og kan de evt psykotiske symptomene komme og gå?

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde psykose utenom depresjon nylig og hadde ingen hallusinasjoner, men hadde vrangforestillinger og opplevde at tankene mine ble manipulert av negative energier osv. Ble bra av Zyprexa.

Men altså ikke stemmer eller så ting. 

Det hørtes psykotisk ut ja. Men dette er jo noe annet enn det jeg kopierte inn «

Dei kan ha eit veldig tankekaos og vanskar med å konsentrere seg eller følgje ein vanleg samtale. Pårørande kan oppleve at dei ikkje kjenner dei att.  

Grubling, angst og agitasjon – ei slags rastløyse – er ofte dei mest grunnleggjande symptoma ved psykotisk depresjon»»

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig depresjon med psykose behandles med både antidepressiva og antipsykotika i kombinasjon. Ved psykoser er hallusinasjoner ikke et sentralt symptom. Ulike vrangforestillinger er det sentrale. Ved psykotiske depresjoner deles vrangforestillingene i stemningskongruente (passer til depresjon) og stemningsinkongruente (passer ikke til depressive symptomer). Det siste regnes som alvorligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Alvorlig depresjon med psykose behandles med både antidepressiva og antipsykotika i kombinasjon. Ved psykoser er hallusinasjoner ikke et sentralt symptom. Ulike vrangforestillinger er det sentrale. Ved psykotiske depresjoner deles vrangforestillingene i stemningskongruente (passer til depresjon) og stemningsinkongruente (passer ikke til depressive symptomer). Det siste regnes som alvorligst.

Ok, må være vrangforestillinger da altså. Hva kan være et eksempel på en stemningskongruent (flott ord) vranforestilling?

Leste du det jeg kopierte inn? 

veldig tankekaos og vanskar med å konsentrere seg eller følgje ein vanleg samtale. Pårørande kan oppleve at dei ikkje kjenner dei att.  

Grubling, angst og agitasjon – ei slags rastløyse – er ofte dei mest grunnleggjande symptoma ved psykotisk depresjon»»
 

har en del av det som beskrives der🥹

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemningskongruent: Personen mener at en er skyld i det dårlige været, pårørendes sykdom, familiens (ubegrunnede) økonomiske ruin, krigen på Gaza osv. Altså meninger om egen svakhet, mindreverd og skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Stemningskongruent: Personen mener at en er skyld i det dårlige været, pårørendes sykdom, familiens (ubegrunnede) økonomiske ruin, krigen på Gaza osv. Altså meninger om egen svakhet, mindreverd og skyld.

Okei. Sånne tanker har jeg ikke

Men har grubling angst litt agitasjon tankekaos og vansker med konsentrasjon og å følge en samtale og det kan nok være vanskelig å kjenne meg igjen da jeg åpenbart er annerledes pga dette

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei. Sånne tanker har jeg ikke

Men har grubling angst litt agitasjon tankekaos og vansker med konsentrasjon og å følge en samtale og det kan nok være vanskelig å kjenne meg igjen da jeg åpenbart er annerledes pga dette

Anonymkode: 5edf4...694

De symptomene du beskriver er ikke psykotiske symptom alene. Du er ikke psykotisk, du har spurt før og svaret var nei.

Anonymkode: 6ae43...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De symptomene du beskriver er ikke psykotiske symptom alene. Du er ikke psykotisk, du har spurt før og svaret var nei.

Anonymkode: 6ae43...0e0

Enig. Alt dette kan forklares med en depresjon uten psykotiske symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Enig. Alt dette kan forklares med en depresjon uten psykotiske symptomer.

De kan vel også forklares med feks angst/stress/traume ?

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De kan vel også forklares med feks angst/stress/traume ?

Anonymkode: 5edf4...694

Nå forsto jeg det slik at pasienten hadde en diagnostisert depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Nå forsto jeg det slik at pasienten hadde en diagnostisert depresjon. 

Nei, kan det skyldes alle disse tingene?

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres nesten ut som du VIL at det sjal være psykotisk depresjon du har. Du må slitte å sitte her på DOL og forsøke å overbevise deg selv om at du er psykotisk. Det du beskriver her er helt vanlig ved depresjon. Jeg har det på samme måten, skårer innenfor moderat depresjon og har ingenting i atferden som tilsier at jeg er psykotisk. Føler meg tvert imot ganske klar til sinns. At pårørende merker forskjell er ikke uvanlig ved psykisk sykdom, det påvirker jo atferden vår i en eller annen grad. 

Anonymkode: 744bf...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres nesten ut som du VIL at det sjal være psykotisk depresjon du har. Du må slitte å sitte her på DOL og forsøke å overbevise deg selv om at du er psykotisk. Det du beskriver her er helt vanlig ved depresjon. Jeg har det på samme måten, skårer innenfor moderat depresjon og har ingenting i atferden som tilsier at jeg er psykotisk. Føler meg tvert imot ganske klar til sinns. At pårørende merker forskjell er ikke uvanlig ved psykisk sykdom, det påvirker jo atferden vår i en eller annen grad. 

Anonymkode: 744bf...bf7

Haha selvsagt vil jeg ikke det. Spurte mer for å kunne slappe av med at det ikke er det- er livredd for det siden jeg føler meg så gæren 🫣

Anonymkode: 5edf4...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Haha selvsagt vil jeg ikke det. Spurte mer for å kunne slappe av med at det ikke er det- er livredd for det siden jeg føler meg så gæren 🫣

Anonymkode: 5edf4...694

Kan Du ikke la dette være ditt siste innlegg her inne om din kanskje-psykotiske depresjon, før du avklarer med helsevesenet hva de mener? 

Anonymkode: 6ae43...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leste det her «Dei kan ha eit veldig tankekaos og vanskar med å konsentrere seg eller følgje ein vanleg samtale. Pårørande kan oppleve at dei ikkje kjenner dei att.  

Grubling, angst og agitasjon – ei slags rastløyse – er ofte dei mest grunnleggjande symptoma ved psykotisk depresjon»

 

dettE stemmer jo ikke helt med at psykotiske symptomer er «hallusinasjoner».

 

vil antidepressiva hjelpe dersom depresjon er årsaken til symmtomene? Og kan de evt psykotiske symptomene komme og gå?

Anonymkode: 5edf4...694

Dette kan være plager man opplever ved psykotisk depresjon, og det er vel ofte de symptomene man ser best utad. Det bør dog være helt åpenbart at disse symptomene i seg selv ikke er psykotiske. Psykose er en forvirringstilstand der man mister kontakt med virkeligheten i mer eller mindre grad i form av vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...