Gå til innhold

Er det noen som har klart å slutte med sovemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller er det bare å glemme? Jeg har moderat bp2-depresjon og bruker Imovane. Kjenner at den dessverre gir meg hangover dagen etterpå. 

Anonymkode: ff01d...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller er det bare å glemme? Jeg har moderat bp2-depresjon og bruker Imovane. Kjenner at den dessverre gir meg hangover dagen etterpå. 

Anonymkode: ff01d...059

Jeg har stått fast både på sobril og imovane hver for seg over lang tid og sluttet helt uproblematisk. Det ble så klart noen dager med dårlig søvn men etter en ukes tid så hadde det gått seg til. Men akkurat hvordan det oppleves å slutte er jo ganske individuelt så er jo vanskelig å si hvordan det vil gå for deg, du må nok nesten bare prøve og se også være litt tålmodig og gi det tid ift dette med å klare å falle i søvn og sove uavbrutt uten medisiner.

Anonymkode: fea9a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Ja, den ene gangen jeg tok det så sluttet jeg øyeblikkelig. Og jeg var redd de fra før. Når veggene ble lilla og kom mot meg, og jeg måtte manøvrere meg mellom møbler og skap jeg aldri hadde plassert i rommet, så var det første og siste gang. Heldugvis så skjønte jeg at jeg var i den tilsranden pga sovemedisinen jeg fikk. Jeg var ikke redd. Men det fristet ovethodet ikke til gjentagelse. 

Jeg lærte meg å lytte til podcasts og foredrag jeg sovnet av. I godt utluftet rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (12 minutter siden):

Ja, den ene gangen jeg tok det så sluttet jeg øyeblikkelig. Og jeg var redd de fra før. Når veggene ble lilla og kom mot meg, og jeg måtte manøvrere meg mellom møbler og skap jeg aldri hadde plassert i rommet, så var det første og siste gang. Heldugvis så skjønte jeg at jeg var i den tilsranden pga sovemedisinen jeg fikk. Jeg var ikke redd. Men det fristet ovethodet ikke til gjentagelse. 

Jeg lærte meg å lytte til podcasts og foredrag jeg sovnet av. I godt utluftet rom. 

Hva var grunnen til at du begynte på dem? Angst/depresjon?

Anonymkode: ff01d...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har stått fast både på sobril og imovane hver for seg over lang tid og sluttet helt uproblematisk. Det ble så klart noen dager med dårlig søvn men etter en ukes tid så hadde det gått seg til. Men akkurat hvordan det oppleves å slutte er jo ganske individuelt så er jo vanskelig å si hvordan det vil gå for deg, du må nok nesten bare prøve og se også være litt tålmodig og gi det tid ift dette med å klare å falle i søvn og sove uavbrutt uten medisiner.

Anonymkode: fea9a...118

Så positivt å høre! Var du deprimert før da du begynte på dem?

Anonymkode: ff01d...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var grunnen til at du begynte på dem? Angst/depresjon?

Anonymkode: ff01d...059

Veldig deprimert ja. Og jeg trenger ikke mye søvn i utgangspunktet, men når jeg fikk akvorlig vegring for å legge meg, så tenkte legen min at jeg måtte ha medikamenter. Og han fikk meg jo til å sove uten- selv om det ble noe paradoksalt iht intensjonen hans 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så positivt å høre! Var du deprimert før da du begynte på dem?

Anonymkode: ff01d...059

Det har variert. Har brukt i flere omganger. Noen ganger har jeg vært deprimert når jeg begynte og andre ganger nøytral og også en gang hypoman/manisk.

Anonymkode: fea9a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Det blir kanskje teit å foreslå at du justerer ned dosen noe? Sikkert allerede prøvd. 

Forsøker også slutte og har tatt noen dager med 3,75 mg istedenfor 7,5. Prøver nedtrapping nå etter et mislykket forsøk på å kutte helt plutselig for et par måneder siden. 

Hører at mange andre med BP står på Quetapin. Har du prøvd det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Vanedannende sovemedisin bruker jeg bare i korte perioder. Ellers har du f.eks. serequel, tolvon og melatonin. Støtter forslaget om å erstatte med serequel/quetapin, den er ikke vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krøll47 skrev (42 minutter siden):

Det blir kanskje teit å foreslå at du justerer ned dosen noe? Sikkert allerede prøvd. 

Forsøker også slutte og har tatt noen dager med 3,75 mg istedenfor 7,5. Prøver nedtrapping nå etter et mislykket forsøk på å kutte helt plutselig for et par måneder siden. 

Hører at mange andre med BP står på Quetapin. Har du prøvd det? 

Nei, Quetapin har jeg ikke prøvd. Takk for tips.  Ts

Anonymkode: ff01d...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (15 timer siden):

Vanedannende sovemedisin bruker jeg bare i korte perioder. Ellers har du f.eks. serequel, tolvon og melatonin. Støtter forslaget om å erstatte med serequel/quetapin, den er ikke vanedannende.

Seroquel gir vel en del «psykiske» effekter på kjøpet?

Anonymkode: c53a5...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Seroquel gir vel en del «psykiske» effekter på kjøpet?

Vet ikke helt hva du tenker på, men jeg vil ikke si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (25 minutter siden):

Vet ikke helt hva du tenker på, men jeg vil ikke si det.

Seroquel påvirker jo reseptorer med serotonin og dopamin osv i hjernen utover å ha den antihistamineffekten som gir søvn 

Anonymkode: c53a5...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seroquel påvirker jo reseptorer med serotonin og dopamin osv i hjernen utover å ha den antihistamineffekten som gir søvn 

Anonymkode: c53a5...bc7

Ganske sikker på at det er doseavhengig, dvs tar du f.eks 25 mg kan du ikke forvente noe særlig mer enn søvneffekt. Google det, eller se hva ISW har skrevet om det tidligere. Seroquel / quetiapin er det beste jeg har prøvd for søvn, men det er veldig mye jeg ikke har prøvd. Syntes Imovane var skikkelig dårlig og utrolig avhengighetsskapende. Har bedt om å aldri få det igjen. Jeg bråseponerte. Fikk insomni i et par dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...