Gå til innhold

Brintellix og angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er deres erfaringer med brintellix ift angst? 
Den brukes mot det men har hørt om en del som fikk mer angst og uro av den- at den er veldig aktiverende

Hva syns dere? Eller har dere kunnskap om det?

Anonymkode: eb71f...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går på Brintellix og jeg har ganske lite angst nå. Har hatt mye angst i perioder tidligere. Det kan være tilfeldig/naturlig forløp, eller medisinen kan hjelpe. Det kan jeg ikke si med sikkerhet. Der har du et anekdotisk bevis, n=1 😊

Jeg er ganske trøtt av meg, jeg tror Brintellix bidrar til å gjøre meg trøttere, men legen trodde ikke det hadde noen sammenheng. (Blir trøttere jo mer jeg sover, umulig å få det riktig). Den virker stort sett på serotonin-systemet, så det gir vel mening at den gir mindre angst. Jeg føler meg ganske «chill», kanskje mer på grensen mot likegyldig. Hadde en mye «mykere» start på Brintellix en Zoloft, så jeg kjenner meg ikke igjen i angst/uro/aktiverende av Brintellix (har litt sviktende impulskontroll og irritabilitet, men det har kommet etterhvert og trenger ikke ha sammenheng med medisinen). Men jeg kom meg ut av en depressiv episode og da ble det jo igjen lettere å gjøre ting, så sånn sett kan man kanskje kalle det litt «aktiverende». 

Hvis legen har foreslått den ville jeg gitt den en sjanse! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (50 minutter siden):

Jeg går på Brintellix og jeg har ganske lite angst nå. Har hatt mye angst i perioder tidligere. Det kan være tilfeldig/naturlig forløp, eller medisinen kan hjelpe. Det kan jeg ikke si med sikkerhet. Der har du et anekdotisk bevis, n=1 😊

Jeg er ganske trøtt av meg, jeg tror Brintellix bidrar til å gjøre meg trøttere, men legen trodde ikke det hadde noen sammenheng. (Blir trøttere jo mer jeg sover, umulig å få det riktig). Den virker stort sett på serotonin-systemet, så det gir vel mening at den gir mindre angst. Jeg føler meg ganske «chill», kanskje mer på grensen mot likegyldig. Hadde en mye «mykere» start på Brintellix en Zoloft, så jeg kjenner meg ikke igjen i angst/uro/aktiverende av Brintellix (har litt sviktende impulskontroll og irritabilitet, men det har kommet etterhvert og trenger ikke ha sammenheng med medisinen). Men jeg kom meg ut av en depressiv episode og da ble det jo igjen lettere å gjøre ting, så sånn sett kan man kanskje kalle det litt «aktiverende». 

Hvis legen har foreslått den ville jeg gitt den en sjanse! 😊

Takk for svar

Det Blir jo mest anekdotiske bevis man får, og jeg har jo da fått noen motsatte og. Jeg er allerede veldig aktivert så føles risky å prøve. 

Anonymkode: eb71f...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar

Det Blir jo mest anekdotiske bevis man får, og jeg har jo da fått noen motsatte og. Jeg er allerede veldig aktivert så føles risky å prøve. 

Anonymkode: eb71f...1ac

Hvis du allerede er dårlig, er det vel større oppside enn nedside å prøve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (2 timer siden):

Hvis du allerede er dårlig, er det vel større oppside enn nedside å prøve? 

Kanskje.. Er veldig redd for å bli mer deprimert om jeg begynner og så slutter igjen.

Anonymkode: eb71f...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje.. Er veldig redd for å bli mer deprimert om jeg begynner og så slutter igjen.

Anonymkode: eb71f...1ac

Vet ikke om det er deg jeg svarer i den andre tråden om tankekjør og quetiapin, men det er litt samme tema: vi kan ikke forsikre oss mot alle mulige negative utfall. Vi må nesten akseptere at det finnes risiko. Du kan jo velge å stole på legen din i disse vurderingene. Han/hun er fagperson og gir råd basert på sannsynlig virkning vs bivirkning. Så kanskje du skal tørre lytte til legens anbefalinger? Det er kanskje det som gir størst sannsynlighet for best utfall?

Jeg synes han «hypokonderlegen» som er rikskjendis sier mye smart om det med å akseptere risiko 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (14 timer siden):

Vet ikke om det er deg jeg svarer i den andre tråden om tankekjør og quetiapin, men det er litt samme tema: vi kan ikke forsikre oss mot alle mulige negative utfall. Vi må nesten akseptere at det finnes risiko. Du kan jo velge å stole på legen din i disse vurderingene. Han/hun er fagperson og gir råd basert på sannsynlig virkning vs bivirkning. Så kanskje du skal tørre lytte til legens anbefalinger? Det er kanskje det som gir størst sannsynlighet for best utfall?

Jeg synes han «hypokonderlegen» som er rikskjendis sier mye smart om det med å akseptere risiko 😊 

Hjelper den deg med uro og tankekjør da?

Apropos quetiapin, kanskje det er bedre Alternantiv

Anonymkode: eb71f...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke så mange som har brukt denne for angst?

Anonymkode: eb71f...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har brukt denne med god effekt mot depresjon og angst, inkludert uro og tankekjør.

Jeg hadde ingen effekt av Brintellix, negativ effekt av Wellbutrin og positiv effekt og knapt bivirkninger av Efexor.

Hva slags effekt DU får, finner du bare ut av ved å prøve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
adhoc skrev (2 timer siden):

Jeg har en venninne som har brukt denne med god effekt mot depresjon og angst, inkludert uro og tankekjør.

Jeg hadde ingen effekt av Brintellix, negativ effekt av Wellbutrin og positiv effekt og knapt bivirkninger av Efexor.

Hva slags effekt DU får, finner du bare ut av ved å prøve.

 

Ja er vel sånn. Men det er jo ofte noen trender når det gjelder de ulike- med tanke på virkning/bivirkning. Kan ikke ta sjansen på å prøvd noe som gir meg mer angst eller lignende

Anonymkode: eb71f...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Trendene» finner du i Felleskatalogen. Det du finner her, er personlige erfaringer og anekdotisk bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
adhoc skrev (3 minutter siden):

«Trendene» finner du i Felleskatalogen. Det du finner her, er personlige erfaringer og anekdotisk bevis.

Jeg syns personlige erfaringer er mer nyttig

Anonymkode: eb71f...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...