Gå til innhold

Barnehage - personal - utestengelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sitter nå på middag med jobben. Vi har et arb miljø med mye baksnakking og smisking. 
her sitter jeg utilpass.. enkelte skal ta all plass, og pga all baksnakkingen ellers blir jeg usikker og bare sitter her stille. Tar jeg initiativ til samtale er det blikking og stillhet. 
Jobber i barnehage og ja… vi er rollemodeller liksom 

Anonymkode: 8323f...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-

Jeg spør som @Psykedeliker: hva GJØR DU?

Du er også rollemodell, men går rett i offerrollen hvor "de andre" gjør feil og du sitter som passiv tilskuer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Jeg spør som @Psykedeliker: hva GJØR DU?

Du er også rollemodell, men går rett i offerrollen hvor "de andre" gjør feil og du sitter som passiv tilskuer? 

 

Og du går rett i angrepsmodus 

Anonymkode: b9400...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og du går rett i angrepsmodus 

Anonymkode: b9400...ca0

Nei. Jeg spør. Har ikke angrepet i det hele tatt.

Folk må bare slutte å klage på "alle andre" uten å se eget ansvar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Nei. Jeg spør. Har ikke angrepet i det hele tatt.

Folk må bare slutte å klage på "alle andre" uten å se eget ansvar? 

Hva kan jeg gjøre her? 
når det er en baksnakke kultur på jobb? 
men kultur som jeg ikke tar del i 

Anonymkode: 8323f...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sitter nå på middag med jobben. Vi har et arb miljø med mye baksnakking og smisking. 
her sitter jeg utilpass.. enkelte skal ta all plass, og pga all baksnakkingen ellers blir jeg usikker og bare sitter her stille. Tar jeg initiativ til samtale er det blikking og stillhet. 
Jobber i barnehage og ja… vi er rollemodeller liksom 

Anonymkode: 8323f...e34

Hva er det det baksnakkes om da? Har du noen eksempler? 

Anonymkode: 8876b...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre her? 

Du kan ta opp kampen mot baksnakkingskulturen, eller la være å klage over den.

Det kan bety at du må bruke den tiden det tar å lære seg psykologien og mekanismene bak, og deretter ta styring over baksnakkingskulturen slik at den ødelegger seg selv. Eller at du henter inn noen utenfra som kan dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Dere er rollemodeller ja. Så hva vil du gjøre med det?

Er du i familie med Frank Lorang?

 

Anonymkode: cd2d5...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre her? 
når det er en baksnakke kultur på jobb? 
men kultur som jeg ikke tar del i 

Anonymkode: 8323f...e34

Si fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre her? 
når det er en baksnakke kultur på jobb? 
men kultur som jeg ikke tar del i 

Anonymkode: 8323f...e34

Være en god rollemodell og ta opp det som åpenbart er en dårlig kultur på arbeidsplassen din, og ikke bare snu ryggen til ting man ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (15 timer siden):

Være en god rollemodell og ta opp det som åpenbart er en dårlig kultur på arbeidsplassen din, og ikke bare snu ryggen til ting man ikke liker.

Det er ikke så enkelt. Har snakket med sjefen om det, men det går maks ei uke så er d på igjen. Dette handler hovedsakelig om en person. 
så drar hun med seg en til. 
ved 9 ansatte er det nok med 2 personer som lager dårlig stemning. 
det baksnakkes om f eks. 
hun gjør det og hun sa det. Mye er vridd på og mye er løgn. Det deles også personlige ting om hverandre. 
hakking og hun skal bestemme. Ikke fordi hun har rett, men hun skal bare ha siste ordet i alt. 
sier jeg f eks: nå kan dere si takk for mat unger. Så kan hun si: det er 2 min igjen av måltidet.. selv om barna har sittet i 5 min med tom matboks og er ferdig å spise og begynt å bli urolig. 
hun må pirke, fordi hun ikke såg sette først. 
jeg vurderer å be sjefen om å få byttet avd. Da jeg ikke makter henne mere. 
har prøvd snakke med henne om det, men det går ikke inn. Hun mangler selvinnsikt, og det kan gå fint et par dager, så er det tilbake igjen. 
det begynner tære på psyken. 
jeg får indre uro når jeg skal på jobb.

hun snakker dritt rundt på huset, og jeg blir usikker på hva andre tenker om meg 

Anonymkode: 8323f...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke så enkelt.

Jo, det er enkelt. Du dokumenterer hendelsene, og tar det opp med sjefen igjen. Da er h*n nødt til å gjøre noe.

Eller så er det kanskje noe annet som er problemet, siden du lar deg påvirke i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Jo, det er enkelt. Du dokumenterer hendelsene, og tar det opp med sjefen igjen. Da er h*n nødt til å gjøre noe.

Eller så er det kanskje noe annet som er problemet, siden du lar deg påvirke i utgangspunktet.

Ts sier jo at hun har tatt det opp med sjefen, og at det hjelper kun en tid. Jeg skjønner godt hvordan ts har det, dette er ikke sjeldent på såkalte «kvinnearbeidsplasser». Det er slitsomt å være i sånne miljøer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Osten skrev (42 minutter siden):

dette er ikke sjeldent på såkalte «kvinnearbeidsplasser».

Dette har med individer å gjøre - ikke kjønn. Og har ikke sjefen tatt tak i problemet, er det enten en bagatell. eller ikke stort nok - enda. I så fall må ts gjøre problemet stort nok, og da kan dokumentasjon være et nyttig verktøy - bl.a. fordi den/de det gjelder på den måten kan holdes ansvarlig for sine uttaleler og handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Dette har med individer å gjøre - ikke kjønn. Og har ikke sjefen tatt tak i problemet, er det enten en bagatell. eller ikke stort nok - enda. I så fall må ts gjøre problemet stort nok, og da kan dokumentasjon være et nyttig verktøy - bl.a. fordi den/de det gjelder på den måten kan holdes ansvarlig for sine uttaleler og handlinger.

Jeg er ikke så sikker på at det ikke har noe med kjønn å gjøre. Min erfaring er at det var vanskelig å trenge gjennom der det jobbet mest kvinner. 
Det kan også være problemer og hendelser som er vanskelig å få dokumentert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Osten skrev (1 time siden):

Min erfaring er at det var vanskelig å trenge gjennom der det jobbet mest kvinner. 

Du har din erfaring, andre har sin.

Osten skrev (1 time siden):

Det kan også være problemer og hendelser som er vanskelig å få dokumentert. 

Det meste lar seg dokumentere med lyd- og videoopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinne arb plasser, spesielt i omsorgsyrker er det baksnakking og drama. Reine bedrifter med menn kan også være kjipt. Da enkelte skal tøffe seg og bestemme, kjefter opp andre.

den beste plassen jeg har jobbet på var i 20 åra. Likedelt med menn og kvinner fra 20-60 år 

Anonymkode: 8323f...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...