Gå til innhold

Bipolar og angst


Cybele

Anbefalte innlegg

Andre med bipolar lidelse som har mye angst i perioder? Jeg kan ha det ved mani, hypomani og depresjon men jeg kan og ha angst i eutyme faser, gjerne ukesvis med angstplager uten øvrig sykdom. Så har jeg perioder påvirker og måneder uten angst. Selv om jeg er velmedisinert og har levd med sykdommen i over tjue år, gir ikke denne angsten seg. Jeg lever strukturert og så balansert som det går i en hverdag. Jeg skjønner at folk ruser seg for å lindre, dette er ugreit. Jeg har ikke en bestemt type angst (sosial angst, redd for noe konkret), jeg har generell plagsom angst. Andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cybele skrev (15 minutter siden):

Andre med bipolar lidelse som har mye angst i perioder? Jeg kan ha det ved mani, hypomani og depresjon men jeg kan og ha angst i eutyme faser, gjerne ukesvis med angstplager uten øvrig sykdom. Så har jeg perioder påvirker og måneder uten angst. Selv om jeg er velmedisinert og har levd med sykdommen i over tjue år, gir ikke denne angsten seg. Jeg lever strukturert og så balansert som det går i en hverdag. Jeg skjønner at folk ruser seg for å lindre, dette er ugreit. Jeg har ikke en bestemt type angst (sosial angst, redd for noe konkret), jeg har generell plagsom angst. Andre? 

Jeg har litt angst hele tida egentlig. Så kan den øke for så å bli mildere igjen. Tror det har å gjøre med at jeg er mye usikker på meg selv. Et mønster som går igjen er sosial angst, dvs angst i møte med mennesker og periodevis angst for å gå ut. Er redd for å drite meg ut. Men når jeg er oppstemt er angsten for slike ting borte. Da er jeg trygg og selvsikker, og kan prate med folk. Blir jo også såkalt overfamiliær hvor jeg deler altfor mye om meg selv og mitt. Men så har jeg også en eutym fase hvor selvtilliten er mer normal. Men alltid litt angst og usikkerhet i bunnen. Det er bare sånn personligheten min er, tror jeg. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre en overhyppighet av angst hos de som har BP - særlig BP2. 3-7 ggr mer hyppig enn i "normalbefolkningen".

For de som har sykdommen anbefaler jeg den norske boken "Bipolare lidelser" - enten å kjøpe eller låne på biblioteket.

Endret av nachnoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Cybele skrev (1 time siden):

Andre med bipolar lidelse som har mye angst i perioder? Jeg kan ha det ved mani, hypomani og depresjon men jeg kan og ha angst i eutyme faser, gjerne ukesvis med angstplager uten øvrig sykdom. Så har jeg perioder påvirker og måneder uten angst. Selv om jeg er velmedisinert og har levd med sykdommen i over tjue år, gir ikke denne angsten seg. Jeg lever strukturert og så balansert som det går i en hverdag. Jeg skjønner at folk ruser seg for å lindre, dette er ugreit. Jeg har ikke en bestemt type angst (sosial angst, redd for noe konkret), jeg har generell plagsom angst. Andre? 

Ruser du deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (14 minutter siden):

Ruser du deg? 

Hun skriver jo at å ruse seg er ugreit

Anonymkode: 9373d...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Ruser du deg? 

Over hodet ikke. Hvorfor lurer du på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Cybele skrev (3 minutter siden):

Over hodet ikke. Hvorfor lurer du på det? 

I og med at du skjønte andre gjorde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

I og med at du skjønte andre gjorde? 

Å sånn. Nei jeg gjør ikke det, har barn og jobb og kan ikke drive med rus om livet mitt skal funke. Jeg skjønner de som tyr til rus, angst og sikkert andre årsaker, er vanskelig og jeg har medlidenhet med dem som ikke holder ut uten å selvmedisinere. Har mye alkoholisme i familien og bestemte meg tidlig for å være rusfri selv. Det ha jeg holdt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Cybele skrev (3 minutter siden):

Å sånn. Nei jeg gjør ikke det, har barn og jobb og kan ikke drive med rus om livet mitt skal funke. Jeg skjønner de som tyr til rus, angst og sikkert andre årsaker, er vanskelig og jeg har medlidenhet med dem som ikke holder ut uten å selvmedisinere. Har mye alkoholisme i familien og bestemte meg tidlig for å være rusfri selv. Det ha jeg holdt 

Ok. Mange med barn og jobb ruser seg da. 

Hvordan forsår du dem som ruser seg? Hva tenker du skjer ned dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ok. Mange med barn og jobb ruser seg da. 

Hvordan forsår du dem som ruser seg? Hva tenker du skjer ned dem? 

Jeg ønsker ikke å gå inn i en debatt rundt hva jeg tror skjer med mennesker som ruser seg og hvordan jeg mener jeg forstår rusbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Cybele skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å gå inn i en debatt rundt hva jeg tror skjer med mennesker som ruser seg og hvordan jeg mener jeg forstår rusbrukere.

Ok. Jeg spurte bare fordi jeg har misbrukt selv og fordi du nevnte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er helt vanlig å være bipolar og ha angst. 

Anonymkode: e5e33...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...