Gå til innhold

Dere som er ufør. Vil dere si litt om prosessen dit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker da spesielt på hvordan utprøving av restevne skjer?

Anonymkode: 7a8bb...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke utprøving da de mente det ikke ville funke med noe jobb på det tidspunktet. 

Så var bare regelmessige samarbeidsmøter fram til Nav sa det var på tide med ufør. 

Nå har jeg arbeidsevne i perioder, mens i andre perioder er den så dårlig at jeg vet ikke hvordan komme ut i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Jeg var på en arbeidsevnevurdering og svarte på spørsmål. Det var ingen reéll utprøving i praksis, bare oppkonstruerte situasjoner som ikke har noen relevans til arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også en av dem som ikke prøvde ut andre yrker, heller ikke mitt eget yrke. Jeg måtte gjennom en vurdering gjennom et firma hvor jeg tok diverse interesseundersøkelser og måtte føre dagbok over dagsformen i et par uker.

Han som vurderte meg skrev i sin rapport at han ikke anså det som hensiktsmessig for meg å teste meg ut i arbeidslivet. Til meg sa han etterpå at alle undersøkelsene egentlig ikke var nødvendige fordi han hadde bestemt seg for konklusjonen etter å ha pratet med meg i to minutter, men Nav krevde det.

Veien mot ufør var egentlig uproblematisk, men føltes veldig utmattende og vanskelig ut. Jeg merket en bedring i min helse noe uføren kom. Det er faktisk ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i ganske mange forskjellige tiltak i løpet av de 8 årene det tok fra jeg ble syk og til jeg fikk innvilget ufør. Jeg har vært i vanlige tiltak gjennom NAV, gått 1 år videregående (fullførte siste året) også har jeg hatt jobb igjennom jobbspesialist. For min del synes jeg jobbspesialist var det beste tilbudet jeg fikk igjennom NAV.  Ja, også har jeg jo hatt lengre perioder der jeg har vært for syk til å jobbe og har da bare hatt behandling og/eller innleggelse som eneste tiltak. Min første fastlege ønsket egentlig at jeg skulle bli uføretrygdet etter ca. 3 år, men jeg ønsket ikke dette selv så det tok derfor en del mer år for min del å bli ufør enn det som stort sett er vanlig. For min del ble det på en måte en liten sorgprosess å innse det at jeg var for syk til å fungere i 100% ordinær jobb slik som før jeg ble syk.

Det endte med at jeg ble 100% ung ufør og en 20% VTAO jobb. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med utfallet. Om du ikke har hørt om VTA(O), så står det for varig tilrettelagt arbeid og det går ut på at jeg er ansatt i en bedrift som får støtte fra NAV for å ha meg i arbeid der, også får jeg litt lønn fra dem arbeidsplassen i tillegg til uføretrygden. Det fungerer da slik at de godtar at jeg jobber saktere enn "normalt" og at jeg i lengre eller kortere perioder kan være mer syk enn det som er vanlig. Og det er slik at dersom jeg blir syk så trenger jeg ikke sykemelding o.l. Jeg gir bare beskjed til arbeidsgiver om at jeg er syk og ca. hvor lenge jeg blir vekke så er de ansvarlige for å finne noen som kan gjøre jobben i stedet for meg. Det blir vel den risikoen de må være villige til å ta for å ha meg ansatt der og få støtte (penger) fra NAV.

Anonymkode: 2fe3d...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk ufør etter endt sykemelding. Så var ikke på utprøvinger.

Anonymkode: e1061...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg prøvde skole for psykisk syke men klarte det ikke, nav betalte lappen for meg så jeg kunne kjøre til skolen som er et stykke unna. Klarte ta lappen og det var stort for meg, hadde en god sjåførlærer som oppmuntret meg til det. Ellers var et tiltak å gå i behandling for å bli bedre, jeg ble ikke bedre og ble derfor uføretrygdet. Gikk på rehabiliteringspenger først og deretter tidsbegrenset ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg begynte med det. Først attføring fra 2000 (som det het på den tid), så tidsbegrenset uføretrygd fra 2006, så AAP fra 2010 og så ufør i 2011. Var på både avklaringer, behandling og i noen arbeidstiltak opp gjennom og siste var i 2010 før saksbehandler for andre gang anbefalte ufør. Første gang det ble anbefalt ville jeg heller prøve å jobbe så det satt langt inne å bli ufør. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (2 timer siden):

Det er mange år siden jeg begynte med det. Først attføring fra 2000 (som det het på den tid), så tidsbegrenset uføretrygd fra 2006, så AAP fra 2010 og så ufør i 2011. Var på både avklaringer, behandling og i noen arbeidstiltak opp gjennom og siste var i 2010 før saksbehandler for andre gang anbefalte ufør. Første gang det ble anbefalt ville jeg heller prøve å jobbe så det satt langt inne å bli ufør. 

Må man ha en behandler i hele denne prosessen?

Anonymkode: 7a8bb...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Må man ha en behandler i hele denne prosessen?

Anonymkode: 7a8bb...cf0

Det måtte jeg, betingelsen var at jeg gikk i behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (28 minutter siden):

Det måtte jeg, betingelsen var at jeg gikk i behandling.

Ble det sagt spesifikt, eller var det en standardformulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble ufør med en gang. Var ikke gjennom sykemelding/aap først heller siden det var så åpenbart at jeg var syk

Anonymkode: 6c83b...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble ufør med en gang. Var ikke gjennom sykemelding/aap først heller siden det var så åpenbart at jeg var syk

Anonymkode: 6c83b...0c0

Vil du si noe om hvilken diagnose du har? Jeg har bp2-depresjon. Jobber redusert.

Anonymkode: 7a8bb...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
psykedeliker skrev (25 minutter siden):

Ble det sagt spesifikt, eller var det en standardformulering?

Det ble sagt spesifikt, vet ikke om det bare var meg eller om det gjelder alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det ble sagt spesifikt, vet ikke om det bare var meg eller om det gjelder alle.

Da jeg spurte om dette fikk jeg til svar at oppfølging fra fastlege også regnes som behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Da jeg spurte om dette fikk jeg til svar at oppfølging fra fastlege også regnes som behandling.

Ok. Da er jo den saken grei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må man ha en behandler i hele denne prosessen?

Anonymkode: 7a8bb...cf0

Ikke i min tid. Man hadde jo fastlege, men ellers ikke behandler hele tiden. Men hadde jo saksbehandlere hos Aetat/NAV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...