Gjest student Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Jeg har hatt perioder med feber (lett temp.forhøyning på ca. 38) i nesten 17 måneder nå. Har hatt en hjerteoperasjon for 10 mnd. siden, men er ganske fin i form nå. Det som plager meg er disse feberturene. Normaltamp. ligger på 36.3 og 36.7(morgen og kveld) når jeg har feber, varer der fra 2 til 4 uker, 3-4 ukers opphold og så er det på an igjen. Ingen forhøyet crp, litt for høyt hvite blodlegemer, trett, slapp og fryser. Det virker også som om kroppens svake pkt. blir angrepet under feberen; skadet (gammel skade)kne verker, hjertet dunker og hopper vilt. Legene spør om 38 er min normaltemperatur, men det kan den jo ikke være. I friske perioder kan jeg bestige fjell(det føles slik) men når feberen kommer orker jeg nesten ikke gå i trapper... Jeg og legene vet ikke hva som er gale. Har termostaten min gått amok? Har jeg kronisk feber? Leddgikt? Er det psykosomatisk? Noen forslag på hva jeg skal se etter og hva jeg skal gjøre? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48101-kronisk-feber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Dette er vanskelig! Jeg tror neppe at det er psykosomatisk, eller at det er termometeren som er gått løpsk. Slik jeg oppfatter merker du selv når temperaturen er høy, og det er ikke nødvendig å se på termometeren før du skjønner at det er noe på gang. Spørsmål om det kan være infeksjon. Kan selvfølgelig ikke utelukke, det finnes kroniske infeksjoner som blusser opp med vissse mellomrom. Måten man bør angripe dette på er å foreta undersøkelser, f. eks. med tanke på bakterier, ta prøve mens det er febertopp. Men egentlig høres det ikke som noen typisk infeksjon. Det finnes enkelte andre tilstander utenom infeksjoner som gir moderat feber i perioder. Du nevner leddgikt. Det er en av de sykdommene som har immunologisk bakgrunn, med produksjon av en rekke indre regulerende substanser, som eventuelt kan gi feber. En immunolog, eller en reumatolog kan sansynligvis komme med forslag om videre undersøksler. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48101-kronisk-feber/#findComment-184254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.