Gå til innhold

Hvor går grensen mellom angst og psykotiske symptom?


Cybele

Anbefalte innlegg

Det var en diskusjon rundt dette her for en tid tilbake. Vi kom ikke til noen konklusjon. I mellomtiden har jeg undret meg ytterligere. Når angsten blir så pågående at man blir ganske paranoid og det går ut over livskvalitet, så ligner det på begynnende psykose. Jeg har opplevd begge tilstandene og kan likevel ikke si hvor den ene begynner og den andre slutter. Når man er såpass inni egen angst at man etterhvert feks begynner å mistenke at ingen liker deg, at alle på jobb unngår deg, at barnet ditt ikke må gå alene til skolen lengre k frykt for alt som kan skje mm. Er det da fremdeles «bare» angst eller kalles det psykotiske symptom på et tidspunkt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært grovt forklart: De aller fleste med angst vet at de har en ugrunnet angst. En blir verken drept eller får alvorlig helseskade verken av å gå i konfirmasjon eller oppdage en mus i klesskapet.

Dersom en begynner å tro fullt og fast på det, og ikke lar seg korrigere av argumentasjon og logisk forklaring, har en en vrangforestilling, og da er det en psykose.

Så er det riktig som du skriver at det finnes vanskelige grensetilfeller, og de må vurderes der og da i RL av en spesialist for å kunne avgjøre om det er det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Angst forholder seg til virkelighet og psykose ikke - kort forklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (På 7.4.2024 den 22.44):

Angst forholder seg til virkelighet og psykose ikke - kort forklart. 

Når man er dypt inni bare angst og egne tanker/angsten- fortsatt bare angst?

Anonymkode: eb7e6...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når man er dypt inni bare angst og egne tanker/angsten- fortsatt bare angst?

Anonymkode: eb7e6...78e

Hva mener du med det? Skjønte ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (11 minutter siden):

Hva mener du med det? Skjønte ikke. 

Avsporing 

Anonymkode: 74af4...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (45 minutter siden):

Hva mener du med det? Skjønte ikke. 

Mente om det er psykotisk når man er nedgravd i angsten og alt bare dreier seg om det. Eller er det fortsatt bare angst da

Anonymkode: eb7e6...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mente om det er psykotisk når man er nedgravd i angsten og alt bare dreier seg om det. Eller er det fortsatt bare angst da

Anonymkode: eb7e6...78e

Man kan være full av angst uten at det er vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (10 minutter siden):

Man kan være full av angst uten at det er vrangforestillinger. 

Ja jeg har ikke vrangforestilling- mer bare opphengt og bare i min egen angstverden

Anonymkode: eb7e6...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg har ikke vrangforestilling- mer bare opphengt og bare i min egen angstverden

Anonymkode: eb7e6...78e

Høres ikke psykotisk ut. Mer nevrotisk. Da kan man tenke litt av hvert. Jeg var i psykose og var helt oppslukt. Men jeg hadde ikke så mye angst egentlig. For ting var som de var. 

Men jeg er ingen ekspert. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Høres ikke psykotisk ut. Mer nevrotisk. Da kan man tenke litt av hvert. Jeg var i psykose og var helt oppslukt. Men jeg hadde ikke så mye angst egentlig. For ting var som de var. 

Men jeg er ingen ekspert. 

Høres logisk ut

Anonymkode: eb7e6...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Enig med @Glitter  Psykose har egen karakteristikk, og man blir utredet for det. Samme med angst. 

Dette var vanskelig å skjønne. Hva mener du? 

Anonymkode: b8c52...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja jeg har ikke vrangforestilling- mer bare opphengt og bare i min egen angstverden

Anonymkode: eb7e6...78e

Da er det angst. Jeg lurte på hva det defineres som når angsten blir til paranoia som lett kan ligne på tvangstanker eller vrangforestillinger (barnet mitt dør om jeg ikke gjør xxx, ingen liker meg og alle på jobb baksnakker meg, osv). Det første svaret i tråden svarte utfyllende og godt på spørsmålet og saken er dermed løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette var vanskelig å skjønne. Hva mener du? 

Anonymkode: b8c52...099

Hvis man mistenker at man har en tilstand/ pf eller lidelse så skal man bli utredet og få en diagnose. Det blir som å gå rundt og si at man har hudkreft om man har en stor føflekk. Man kan og bør ikke gi seg selv diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vet dere at dere har hatt psykose og at det ikke bare ar psykotiske symptom da? 

Anonymkode: 8003e...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan vet dere at dere har hatt psykose og at det ikke bare ar psykotiske symptom da? 

Anonymkode: 8003e...dbe

For det første går jeg ut fra at ingen sier de har hatt psykose om det ikke har vært sagt og skrevet av helsepersonell at man har hatt psykose. For det andre er psykotiske symptom og psykose det samme. I min journal står det «depresjon med psykose» og «depresjon med psykotiske symptom» om hverandre. 

Anonymkode: b8c52...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...