Gå til innhold

Tar DPS kontakt med pårørende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor vanlig er det at behandler ved dps ønsker å ta kontakt med pårørende? Jeg bor i en annen by enn mine pårørende og har lyst til å holde dem utenfor mine problemer (sosial angst og moderat depresjon), så langt det lar seg gjør fordi det vil bekymre dem veldig og sette mye av livet mitt på huet.  Men føler behandler gjerne vil kontakte pårørende, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 35fe7...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor vanlig er det at behandler ved dps ønsker å ta kontakt med pårørende? Jeg bor i en annen by enn mine pårørende og har lyst til å holde dem utenfor mine problemer (sosial angst og moderat depresjon), så langt det lar seg gjør fordi det vil bekymre dem veldig og sette mye av livet mitt på huet.  Men føler behandler gjerne vil kontakte pårørende, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 35fe7...f63

Her ville jeg fulgt råd gitt av min behandler.

Anonymkode: bd647...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor vanlig er det at behandler ved dps ønsker å ta kontakt med pårørende? Jeg bor i en annen by enn mine pårørende og har lyst til å holde dem utenfor mine problemer (sosial angst og moderat depresjon), så langt det lar seg gjør fordi det vil bekymre dem veldig og sette mye av livet mitt på huet.  Men føler behandler gjerne vil kontakte pårørende, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 35fe7...f63

Ganske vanlig. Trolig for å få mer informasjon om sykdomshistorien din fra noen som har stått deg nær. Har du andre - venner/familiemedlemmer så foreslå det selv. Det er uansett lov å si at du ikke ønsker.

Anonymkode: ee59c...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det føles veldig vanskelig, om ikke umulig, å involvere familie. Men har en venn som vet en del, og som har kjent meg hele livet som jeg kunne ført opp i såfall. Går det an å føre opp venner, selv om de ikke er nærmeste pårørende?

Anonymkode: 35fe7...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det føles veldig vanskelig, om ikke umulig, å involvere familie. Men har en venn som vet en del, og som har kjent meg hele livet som jeg kunne ført opp i såfall. Går det an å føre opp venner, selv om de ikke er nærmeste pårørende?

Anonymkode: 35fe7...f63

Ja, du velger selv hvem du ønsker å føre opp. 

Anonymkode: ee59c...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt innafor å føre opp en venn som nærmeste pårørende. Likeledes er det helt ok å få journalført at pårørende ikke skal ha tilgang til din journal etter din død….sånn «by the way…»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det føles veldig vanskelig, om ikke umulig, å involvere familie. Men har en venn som vet en del, og som har kjent meg hele livet som jeg kunne ført opp i såfall. Går det an å føre opp venner, selv om de ikke er nærmeste pårørende?

Anonymkode: 35fe7...f63

Grunnen til at de vil ha pårørende er jo for samarbeid og komparentopplysninger. Jeg tror ikke en venn vil være like god på dette som en forelder. 

Anonymkode: e33d2...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at de vil ha pårørende er jo for samarbeid og komparentopplysninger. Jeg tror ikke en venn vil være like god på dette som en forelder. 

Anonymkode: e33d2...a71

Dette forutsetter at man har hatt en relativt velfungerende familiesituasjon og at man har en god relasjon med tillit til sin nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Grunnen til at de vil ha pårørende er jo for samarbeid og komparentopplysninger. Jeg tror ikke en venn vil være like god på dette som en forelder. 

Anonymkode: e33d2...a71

Det kan de absolutt. I enkelte tilfeller kan de være langt bedre.

Anonymkode: ee59c...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
bibben skrev (18 minutter siden):

Dette forutsetter at man har hatt en relativt velfungerende familiesituasjon og at man har en god relasjon med tillit til sin nærmeste familie.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor vanlig er det at behandler ved dps ønsker å ta kontakt med pårørende? Jeg bor i en annen by enn mine pårørende og har lyst til å holde dem utenfor mine problemer (sosial angst og moderat depresjon), så langt det lar seg gjør fordi det vil bekymre dem veldig og sette mye av livet mitt på huet.  Men føler behandler gjerne vil kontakte pårørende, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 35fe7...f63

Det finnes ulike grunner til at behandler kan ønske å snakke med pårørende. Noen ganger har det med utredning av lidelser som skal ha oppstått i barndom (f.eks.  adhd eller autismespekterforstyrrelse), men det kan også være at behandler ser det som ønskelig at familien er involvert. Det siste tenker jeg er særlig relevant for en del svært unge voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Foreldre må gjerne snakke med min behandler men jeg gidder ikke sitte der med både foreldre og behandler og snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
frosken skrev (9 timer siden):

Det finnes ulike grunner til at behandler kan ønske å snakke med pårørende. Noen ganger har det med utredning av lidelser som skal ha oppstått i barndom (f.eks.  adhd eller autismespekterforstyrrelse), men det kan også være at behandler ser det som ønskelig at familien er involvert. Det siste tenker jeg er særlig relevant for en del svært unge voksne. 

Det tenkte de den gangen jeg kom inn i psykiatrien også, men de fant fort ut at dette ikke var særlig lurt. Så det ble med den ene gangen at foreldrene mine ble kalt inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...