Gå til innhold

Bipolar depresjon. Kan det medisineres uten ssri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Hadde tre uker med hypomani, som gradvis gikk over, og deretter gradvis videre inn i en depresjon som nå har vart i tre uker. Moderate symptomer. Hadde 1,5 uke der jeg ikke kunne bevege meg, men nå får jeg tvunget meg til å gå en tur daglig, i alle fall. Jeg reagerer negativt på ssri, og får ikke det. -Men finnes det andre medikamenter som kan hjelpe meg. Hvis ikke er det ok. Bare vanskelig å tenke på at det kan vare i ukesvis.

Anonymkode: 0d937...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jag bruker litium og Seroquel mot depresjon. Aldri ssri 

Anonymkode: ee7ae...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Litium. Hadde ikke effekt av Lamictal. Går på Zyprexa også, men det er ikke pga bipolar da. Likevel vil jeg tro det beskytter meg ytterligere mot oppoversvigninger. Jeg har vært mindre deprimert etter at jeg begynte på Litium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skogbrann

Litium, lamictal, seroquel er sikkert de vanligste alternativene. Utenom disse har man også Reagila (kariprazin) og Latuda (lurasidon) som i likhet med seroquel er antipsykotika som også virker mot depresjon. Reagila og Latuda er per i dag dessverre bare forhåndsgodkjent mot schizofreni her til lands, men begge to er i hvert fall godkjent mot bipolar/depresjon i USA. Så jeg vil tro at behandlende lege må søke til legemiddelverket. Selv hadde jeg meget god effekt av Latuda, og ble frisk fra alvorlig depresjon med psykose etter 2-3 uker på riktig dose etter at ingen annen behandling hadde ført frem (Jeg ble bare satt på latuda som et siste halvhjertet forsøk før ECT), men måtte dessverre slutte på grunn av uholdbare bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...