Gå til innhold

Somatic experiencing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen erfaring med dette- for å komme i kontakt med følelser og sånt som blokkerer for at man blir bedre?

Har skjønt at metakognitiv terapi er greia her inne- men jeg kommer ingen vei med hodet mitt, det er et eller annet som stenger igjen. Kanskje ubearbeida følelser og traumer

 

Anonymkode: 41d8b...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har noen erfaring med dette- for å komme i kontakt med følelser og sånt som blokkerer for at man blir bedre?

Har skjønt at metakognitiv terapi er greia her inne- men jeg kommer ingen vei med hodet mitt, det er et eller annet som stenger igjen. Kanskje ubearbeida følelser og traumer

 

Anonymkode: 41d8b...753

Hei! Hvilke typer traumer er dte snakk om? :) 

Anonymkode: cff5f...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Hvilke typer traumer er dte snakk om? :) 

Anonymkode: cff5f...a26

Urelevant. Spør om noen har erfaring med SE

Anonymkode: 41d8b...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Urelevant. Spør om noen har erfaring med SE

Anonymkode: 41d8b...753

Du vil ha hjelp til å skjønne om SE kan fungere, men nekter å gi litt nyttig info om bakgrunnen for at du strever utover to-tre setninger.  Javel, da så.

Anonymkode: cff5f...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frisomfuglen

Har erfaring med det. Men opplever egentlig at det bare er en måte å bli mer "aktiv" på. Man kan liksågodt vaske og stryke klær, gå seg en tur, gjøre yoga etc som å gjøre øvelsene  i somatic experiencing. Det er hvertfall min erfaring. Ofte blir man veldig passiv ved psykisk sykdom men hvis man tvinger seg til å gjøre mest mulig vanlige ting så blir det mye bedre. For å få kontakt med følelser er det terapi som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frisomfuglen skrev (3 minutter siden):

Har erfaring med det. Men opplever egentlig at det bare er en måte å bli mer "aktiv" på. Man kan liksågodt vaske og stryke klær, gå seg en tur, gjøre yoga etc som å gjøre øvelsene  i somatic experiencing. Det er hvertfall min erfaring. Ofte blir man veldig passiv ved psykisk sykdom men hvis man tvinger seg til å gjøre mest mulig vanlige ting så blir det mye bedre. For å få kontakt med følelser er det terapi som gjelder. 

Men SE handler vel om p frigjøre traumer og følelser gjennom kroppen? Bearbeide og kjenne på det?

Spesielt sånn skjelve øvelser osv

Anonymkode: 41d8b...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men SE handler vel om p frigjøre traumer og følelser gjennom kroppen? Bearbeide og kjenne på det?

Spesielt sånn skjelve øvelser osv

Anonymkode: 41d8b...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil det ikke hjelpe å komme i kontakt med følelsene for å klare å koble seg på og bli kvitt depersonalisering?

Anonymkode: 41d8b...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosemarin

Jeg lærte en teknikk en gang av en sykepleier, sånn risteøvelse. Det føltes godt der og da, men hjalp ikke noe «utover det». Så kan hende det er mer en beroligende teknikk på linke med pusteøvelser feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frisomfuglen skrev (På 9.4.2024 den 14.36):

Har erfaring med det. Men opplever egentlig at det bare er en måte å bli mer "aktiv" på. Man kan liksågodt vaske og stryke klær, gå seg en tur, gjøre yoga etc som å gjøre øvelsene  i somatic experiencing. Det er hvertfall min erfaring. Ofte blir man veldig passiv ved psykisk sykdom men hvis man tvinger seg til å gjøre mest mulig vanlige ting så blir det mye bedre. For å få kontakt med følelser er det terapi som gjelder. 

Tror egentlig det er somatic excercises jeg mener 

Anonymkode: 41d8b...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...