Gå til innhold

Er bipolar 2 og bipolar 1 like vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller er den ene varianten mer vanlig enn den andre? Kilder på nett sier ulikt 

Anonymkode: 047cb...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skogbrann

Bipolar type II er klart vanligere. Du finner sannsynligvis varierende svar fordi bipolar type II er en relativt ny diagnose, den ble ikke formelt anerkjent før på midten av 90-tallet. Forekomsten av bipolar type II har naturlig nok gradvis økt siden den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja om man googler så får man ulike svar. Derfor jeg lurer på hva det rette svaret er. Er på møter med bipolarforeningen og der er det klar mest 2-ere men det er jo ikke et representativt utvalg 

Anonymkode: 047cb...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Dette er hva ChatGPT sier, og jeg ba den inkludere kilder. Denne forskningen sier med andre ord at det er flere som har bipolar 1 enn 2:

Prompt: What is the prevalence for bipolar 1 vs. 2. Include sources in your answer

Svar:
The prevalence rates for bipolar disorder type 1 (BD1) and type 2 (BD2) can vary depending on the population studied and the methodology used in the research. However, generally speaking, bipolar disorder type 1 tends to have a slightly higher prevalence compared to type 2.

According to the National Institute of Mental Health (NIMH) in the United States, the estimated lifetime prevalence of bipolar disorder is approximately 2.8% of adults. This includes both bipolar disorder type 1 and type 2. However, specific prevalence rates for each type can vary.

Several studies have attempted to estimate the prevalence rates of BD1 and BD2 separately. A review article published in the journal Bipolar Disorders in 2010 estimated that BD1 has a lifetime prevalence of around 0.6% to 1.0%, while BD2 has a lifetime prevalence of approximately 0.2% to 0.3% in the general population.

Another study published in the Journal of Affective Disorders in 2018 found similar results, reporting that the lifetime prevalence of BD1 was estimated to be around 0.6% to 1.0%, while BD2 was estimated to have a lifetime prevalence of approximately 0.2% to 0.5%.

It's important to note that these prevalence rates can vary across different populations and may be influenced by factors such as geographic location, age, gender, and cultural differences. Additionally, diagnosing bipolar disorder can be challenging, and some cases may go undiagnosed or misdiagnosed, which can affect prevalence estimates.

Overall, while bipolar disorder type 1 appears to have a slightly higher prevalence compared to type 2 in most studies, both types of the disorder are significant mental health conditions that can have a profound impact on individuals' lives.

Sources:

Merikangas, K. R., Akiskal, H. S., Angst, J., Greenberg, P. E., Hirschfeld, R. M., Petukhova, M., & Kessler, R. C. (2007). Lifetime and 12-month prevalence of bipolar spectrum disorder in the National Comorbidity Survey replication. Archives of General Psychiatry, 64(5), 543-552.
Merikangas, K. R., Jin, R., He, J. P., Kessler, R. C., Lee, S., Sampson, N. A., ... & Zarkov, Z. (2011). Prevalence and correlates of bipolar spectrum disorder in the world mental health survey initiative. Archives of General Psychiatry, 68(3), 241-251.
Merikangas, K. R., Jin, R., He, J. P., Kessler, R. C., Lee, S., Sampson, N. A., ... & Zarkov, Z. (2011). Prevalence and correlates of bipolar spectrum disorder in the world mental health survey initiative. Archives of General Psychiatry, 68(3), 241-251.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Se fleste norske søk sier at de er like vanlige med ca 1% som rammes av hver. Noen studier sier at bp1 er noe sjeldnere. Kun chat GPT over her har påstått at 1 er vanligst. Har vanskelig for å tro det siden alle andre studier når man googler sier motsatt eller like vanlig 

Anonymkode: 047cb...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er nå bare å sjekke kildene ChatGPT refererer til. Jeg har også hørt at det er halvt om halvt. Det jeg mener blir feil er å si bastant at det er mange flere med bp2 uten å oppgi kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (7 timer siden):

Det er nå bare å sjekke kildene ChatGPT refererer til. Jeg har også hørt at det er halvt om halvt. Det jeg mener blir feil er å si bastant at det er mange flere med bp2 uten å oppgi kilder.

Enig. Jeg spurte My Al (chat gpt) som svare: Hei! Når det gjelder bipolar lidelse, er bipolar 2 vanligere enn bipolar 1. Kilder: Helsenorge.no og Psykiatri.no.

Anonymkode: 047cb...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er visst vanskelig å finne svaret da ulike kilder sier ulikt 

75BAA2AD-2481-4CF2-938F-2B600AD3AD7B.png

Anonymkode: 047cb...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at funnene som AI gjengir er riktige ut fra de undersøkelser som det refereres til. Men jeg mener det er viktig å kjenne til historien her. BP2 ble først en diagnose i DSM IV i 1994. Først i 2001 ble diagnosen "introdusert" i Norge.

Når det refereres til studier publisert i 2010, ble disse sannsynligvis utført i 2005-2007. Da var diagnosen enda lite kjent ute i helsevesenet og enda mindre i befolkningen. På den tiden regnet en med at det var utallige udiagnostiserte i befolkningen. Blant annet ble det skrevet at en regnet med at minst halvparten av de som den gang hadde diagnosen F33 Recurrent (tilbakevendende) depression, sannsynligvis hadde BP2. Om en finner forekomstundersøkelser publisert etter 2020, vil sannsynligvis tallene være annerledes.

Basert på hva klinikere i Norge opplever i dag, er det god grunn til å si at BP2 har en høyere forekomst enn BP1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor andel av BP2 er egentlig en latent BP1 med risiko for å konvertere til mani, og hvor mange BP2 er et «rent» BP2-syndrom? (Litt på samme måte som at noen med depresjon er latent bipolar som bare ikke har kommet til uttrykk som hypomani/mani ennå). 

Hvor vanlig er det med konvertering fra BP2 til BP1? Er det så sjelden at man kan si at det er to klart forskjellige lidelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare deg med tall. Derimot kan jeg si at i fagmiljøer, oppfattes det som to klart ulike lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min psykiater sier at det er sjeldent at bp2 blir til bp1. Jeg forstår det dermed som to ulike sykdommer hvor bp2 kan være en bp1 hvor manien enda ikke har kommet men at dette er sjeldent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (9 minutter siden):

Jeg kan ikke svare deg med tall. Derimot kan jeg si at i fagmiljøer, oppfattes det som to klart ulike lidelser.

 

Cybele skrev (5 minutter siden):

Min psykiater sier at det er sjeldent at bp2 blir til bp1. Jeg forstår det dermed som to ulike sykdommer hvor bp2 kan være en bp1 hvor manien enda ikke har kommet men at dette er sjeldent 

Takk for svar. 😊 Har en del flere spørsmål jeg lurer på knyttet til dette, tenker jeg får opprette en ny tråd en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (6 timer siden):

 

Takk for svar. 😊 Har en del flere spørsmål jeg lurer på knyttet til dette, tenker jeg får opprette en ny tråd en dag. 

Gjør det, jeg har selv bipolar og syns det er fint å kan lære så mye om psykdommen som mulig. Selv lurte jeg på dette om de som har bp2 kan "få" psykose og plutselig en bp1 diagnose.

Anonymkode: bfdd2...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjør det, jeg har selv bipolar og syns det er fint å kan lære så mye om psykdommen som mulig. Selv lurte jeg på dette om de som har bp2 kan "få" psykose og plutselig en bp1 diagnose.

Anonymkode: bfdd2...f1f

Alle med bp2 kan få psykose i depresjon. Det er ikke psykose som gjør at man har bp1 diagnose. For å ha bp1 må man ha hatt minst en mani i tillegg til depresjon, denne kan være med eller uten psykose. Mani er en tilstand som som regel krever sykehusinnleggelse. 

Anonymkode: 047cb...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på om jeg var på vei inn I mani, men fikk medisiner så stoppet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...